Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
marex21

Martec sötvattenkylning.

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har Martec sötvattenkylning?

Har en gammal sådan från 1987 på min VP Md5b.

Den verkar lite sliten så jag tänkte provtrycka den för att kolla statusen.

Är det någon som har liknande och gjort en provtryckning.

Funderar på att investera i en ny,kostar dock 9500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menas med sliten?

Läcker den eller är den igensatt? Min är från början på 80-talet och har fått rensas ett par gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte rensat den på åtta år så det är nog dags.

Jag får fylla på i expanderkärlet lite då och då?

Verkar som om det blir dålig kylning.

Bör kanske köpa en 75° termostat.

Och sjövattenfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har MD5B med Martec som är monterad 2005. Jag har aldrig rensat värmeväxlaren men jag spolade igenom den baklänges i höstas och det verkade vara fullt flöde. Byter också offeranod varje år. Jag behöver aldrig fylla på kylvätska så om vätskan försvinner för dig så är det något läckage någonstans. Det kan också vara cirkulationspumpen som börjar bli dålig. Om du lyfter på locket till värmeväxlaren och sätter på cirkulationspumpen så ska du kunna se om det kommer kylvätska ur avluftningsslangen(se bif bild). Då vet du att pumpen fungerar. Jag har kvar originaltermostaten (60grader) på min MD5:a Om du har problem med kylningen så skall du absolut inte byta till 75 graders termostat. Då blir marginalen till kokning mindre.

Martec MD5.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Brinck!

När jag slår på tändningen så startar pumpen och jag känner på slangarna att det strömmar vatten.

Men när jag startar motorn så slår pumpen av?

Hög spänning vid startögonblicket på startmotorn, men då borde den starta när motorn är igång.

Kan det vara nåt fel i tändningslåset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev marex21:

Hej Brinck!

När jag slår på tändningen så startar pumpen och jag känner på slangarna att det strömmar vatten.

Men när jag startar motorn så slår pumpen av?

Hög spänning vid startögonblicket på startmotorn, men då borde den starta när motorn är igång.

Kan det vara nåt fel i tändningslåset?

 

Det verkar skumt. Enligt Martecs installationsanvisning så skall pluspolen på pumpen anslutas till tändningslåsets anslutning nr 15(se bif schema). Denna anslutning skall vara strömförande när motorn går.  Du får kolla att det är rätt kopplat och att du har ström från nr 15. Om inte pumpen går när motorn är startad så är det inte konstigt om du har dålig kylning.Elschema MD5B.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...