Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Faderullan

Vart är båttidningarna på väg?

Rekommendera Poster

På några år har flera svenska båttidningar försvunnit eller smält in i varandra. Numera hittar man bara Praktiskt Båtägande i tidningshyllorna här i Finland. På finska finns det än så länge några att välja på. Förr när det åtminstone fanns Båtnytt, Praktiskt Båtägande och Vi Båtägare och de låg på olika förlag kunde man ana en gnutta ambition i att producera båttester med ett kritiskt öga. Om en båt var ett fiasko så skrev man det.

 

Härom kvällen läste jag Praktiskt Båtägande och finska Vene. I Praktiskt Båtägande hade man ett test av Finnmaster T6. Säkert en helt förträfflig båt, (den är ju Finsktillverkad! :-) )  Att kalla artikeln för test tycker jag ändå är lite missvisande, provkörning hade varit mer korrekt. Verkade mest som att man varit ute och lattjat med båten en eftermiddag, det är inte vad jag kallar ett test. Man fick en rundvandring i båtens layout och så hade man provkört. Då konstaterades att båtens sjöegenskaper var utmärkta. Det kunde man säga efter att ha kört på en näst intill spegelblank fjärd och skuttat runt lite på fotobåtens svallvågor! En faktaruta med bränsleförbrukning och ljudnivå hade man väl åtminstone kunnat kosta på sig när man testar?

 

Finska Vene hade provkört (inte testat) Axopar 37 Sun-top. Artikeln inleddes med en faktaruta om väderförhållandena under testet med sikt, temperatur, vindstyrka och våghöjd. Krävs inte mycket redaktionellt arbete för att informera om det och för läsaren är det lättare att ana sig till hur upplevelsen var. I artikeln gicks det mesta igenom grundligt. Och till slut en sida med uppmätt data från testet. Man får grafer på varvtal och hastighet, bränsleförbrukning genom fartregistret presenterat både som liter per distans och liter per timme. Dessutom en ljudnivåmätning genom hela fartregistret. Alla fyra graferna med redaktionella kommentarer. Det hela kröns med info om last, bränslemängd vid tillfället och vilka instrument man använt om man inte använt båtens egna.

testbild.thumb.jpg.fbc91bd42a92d01757075e465db4a6cb.jpg

 

Vad Vene presenterade är det minsta man kan begära av något man kallar båttest. Praktiskt båtägande börjar ge intryck av att man försöker få mesta möjliga output av minsta möjliga insats.

 

Det vore mycket deprimerande om våra båttidningar är på väg mot den amerikanska stilen där båtpressen mest presenterar nya produkter med bilder tillsända från tillverkaren och artiklar som aktar sig mycket noga för att inte stöta sig med tilltänkta annonsörer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är nog svårt att få ekonomi i det på sikt. Mycket flyttar till nätet, även om det förstås är olika för olika ämnesområden. Datorteknik, datorkomponenter och närliggande saker är ämnen som jag gillar, och där finns det oceaner av material på t ex Youtube och vanliga sidor. Samma sak med foto, som är ett annat intresse. Jag har sett fler recensioner av objektiv och kameror på Youtube senaste året än jag läst i fototidningar de föregående 25 åren, och de går dessutom mer på djupet än vad objektivrecensioner i t ex Tidningen Foto gjorde när den fanns.

Båtar och båtliv är kanske lite mer resistenta som ämnen på grund av ekonomin i det hela. En person på Youtube kan inte gärna bygga upp en serie tester och få en publik genom att testa båtar, eftersom den personen inte skulle få tillgång till båtarna. För datorkomponenter och fotoprylar är det så mycket lägre prisnivåer att det är möjligt. Båttidningarnas redaktioner har upparbetade kontakter med båttillverkare och har accesser på båtmässor som möjliggör verkliga tester.

Men ja, jag vet inte hur det ska gå. Jag gillar att läsa båttidningar för inspirationens skull, men köper dem inte längre. Då föredrar jag de brittiska, som har både mer bredd och mer djup, och framför allt myckte längre resereportage, både från utsända skribenter och från "vanliga" som skriver från resor de ändå är ute på. Men det förutsätter förstås att man är bekväm med att läsa på engelska.

Och bland de engelska kan jag rekommendera Practical Boat Owner (detaljerade byggbeskrivningar, projektloggar, långa resereportage, smarta lösningar, djuplodande tester) och Yachting Monthly (mer båttester, kortare artiklar och mer fokus på hantering av båten). Båda dessa är förstås inriktade på segling och segelbåtar.

Yachting World är glättigare, med mer fokus på dyra båtar, snygga bilder och reportage från seglingstävlingar, och inte nåt nämnvärt som är för den vardaglige seglaren. Men det är snyggt och inspirerande. Dock inget jag rekommenderar framför de två föregående.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart är båttidningarna på väg? undrar TS.

 

Svaret är för min del tämligen enkelt: I papperskorgen.

 

Nybåtsannonsörerna Båtnytt och Vi båtägare slipper brevbäraren cykla till mig med sedan flera år tillbaka. Praktiskt båtägande blev räddningen men även den frälsarkransen har fått spikarna inslagna i kistan, en efter en, sedan Westin mönstrade av. Den sista spiken är på väg i den gistna trälådan så när prenumerationen går ut slipper den stackars brevbäraren även den distributionen.

 

För att gå med vinst som fysisk tidning behövs i dag såna mängder av annonser att tidningen blir ett partiskt reklamblad. Partiskt på grund av att ingen redaktör med ekonomiskt ansvar vågar riskera annonsintäkterna med en vass artikel. Tyvärr.

 

Men båtarna ligger i sjön, och vädret är riktigt bra. Snart är det semester och då ligger bryggtamparna på bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ju med och skrev i begynnelsen när PB var just den tidning namnet antyder. "Riktiga" gör-det-själv-artiklar, båttester av båtar för den "vanliga" människan och test av prylar som verkligen var test och ingen dold reklam. Alla talade med alla och läste varandras artiklar för att få dem så bra och rätt som möjligt. Det var en rolig tid. Tror läsarna märkte att tidningen gjordes även med hjärtat.

 

Sedan kom andra ägare in i bilden, man var inte längre så intresserad av något med "djup" i (tekniskt alltså), utan allt skulle vara mainstream. "Frilansarna" som hade sina specialområden fick i de flesta fall inga uppdrag längre, och likt några av de andra stora båttidningarna började man skriva vad strunt som helst inne på en redaktion utan att ha någon utifrån som granskade eller gav en second opinion. Vem som helst fick skriva om vad som helst, även det de inte hade en aning om.

 

Folk från kvällstidningarna anställdes och t.o.m. texten skulle nu vara på ett speciellt sätt. Siffror skulle ALLTID skrivas med bokstäver inne i text, och att man som författare faktiskt hade mer kompetens inom området spelade ingen roll. Angavs en spänning inne i en text skulle det stå "åtta komma två volt". Hade man skrivit "8,2V" så ändrades det - utan att man fick reda på det förrän man såg tidningen. Vid ett tillfälle rationaliserades även ett elschema bort då sättaren tyckte det var för mycket "bilder". Och min artikel blev därmed fullständigt obegriplig.

 

Minns en medarbetare (inget namn nämnt) som skrev i Vi Båtägare att spänningsfallet halverades om man parallellkopplade två dioder. Jo, det hade han läst i en bok. Vid närmare kontroll visade sig hela artikeln vara plagierad från just den boken. och den boken hade inte många rätt. Men kom det in någon rättelse ?  Nääää...

 

Samma tidning skulle göra ett bränsleförbrukningstest med samma båt och motor men tre olika drivlinor (axel, drev och jet tror jag det var). MYCKET intressant....om man haft kompetensen att förstå hur bränslemätning fungerar. Eller åtminstone insett sin okunskap och frågat någon som visste.

Resultatet var att de i tidningen presenterade förbrukningssiffror som i några fall var högre än vad den dieselmotorn ens teoretiskt kunde sörpla i sig. Men inte ens det fick varningsklockorna att ringa. Minns än idag mailet där de undrade om jag var så dum så jag trodde artikelförfattaren åkte över halva landet med icke kalibrerad utrustning. Naturligtvis inte.

Men jag inte bara trodde utan t.o.m. visste att de inte hade med sig rätt utrustning så de kunde få korrekta värden även på det ryckiga returflödet. För DET är inte lika enkelt. Någon rättelse i senare nummer ?   Inte...

 

Sedan köptes ju alla tidningar upp till samma företag, samma artiklar återkom vid sjösättning och upptagning för det var väl billigast så. Och det är nu många år sedan jag ens köpte en båttidning. Ännu längre sedan jag var frilansjournalist och skrev för någon av dem.

 

Visst saknar jag dem, men de har grävt sin egen grav. För att överleva måste man vara unik eller sälja i stor mängd. Det sistnämnda fungerar ju inte längre. Och det unika tappade man för längesedan. Så vad för berättigande finns kvar ?   Ingenting....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt båtägande var efter en trevande start riktigt läsvärd. På senare tid blev även den tidningen väldigt mycket testande av nya båtar (eller egentligen provkörning...).

 

När Båtnytt tappat för mycket läsare så gjorde förlaget tyvärr ett misstag och slog samman den med Praktiskt båtägande, vilket gjorde den senare tidningen ännu sämre. Frågan är hur många läsare som vände Praktiskt båtägande ryggen efter det misstaget?

 

En annan förfärligt oseriös tidning är Båtliv. Med samma redaktion och samma chefredaktör som Sweboats medlemsblad (så blir det så klart lockande att bara skriva glättiga provkörningsartiklar om Sweboat-medlemmars produkter och det har chefredaktören Redéen nappat på. När läste ni något kritiskt produktreportage i den tidningen? Det är såklart intressant att få ta del av produktnyheter (och det verkar redaktionen överösas med) men så kallade tester tar jag med en stor nypa salt.

 

En del material skrivs av SBU-funktionärer och de är inte leverantörsfärgade på samma sätt men tyvärr oftast rätt ointressanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ibland börjar jag prenumerera på Praktiskt båtägande för att få billiga biljetter till båtmässan och hoppas varje gång att tidningen ska vara läsvärd.

Det är den inte! 👎🙁

 

En tidning som är läsvärd om man tillbringar tid i Stockholms skärgård är Skärgårdsnytt. Ingen båttidning utan en nyhetstidning med skärgårdsfokus.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Läste Segling på den tiden som Rybbe skrev många av deras artiklar.

Slutade med Praktiskt Båtägande när de hade artiklar om fotoutrustning (tror jag det var).

Under många år prenumererade jag på Practical Boat Owner, bra artiklar.

 

PK&TR har redaktionsarbetet tyvärr outsourcats, artiklarna passar inte mig numera men man får den automatiskt som SXK medlem.

 

Läser fantastiska medlemstidningar från JRSK och OSK med medlermmar som redaktion och skribenter. SXKM's tidning är oxå läsvärd.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev skippeer:

Läste Segling på den tiden som Rybbe skrev många av deras artiklar.

Slutade med Praktiskt Båtägande när de hade artiklar om fotoutrustning (tror jag det var).

Under många år prenumererade jag på Practical Boat Owner, bra artiklar.

 

PK&TR har redaktionsarbetet tyvärr outsourcats, artiklarna passar inte mig numera men man får den automatiskt som SXK medlem.

 

Läser fantastiska medlemstidningar från JRSK och OSK med medlermmar som redaktion och skribenter. SXKM's tidning är oxå läsvärd.

Många förkortningar, alla är inte självklara för mig. Översättning emotses av någon kunnig.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Rascal:

Många förkortningar, alla är inte självklara för mig. Översättning emotses av någon kunnig.

FDIVSM

 

För oss vanliga betyder det "Förstår Du Inte Vad Som Menas?" Snart har vi förkortat bort oss själva...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Ingemar skrev så var Praktiskt Båtägande en riktigt bra tidning från start och flera år framåt, när Micke Westin lämnade skutan började slagsidan för att några år senare sjunka till botten. Jag gav upp som  prenumerant för några år sedan och då hade jag hållit ut på tok för länge. Blev uppringd om varför jag sa upp prenumerationen. Talade då om vilken skittidning PB hade blivit och att nuvarande ägarna hade förstört den och att mig har dom tappat som kund för all framtid, ring inte igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

JRSK = JordenRuntSeglarKlubben

har en klubbtidning som heter Varvet. 100% seglare.

Redaktion med medlemmar

 

OSK = Ocean Seglar Klubben

har en klubbtidning som heter Ocean Seglaren. 100% seglare

Redaktion med medlemmar.

 

SXK = Svensk Kryssar Klubben

har en medlemstidning som heter På Kryss och Till Rors (PK & TR).
Mix av seglare och motorbåtsägare.

Outsourcad redaktion vilket är underligt med 40 000 medlemmar borde det gå att få en fantastisk medlemstidning. 
JRSK, OSK och SXKM med färre medlemmar har jättebra klubbtidningar.

 

SXKM = Svensk Kryssar Klubbens Medelhavssektion

har en klubbtidning som heter Odyssé. Killgissar 99% seglare.

Har varit enstaka artiklar om motorbåtsfärder i Medelhavet.

Redaktion med medlemmar.

 

Är man segelintresserad och funderar på längesegling är SXKM, JRSK och OSK ett bra val för rolig läsning (drömma är billigt) och för att öka på kunskapen inför framtida äventyr.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortfattat:

 

minskad upplaga -> ökat beroende av annonser -> snällare tester -> minskat förtroende hos läsarna -> färre köpare -> ännu mindre upplaga -> billigare snabbtester -> osv.

 

...tills tidningen dör helt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem som jag "lider över" är deras sätt att ta fram många av sina gör-det-själv beskrivningar.

 

Det verkar ofta som att när redaktionen bestämt sig för att skriva en artikel om något, säg "så här vinterkonserverar du xyz" eller något ditåt, så går man ut på en marina och frågar någon slumpmässig person om råd och skriver en artikel. Den heter då "Så här gör NN när han eller hon vinterkonserverar xyz". Man slipper då ta något som helst ansvar för innehållet eller ens kvalitetssäkra det eftersom det ju är precis så NN gör. Eventuella felaktigheter blir ju med den metoden inte deras problem.

 

Tänk om man i stället hade hittat någon professionell person som kunde förklarat och till och med gått lite mer på djupet med *varför* man gör på ett visst sätt och även diskuterat alternativa metoder och deras för- och nackdelar, då kunde artiklarna blivit väldigt mycket mer givande. Men en sådan person vill säkert ha betalt, så då faller väl det.

 

MG är en klart bättre källa än PB just för att saker diskuteras fram och tillbaka och alternativa metoder som kanske passar bättre i vissa fall också lyfts fram. Och kommer någon med ett idiotiskt råd så kommer ofta en korrigering kort därefter 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev ABC:

Ett annat problem som jag "lider över" är deras sätt att ta fram många av sina gör-det-själv beskrivningar.

 

Det verkar ofta som att när redaktionen bestämt sig för att skriva en artikel om något, säg "så här vinterkonserverar du xyz" eller något ditåt, så går man ut på en marina och frågar någon slumpmässig person om råd och skriver en artikel. Den heter då "Så här gör NN när han eller hon vinterkonserverar xyz". Man slipper då ta något som helst ansvar för innehållet eller ens kvalitetssäkra det eftersom det ju är precis så NN gör. Eventuella felaktigheter blir ju med den metoden inte deras problem.

Yes, Personfokuserad journalistik.

 

Tyvärr mycket vanligt och ett sätt som tillämpas i tron att läsaren skall få en mycket mer familjär,  lokal och "de är också vanliga människor"-känsla. Lyssna på reportagen på nyheterna på SR, nästan vart och vartannat "förankras" i att man i inslaget även har med en lokal slumpmässigt vald privatperson som också får tycka till.

 

Men när det gäller instruktioner om "hur man gör" är faktiskt inte läsaren ute efter att få en familjär eller lokal känsla. Inte heller vill man veta hur en som är lika ovetande som jag gör. Man vill ju veta hur proffsen eller åtminstone de som kan det gör !  För annars tillför det ingenting. Och folk slutar då köpa tidningen för den ger dem ju inget de inte redan visste.

 

Det var en förändring som kom till vissa båttidningar när kvällstidningsfolk anställdes och Storförlagen blev ägare. Och då var man - som jag skrev - inte längre intresserad av artiklar som vågade ta ut svängarna eller gå på djupet.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av svaren att döma är jag tydligen inte ensam om min analys. Trevligt att någon med inside-information, IngemarE, kunde bidra med vad som riktigt hände med PBÄ. Var själv prenumerant under de tidiga åren men slutade när jag insåg att jag kunde ha åstadkommit bättre artiklar själv. Inte för att jag är någon stor stjärna på båtkunskap men för att många andra också kunde åstadkomma bättre än redaktionen...

 

Numera köper jag i regel bara ett par tidningar. Amerikanska Wooden Boat Magazine är en, inte för att jag har träbåt men den är inspirerade när man håller på med lite båtbyggande och renoverande. Likadant är det med brittiska Practical Boat Owner, tidningen torde ha varit inspirationen som i tiden ledde till att Praktiskt Båtägande uppstod. Lite väl kraftig lutning mot segling för min del men generella tips och trick funkar ju i båda världarna och de har en bra nivå på artiklarna. Även deras webbsidor är värda att besöka.

 

Det finns tre finska båttidningar som lever och verkar ha hälsan, Vene som har lite mer profilering mot segling. Kippari som ligger på samma förlag som Vene men är mera motorbåtsorienterad. Venemestari är den som inriktar sig mest på gör det själv. Den delade åtminstone förr artiklar med Praktiskt Båtägande, artiklar skrevs på båda sidorna av viken och översattes. Lite märkligt att ett land med 5,5 miljoner innevånare lyckas hålla sig med fler tidningar än avsevärt större Sverige. Kanske ligger vi bara efter i utvecklingen här i Finland...

 

Nätaktörerna finns ju också. Båtliv osar Sweboat lika mycket som finska Totalvene.fi osar Finnboat. Där ser man kanske lite av nackdelen med webbproduktioner, det är inte alltid lika lätt att avgöra vem som ligger bakom. Youtube är en enorm källa men även där är det upp till betraktaren att avgöra vad som är trovärdigt eller inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Nätaktörerna finns ju också. Båtliv osar Sweboat lika mycket som finska Totalvene.fi osar Finnboat. Där ser man kanske lite av nackdelen med webbproduktioner, det är inte alltid lika lätt att avgöra vem som ligger bakom. Youtube är en enorm källa men även där är det upp till betraktaren att avgöra vad som är trovärdigt eller inte.

Brukar kolla på Hamnenplay. Inte alltid så seriöst men oftast ganska underhållande om man står ut med tokerierna. Vissa reportage av GDS-typen ger dock ganska bra info även om flera områden är lite som religionsfrågor, det finns alltid olika meningar om vad som är rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/16/2020 at 10:16 PM, Lintott said:

En annan förfärligt oseriös tidning är Båtliv. Med samma redaktion och samma chefredaktör som Sweboats medlemsblad (så blir det så klart lockande att bara skriva glättiga provkörningsartiklar om Sweboat-medlemmars produkter och det har chefredaktören Redéen nappat på. När läste ni något kritiskt produktreportage i den tidningen? Det är såklart intressant att få ta del av produktnyheter (och det verkar redaktionen överösas med) men så kallade tester tar jag med en stor nypa salt.

Båtliv är ju en gratistidning för medlemmar i Båtunionen, så då får man kanske se det som det också? Jag läser den som översikt av vad som händer i båtsverige, inget mer.

 

Håller däremot helt med dig om ”testerna” i Båtnytt. De är rena produktplaceringar och man ser även bland tillbehören att de är publicerade rakt av från tillverkarnas pressmeddelanden. Pinsamt. Man får helt enkelt bortse från det och läsa resten - vilket går rätt snabbt. Men tidningen ska ju finansieras så då blir innehållet därefter, tyvärr. 

 

Man kanske borde förvänta sig att Båtnytt fick mer pengar av Båtunionen och mindre av Sweboat, så att de kunde kosta på sig att göra ordentliga artiklar. Eller bara göra webbtidning istället så att de kan dra in på tryckkostnaderna.
 

Har någon hört av sig till redaktionen och sagt det där? Det borde alla som är missnöjda göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser på PB:s hemsida under avdelningen artiklar för "Gör det själv" (som man mot betalning eller som prenumerant kan läsa) att senaste är över tre år gammal.

Och bara ett par tre artiklar är nyare än sju år, nästan samtliga av typen "läs om hur den vanliga personen <noname> bytte....".

 

http://www.livetombord.se/praktisktbatagande/kategori/gor-det-sjalv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-18 vid 07:28 skrev Brunnsviken:

Båtliv är ju en gratistidning för medlemmar i Båtunionen, så då får man kanske se det som det också? Jag läser den som översikt av vad som händer i båtsverige, inget mer.

 

Håller däremot helt med dig om ”testerna” i Båtnytt. De är rena produktplaceringar och man ser även bland tillbehören att de är publicerade rakt av från tillverkarnas pressmeddelanden. Pinsamt. Man får helt enkelt bortse från det och läsa resten - vilket går rätt snabbt. Men tidningen ska ju finansieras så då blir innehållet därefter, tyvärr. 

 

Man kanske borde förvänta sig att Båtnytt fick mer pengar av Båtunionen och mindre av Sweboat, så att de kunde kosta på sig att göra ordentliga artiklar. Eller bara göra webbtidning istället så att de kan dra in på tryckkostnaderna.
 

Har någon hört av sig till redaktionen och sagt det där? Det borde alla som är missnöjda göra.

Båtunionen är en lite underlig organisation. Det är ett antal regionala båtförbund som ingår i SBU. Dessa båtförbund har ett antal båtklubbar anslutna. Båtklubbarna i sin tur hanterar sina medlemmar. Vägen mellan båtklubbsmedlem och SBU innebär att SBU inte behöver lyssna på varken båtklubbsmedlemmar eller båtklubbarna.

 

Jag skrev till SBU styrelse för ett antal år sedan och ifrågasatte lämpligheten av det mycket nära samarbetet (samma redaktion) för deras medlemsblad Båtliv som för Sweboats. Efter ett par månader påminde jag om att de glömt svara mig. Jag väntar efter några år fortfarande på svar.... Den enda effekten av mitt mail blev att jag efter ett tag kunde skönja lite mer material från SBU-funktionärer. Men inget svar och fortfarande samma redaktör och redaktion.

 

Jo, förresten en ytterligare reaktion. Innan mitt mail så låg Sweboats medlemsblad tillgängligt på nätet med uppgifter om redaktion mm. Numera ligger det dolt för allmänheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade på en ny(?) båttidning (internetbaserad+e-bok)

på FB igår med namnet "Bättre Båt".

 

https://www.facebook.com/battrebat/

https://indd.adobe.com/view/aebfd139-0d27-483f-b50f-54496f569793?fbclid=IwAR2lLZOeFe-RhRcnGFmPrzZ8ej_tZikvVCS0-Q-itm0AUb1k02i0lS92ONk

 

Enligt info på sidan är Micke Westin ansvarig utgivare. Någon som vet mer om vem det

är och om han har några kopplingar till båtbranschen?

Jag antar att detta är samma Micke Westin?

http://www.norstedts.se/forfattare/119351-micke-westin

 

De tre första numren ska tydligen vara konstanadsfria medan det därefter kommer vara en kostnad för läsaren att ta del av innehållet.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte Westin som startade Praktiskt Båtägande?

 

[EDIT]: Det stod ju till och med på sidan du länkade till att han gjorde det. Och är chefredaktör för På kryss.

Redigerad av sajjen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De första åren när praktiskt  båtägande kom, var den riktigt bra.

Nu veti fan vad man kan kalla den. Har man inget annat att skriva om än

en test av klädnypor, gummistövlar och skruvdragare?

 

Ja nu är jag dysterkvist igen.

 

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trogen prenumerant av Praktisk Båtägande sedan många år tillbaks. 

 

Har själv skrivit några artiklar, och även ett antal Tips & Trix. 

 

Men det är inte roligt längre. 

 

Det som presenteras nu är högglanspolerade rattar, fribord, 63.5 knop e t c, som inte vanliga hobbybåtåkare har vare sig lust eller råd med. 

 

Och reportage om båtar liknande villor, med både bastu och relaxavdelning. 

 

När jag får hem PB, har jag vanan trogen, läst både fram och bak under några dagar. 

Efter en vecka brukar jag riva ut intressanta sidor och arkivera i pärmar, resten eldar jag upp. Värmer bra f ö. 

 

Har noterat att det blir allt färre artiklar o sidor som hamnar i pärmarna. 

Senaste året endast två. 

 

Så jag kommer inte att prenumerera mer på någon 

BÅTTIDNING. 

 

Läser i mina pärmar i stället, och spar en hundring i månaden. 

 

- Sitter o filar på en insändare.

Den sista: 

"Tack O Adjö. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

De första åren när praktiskt  båtägande kom, var den riktigt bra.

Nu veti fan vad man kan kalla den. Har man inget annat att skriva om än

en test av klädnypor, gummistövlar och skruvdragare?

 

Ja nu är jag dysterkvist igen.

Jag prenumererade på PB ett antal år. Båtnytt som tydligen förde en alltmer tynande skulle räddas och lösningen blev en sammanslagning med PB. Efter sammanslagningen med Båtnytt försvann den ursprungliga idén med PB till större del. Numera slipper PB/Båtnytt mig som prenumerant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Lintott:

Jag prenumererade på PB ett antal år. Båtnytt som tydligen förde en alltmer tynande skulle räddas och lösningen blev en sammanslagning med PB. Efter sammanslagningen med Båtnytt försvann den ursprungliga idén med PB till större del. Numera slipper PB/Båtnytt mig som prenumerant.

Förändringen kom långt tidigare, när PB fick nya ägare första gången och bl.a. en donna från skvallerpressen anställdes. Antagligen för att ge en lite mer "fräsig" profil åt den. I samma veva lämnade Micke, om jag minns rätt. Därefter slängde man ut alla frilansare, som - enligt mig - var de som gav tidningen mångfald.

Sedan har flera saker skett, bl.a. sammanslagningen där flera tidningar nu delar på samma artiklar och skillnaden i profil mellan dem suddats ut. Men PB:s "själ" försvann alltså redan för längesedan....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Förändringen kom långt tidigare, när PB fick nya ägare första gången och bl.a. en donna från skvallerpressen anställdes. Antagligen för att ge en lite mer "fräsig" profil åt den. I samma veva lämnade Micke, om jag minns rätt. Därefter slängde man ut alla frilansare, som - enligt mig - var de som gav tidningen mångfald.

Sedan har flera saker skett, bl.a. sammanslagningen där flera tidningar nu delar på samma artiklar och skillnaden i profil mellan dem suddats ut. Men PB:s "själ" försvann alltså redan för längesedan....

Jo jag hade noterat att den blev alltmer ointressant. Fast jag hade inte bilden bakom varför den försämrades. Chefredaktören har så klart ett avgörande inflytande på inriktningen. Sammanslagningen blev den verkliga droppen för mig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt blev väldigt många PB-artiklar typen "journalist besöker Pelle i hamnen" för att beskriva vad just Pelle gjort med sin båt. Om sedan Pelle eller skribenten inte hade en aning om det var rätt sätt blev plötsligt sekundärt - man hade ju bara gjort en käck rapport från verkligheten, utan eget ansvar.

 

Samma sak med alla dessa artiklar "vi visar hur du...." o.s.v. I praktiken är det ofta bara återigen ett besök i en hamn där ofta en och samma skribent (som inte alltid vet så mycket om ämnet) låter någon annan visa hur just denna "någon annan" gör. Ibland är denne "någon annan" faktiskt en sakkunnig, men alltsomoftast är det bara en person som kanske lät vettig i skribentens öron men i praktiken inte vet mer än att den gör som den alltid har gjort.

 

Oavsett vilket, blir det väldigt likriktade artiklar som egentligen aldrig går på djupet och aldrig blir mer än möjligen lite trevlig veckotidningsläsning.

Att våga stå för något och vara sakkunniga själva försvann nog samtidigt som PB slängde ut alla frilansare - som ju just var en fantastisk stab med människor med olika kompetens.

 

Skall jag betala för en artikel är jag inte intresserad av hur Pelle, Arne och andra kufar i hamnen gör. Dem kan jag fråga själv, utan att betala. Jag vill veta hur man skall göra. Och varför....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det fler svenskspråkiga båttidningar numera?

 

Båtnytt och Praktiskt Båtägande blev ju för ett bra tag sedan ”Nya Praktiskt Båtägande”.

Jag kollar numera aldrig i tidningsbutikernas tidningshyllor, besöker inte ens sådana butiker längre.

 

Men jag kan ju tycka att PB följer ett schema, ungefär lika förutsägbar som en James Bond-film. Även om innehållet varierar så är de samma typ av sekvenser eller typer av artiklar som återkommer i samma ordning.

 

Sedan försöker redaktionen balansera innehållet så att det skall vara jämvikt mellan segelbåtsrelaterade artiklar och motorbåtsrelaterade. Liksom resmålen; 30% Ostkust, 30% västkust och återstående 40% delas på sydkusten, Norrlandskusten och utomländska kuster och öar.

På vårkanten berättas det om hur man bär sig åt med vårrustningen, nästa nummer berättar om sjösättningen, sedan två nummer som handlar om livet ombord, och så kommer höstnummren icke överraskande med artiklar om avmastning, torrsättning och vintertäckning. Vinternumret handlar om julklappar till båt och besättning, senare blir det reportage om olika båtmässor, det kan nog bli magra februari- och marsnummer i år..... Jag blir varken skakad eller (illa be-)rörd av innehållet, känns tryggt samma som förut, inga obehagliga överraskningar. Följer samma mönster.

 

Språket i PB är rätt tråkigt, sakligt, torrt och oftast ordentligt men lika underhållande som ett partiprogram, en lagtext eller en bruksanvisning. Emellanåt blir det dock en del slamkrypare och även direkta fel, som pudlas i nästa nummer. Det är underhållande!


Jag jämför texten och språkbruket i en annan tidning jag också prenumererar på, en biltidning, ”Klassiker” där artikeltexten är litet klurig och finurlig med en humoristisk knorr i slutet. Absolut roligare att läsa, jag kan handgripligen läsa en text om en om en totalt okänd och udda bilmodell bara för att texten är underfundig, exempelvis det bortglömda norska bilmärket ”Troll”... Men om det står nånting i PB om exempelvis Saga, så känner jag inte samma omedelbara tillfredställelse att läsa den artikeln meddetsamma.

 

I varje nummer finns det ju en del gör-det-själv-reportage, från relativt enkla grejer till mer avancerade. De flesta är nyttiga tips, medan andra saker känns som jag hade gjort det enklare och bättre själv.

 

Jag kan reta mig på att det förekommer bilder i tidningen på båtar under segel eller under gång, där besättningarna saknar flytväst. Jag kan ju tycka att tidningen liksom skall föregå med gott exempel. Någon insändare hade ju för en del nummer sedan klagat på det också.


De första rågångarna av PB hade ju inköpta och översatta brittiska artiklar, PB var väl från början en avknoppning av ”Practical Boatowner? Men nu känns artiklarna helsvenska, på gott och på ont.

 

Mycket annonser, och en hel del produktinformation, men det skulle väl antagligen vara väldigt dyrt att producera en specialtidning i vårt land utan reklam. Svenskan är ju trots allt en liten språkgrupp så upplagan blir därefter, hade vårt språk haft lika stor utbredning som engelskan och därmed fler fritidsbåtsmänniskor hade ju kanske tidningen sett annorlunda ut. Å andra siden skulle en båttidning skriven på ren sydsamiska eller retroromanska knappast överleva....

 

Men jag fortsätter att kolla på nya James Bond- filmer, även om både Sean Connery och Roger Moore är saligen hädangångna, likväl fortsätter jag att prenumerera på PB.

 

(Den nye killen, vad heter han? Averell Dalton? är inte så tokig i 007-rollen, klär sig snyggt i smoking också)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning i denna tråd - mycket bättre än i flera av de tidningar som nämns.

Till och från har jag Readly, just nu sedan några månader. Fördelen är att man har många tidningar (30 båttidningar, vara en svensk PB) och att gamla nummer ligger kvar. Tex Vi båtägare (2011-2015).

Någon av de tyska är någorlunda bra (om man orkar läsa tyska), men annars är nästan alla ganska ointressanta. Jag skulle inte betala mer än 20 kr för att läsa dom.

Mycket handlar om vansinnigt dyra nya båtar som jag inte orkar drömma om. Sedan 2016 kör jag motorbåt och läser inte mycket om segelbåtar längre.

Utländska motorbåtstidningar kan vara lite tråkiga, eftersom klimatet och vattnet som det ska åkas på är annorlunda än här. Mycket i USA är antingen pontonbåtar för sjöar eller är det stora skepp för att korsa stilla havet. Däremellan finns det i huvudsak styrpulpetsbåtar (Center Consol) för att köra ut och fiska på havet. Dessa är ofta väldigt stora och med många stora utombordare. Självklart med oceaner omkring sig är det inte så jättekul att ta med familjen och besöka (bo i) olika hamnar. När de är på havet så gäller det för dom att få maximalt med luft omkring sig och minimum av sol. Alltså är deras båtar annorlunda mot hur vi ser på båtägandet. Man bläddrar rätt snabbt igenom dom.

Jag följer även några Youtube kanaler med båtinnehåll, men även där inget att rekommendera. Precis som nämnts i tråden så är det helt uppenbart att testerna av en båtarna är beställda och betalda av tillverkaren. Allt är bra - faktiskt värre, det är alltid FANTASTISKT - INGET är på negativsidan eller kunde gjorts annorlunda. Man blir helt trött och mätt på att se någon äta gräddtårta framför sig - och berätta hur GOOOOD den smakar...

 

Alla tips om intressanta möjligheter att läsa om kritiska tester och erfarenheter från kunnigt folk är av genuint intresse - jag hungrar efter något att följa och saknar en riktigt bra tidning och hemsida att följa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter det att jag skrev mitt inlägg kom brevbäraren, med PB och Klassiker.... så nu kan jag läsa om Fjord 21 Weekender och Peugeot 292 UH....

Sedan hade PB testat olika klädnypor.... tja, det va la änna bra. Tänk vad man kan testa olika saker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...