Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stromsborg

Volvo Penta 250b startar inte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ny här på forumet och även novis på motorer så ber om överseende 🙂

 

Jag har en Flipper 700 med en VP 250b (bensin) som inte vill starta. Vid sjösättningen startade den snäll och två dagar senare när jag kom ner till båten ville den inte vara med. Den startade till en början men gick endast på mycket låga varv för att sedan slockna. Efter ytterligare några försök vill den inte alls. Det som är gjort/testat hittills är följande

 

* Nytt bränslefilter

* Ny bränslepump

* Nya tändstift

* Nya tändkablar

* Ny rotor

* Nytt fördelarlock

* Ny brytarspets

* Säkerställt bränsletillförsel till förgasare (bränsleslang direkt i dunk med ny 98 bensin

* Säkerställt bra gnista

* Tömt och rengjort förgasarna (2st)

* Testat med startgas vilket gör att motorn vaknar till i någon sekund eller max två för att sedan slockna. 

 

Nu vet jag inte mer vad jag ska göra och hoppas på er hjälp. Någon som har tips på vad som kan vara knas och vad jag kan göra för att få den att starta?

Jag är mycket tacksam för hjälp

 

Tack på förhand!

Redigerad av stromsborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på startgasen så kan du koncentrera dig på bränslesidan.

 

Om du tar bort luftburkarna och snapsar lite soppa direkt i förgasarna hoppar den igång då också för att sedan stanna. Om Ja, så får du nog ta ett varv till med förgasarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gelis!

 

Hur gör jag för att snapsa soppa, häller jag direkt rakt ner i förgasarna? Hur mycket är lämpligt?

 

Känns alltid lite nervöst med bensin och gnistor 💥😬 Någon risk för "eldflames" eller liknande?🙃🔥

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs du spraya startgas som är bra mycket mer lättantändligt än bensin så är det ingen fara att slå i styvt en halv petflaskekapsyl med soppa rakt ner i varje förgasare.

 

Står tändningen rätt så skjuter den inte baklänges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Gelis, jag fick igång den med hjälp av snapsarna 😀

Typiskt nog när motorn äntligen hoppar igång så krånglar kylningen och motorn går varm. Nu har det tyvärr blivit lite för mycket krångel för min begränsade kunskap om motorer, känns inte som det är tänkt att jag ska äga båt med inombordare.

 

Trött man blir på allt krångel när man bara vill ut och åka i finvädret......

 

Tusen tack iaf för din hjälp, den går nu trots allt vilket inte är kattskit 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seså nu ska vi inte tappa modet 😀.

 

Ang varmgång, Har du bytt impeller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, impeller, termostat och hela värmeväxlaren är bytt inför säsongen. När motorn hoppade igång kände jag på impellerhuset med jämna mellanrum, blev inte kallt som det brukar bli och motortempmätaren drog iväg till dryga 100grader.

 

Det som gör mig så oerhört trött på skiten är att kylningen funkade finfint när jag sjösatte båten, helt plötsligt så vill det inte funka trots nya delar.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bytt alla de grejorna och det slutat fungera så måste något vara felmonterat eller dåligt åtdraget. Eller så har du glömt öppna ventilen vid kylvattenintaget. 

 

Jag skulle först kolla om vattnet kommer fram till sjövattenpumpen. Att det är rätt monterat, öppet och inte är någon läcka där som gör att den suger luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har troligtvis felet i impellerhuset. Den suger luft som Eld skriver.

 

Jag råkade ut för det problemet nu innan sjösättning, fungerade första starten på land. Sedan skulle jag testa en gång till innan sjösättning, inget flöde på kylvattnet. Impeller byttes förra året, brukar byta var 4:e år. Bara riva isär pumpen, impellern hade vikt sig fel och sedan så såg jag att locket började bli slitet. Planslipning av lock och ny impeller och man är med i matchen igen.

 

Väldigt viktigt att smörja impellern vid byte. Fick tips av lokala VP verkstaden att lägga på vattenpumpsfett på gavlarna på impellern så tätar det bättre vid uppstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade isär impellerhuset igår, just för att se om det kom nåt vatten. Och vatten fanns det i pumpen men det var väldigt varmt. Hällde i rejält med sjövatten i plastkärlet (där silen sitter) för att "hjälpa" pumpen men det ville sig inte.

 

När jag fick liv i motorn så upptäckte jag att det var läckage vid "sjövatten ut" från v-vxl vilket gjorde att jag monterade en extra gummipackning vid röret för "sjövatten ut". Då blev det tätt där, och till synes i hela sjövattensystemet var det tätt men med konsekvensen ingen kylning.

 

Idag får det bli lite midsommarfirande men förhoppningsvis är huvudet inte alltför tungt imorgon så då får det bli nya försök 😀

 

Jag uppskattar er hjälp, önskar er en bra midsommar 

Återkommer när jag testat kollat och testat ytterligare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev stromsborg:

Jag hade isär impellerhuset igår, just för att se om det kom nåt vatten. Och vatten fanns det i pumpen men det var väldigt varmt. Hällde i rejält med sjövatten i plastkärlet (där silen sitter) för att "hjälpa" pumpen men det ville sig inte.

 

När jag fick liv i motorn så upptäckte jag att det var läckage vid "sjövatten ut" från v-vxl vilket gjorde att jag monterade en extra gummipackning vid röret för "sjövatten ut". Då blev det tätt där, och till synes i hela sjövattensystemet var det tätt men med konsekvensen ingen kylning.

 

Idag får det bli lite midsommarfirande men förhoppningsvis är huvudet inte alltför tungt imorgon så då får det bli nya försök 😀

 

Jag uppskattar er hjälp, önskar er en bra midsommar 

Återkommer när jag testat kollat och testat ytterligare

Jag tänkte på det... "plastkärlet" alltså silen, är det en sådan där lätt konisk svart plastbehållare med skruvlock, Penta original?

Isåfall, dom är inte så där jättebra, jag har bytt sådana både i egen båt och i andras.

Det kan vara svårt att få locket rätt, om det en gång kommer snett i gängorna kan det vara kört.

Om silen är monterad innan pumpen suger den då luft om locket inte sluter tätt, om den är monterad efter pumpen läcker det vatten. Under skruvlocket skall det finnas en svart plastplatta, denna skall vara helt slät, ibland har dom slagit sig, ser närmast ut som evighetstecknet, den "liggande åttan" då läcker det luft eller vatten och kylningen uteblir. Dessa fåniga lock kan även spricka med samma resultat.

 

Om det inre locket är skadat eller rentutav saknas gör du så här:

  • Du beger dig till en lösgodisbutik!
  • Där ber du att få eller köpa sådana där plastlådor med lock som hallonbåtarna och allt det andra godiset levereras i.
  • Tag ett av locken och skär ut en rund bit plast, avvänd det gamla locket som mall om det finns kvar, annars får du försöka att malla efter kanten på silens behållare..
  • Placera detta "godislådelock" överst i behållaren, möjligen kan du behöva två sådana "lock".
  • Lägg litet propelleraxelfett eller liknande på kanten och på gängorna, nu skall det bli tätt när du skruvar tillbaks det stora locket.
  • De överblivna godisburkarna kan du avvända till att förvara något trevligt ombord i, karameller exempelvis...
  •  Behållaren har även en gummiring, en tätning, kolla att den är ok, sitter bra och inte har veckat sig. Litet fett på den också är ju inte fel.

 

Jag har bytt till Vetus och något annat fabrikat, båda med genomskinliga lock och mer gedigna i sin helhet. I nuvarande båt sitter dock originalet kvar, men jag har sparat några godislådelock ombord... I min båt finns silen efter pumpen, på den gamla satt den innan, det kan tydligen variera med motortyp och årsmodell sägs det...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, bra tips Georg_Ohm, tack tack. Det ska testas 😄

 

Svarta behållaren med sil sitter efter sjövattenpumpen på min motor. Jag tänker mig också att det kan behövas två lock från en sådan godisburk, det känns som den plasten är tunnare än det svarta befintliga locket.

 

Kanske kan det funka att köra med det svarta locket och ett extra lock från godisburk, vad tror du om det? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev stromsborg:

Aha, bra tips Georg_Ohm, tack tack. Det ska testas 😄

 

Svarta behållaren med sil sitter efter sjövattenpumpen på min motor. Jag tänker mig också att det kan behövas två lock från en sådan godisburk, det känns som den plasten är tunnare än det svarta befintliga locket.

 

Kanske kan det funka att köra med det svarta locket och ett extra lock från godisburk, vad tror du om det? 

 

 

Ja du kan ju kombinera hur du vill.

Problemet brukar ju annars vara att det inre locket är skevt och orsakar läckage.

Du kan ju ta vilken plast som helst, lock eller botten från en engångshink... men det brukar ju vara god tillgång på dessa godislådor i lösgodisbutikerna då dom är engångs, ett himla slöseri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår.

 

Jag har dock inte sett något läckage på vatten vid det svarta kärlet. Tänkte på det du skrev med vattenläckage om kärlet sitter efter sjövattenpumpen vilket det gör.

 

Ser jag om det finns läckage vid locket eller är det så litet att det inte syns?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa motorer går sjövattenpumpen att montera ett halvt varv fel, då blir insug och utlopp omkastade och kylningen fungerar inte. Kolla, vattnet skall gå långa vägen runt impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rascal

 

Jag är hyfsat säker på att pumphuset sitter rätt, eftersom kylningen fungerade finfint vid sjösättningen. På min motor tror jag heller inte att den kan monteras fel eftersom vatten in- och vatten ut-rören endast kan passar på ett sätt i pumphuset.........men det är ju trots allt vad jag tror 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle läcka vid sjövattensilen så mycket att det påverkade kylningen hade du sett det, om silen sitter efter pumpen, värre om den suttit innan pumpen och sugit luft, det syns inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag förstår.

 

Ska ner till båten imorgon (förhoppningvis) och fortsätta detektivarbetet........vet bara inte riktigt var jag ska börja. Känner mig lite som han i gamla OK/Q8-reklamen.....öppnar motorhuven på bilen, skruvar upp locket på oljedunken och skvätter ut olja lite random över motorn.......ser allmänt nöjd ut, stänger huven och går därifrån...... 😀

 

Fortsättning följer, återkommer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev för några inlägg sedan att du öppnade upp impellerpumpen och vattnet som fanns där var väldigt varmt. Det tyder på att pumpen i princip inte drar med vattnet utan bara tuggar luft.

 

Om du drar runt motorn med starten några varv med pumpen öppen dvs utan lock. Snurrar impellern med, eller står den still. För den sitter väl med kil som låser den på axeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår.

 

Det betyder att det någonstans från drevet fram till impellern finns något "luftläckage", dvs efter impellern och vidare till v-vxl osv har inte med saken att göra, tänker jag rätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter väl på en axel med splines på litet större motorer?

Men hursomhelst om impellern inte snurrar runt blir det ju naturligtvis ingen kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Impellern sitter väl på en axel med splines på litet större motorer?

Men hursomhelst om impellern inte snurrar runt blir det ju naturligtvis ingen kylning.

Näe jag tror den sitter med kil på Volvo fyrorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, impellern sitter på en axel som i sin tur går ihop med en "packbox" som sitter på motorn.

Lite otydliga bilder kanske men en av bilderna visar axeln som går från impellerhuset mot denna "packboxen"

 

https://www.freshwatervolvopentaparts.com/products/volvo-penta-raw-water-pump-aq171-151-131-230-855517-good-impeller-seals-gasket-1

 

Ber om överseende med benämningar som "packbox" o dyl så jag inte vet vad det kallas. Ser iaf ut så här

 

https://retailshop.ca/?item=183778845595

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag pratar just nu om kilen som syns kl 12 på bilden i impellercentrum, har den gett sig eller saknas så kommer inte impellern att snurra med axeln utan stå still.

 

 

20180512_160019_wm_2048x.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och medans du har locket öppet så kör några varv med startmotorn för att se att impellern följer med axeln.

 

Sedan så ska du passa dig att köra motorn utan sjövattencirkulation, du kan bränna sönder slangen mellan avgaslimpa och avgasröret till skölden. Avgastempen stiger kraftigt utan vatten från limpan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade idag och kilen sitter på plats, missade dock att köra några varv. Det får bli onsdag då jag inte kommer hinna imorgon.

 

Jag tänkte på detta köra impellern med locket öppet......jag har hört från flera att det är nästintill brottsligt att "torr-köra" impellern, eftersom den lätt kan gå sönder utan vatten. Törs jag köra den några varv utan risk att den pajar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det tar minst 30 sekunder med motorn igång innan den börjar ta skada.  Du kan ju smörja med lite såpa eller diskmedel om du vill vara extra säker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!! Nu ser det ut att funka som det ska.

Var ner till båten och testade lite idag, det visade sig vara så "enkelt" som en luftficka vilket avhjälptes med att öppna locket på värmeväxlaren när motorn var igång.

 

Av en händelse var det en i båtklubben som nämnde tipset lite i förbifarten, eftersom jag försökt greppa alla halmstrån var jag naturligtvis tvungen att testa........vilket visade sig vara receptet denna gång

 

Nu blir det förhoppningsvis lite båtåka i helgen 😃

 

Stort tack till er alla här på MG som hjälpt till, ovärdeligt!

Jag hoppas vi hörs framöver här i forumet....om än inte bara med massa problem förstås 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...