Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Honken66

Alpha one gen 1

Rekommendera Poster

Har bytt impeller på drevet och när jag skulle köra framåt eller bakåt så tvärdör motorn. Är det någon som vet vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte ha något samband. 

 

Om man har Alphadrev och motorn dör när man lägger i växeln så brukar det antingen vara feljusterad mikrobrytare eller för gammal och trög nedre växelvajer. 

 

Går växlarna i som de ska? (Lägg i växel med motorn avstängd och känn på propellern.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Det borde inte ha något samband. 

 

Om man har Alphadrev och motorn dör när man lägger i växeln så brukar det antingen vara feljusterad mikrobrytare eller för gammal och trög nedre växelvajer. 

 

Går växlarna i som de ska? (Lägg i växel med motorn avstängd och känn på propellern.)

Nej ingen växel fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en mindre axel framför drivaxeln. Kan den vara i fel läge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog du loss drevet eller dela du det på båten när du bytte impeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du måste ta isär drevet igen och se till att växelföraren kommer i rätt läge när du åter monterar ihop.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Eld-:

Du måste ta isär drevet igen och se till att växelföraren kommer i rätt läge när du åter monterar ihop.

Hur ska den vara då? Har läst om att reglaget ska vara fullt framåt o axeln ska vridas fullt medsols.? Vred aldrig den fullt medsols.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om du ser den uppifrån så ska axeln vara vriden mot stopp medurs när växeln är i läge framåt. Du måste se till att växeln verkligen gått i genom att känna på propellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Ja om du ser den uppifrån så ska axeln vara vriden mot stopp medurs när växeln är i läge framåt. Du måste se till att växeln verkligen gått i genom att känna på propellern. 

Aahh testar det i morgon.  Tror att det är felet... Återkopplar i morgon...tack så mycket..👋👋👋😅😅😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog isär och satte ihop drevet enligt beskrivning. Växeln framåt var i. Lag i neutral och startade. Fick inte i någon växel. Den tvärdog som igår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växlar den som den ska? Du får prova som tidigare skrivits, växla utan att starta motorn och känna på propellern så du är säker på att växlarna går i som de ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev syd-:

Växlar den som den ska? Du får prova som tidigare skrivits, växla utan att starta motorn och känna på propellern så du är säker på att växlarna går i som de ska.

Allt känns bra när jag har monterat ihop det. Men sen när jag lägger i friläget så går det inte att få i någon växel efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se efter om växelföraren kommer i sitt rätta läge, det går att se om du tiltar upp drevet ordentligt.

Bifogar en länk till Drevman där han visar hur man gör impellerbyte. Du ser växelföraren på bild fyra den ska träffa i en liten klyka och har du växelväljaren ställd framåt ska växelföraren peka framåt när du monterar ihop det, ta en titt så det har kommit rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och när fram ligger i skall en högergående propeller gå att vrida åt höger och ett klickande ljud uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Och när fram ligger i skall en högergående propeller gå att vrida åt höger och ett klickande ljud uppstår.

Ska ta isär igen. Går lilla axeln trögt att vrida på sista biten? När jag har fått i växeln så rör sig drivaxeln när jag snurrar propellern motsols. Men låter som att det klickar lite när jag snurrar den medsols.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev syd-:

Se efter om växelföraren kommer i sitt rätta läge, det går att se om du tiltar upp drevet ordentligt.

Bifogar en länk till Drevman där han visar hur man gör impellerbyte. Du ser växelföraren på bild fyra den ska träffa i en liten klyka och har du växelväljaren ställd framåt ska växelföraren peka framåt när du monterar ihop det, ta en titt så det har kommit rätt.

Tror nog att felet är där. Hade neutral i när jag tog isär första gången. Växelföraren sitter kvar i Överhuset. 🤔😬🤭

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Honken66:

Ska ta isär igen. Går lilla axeln trögt att vrida på sista biten? När jag har fått i växeln så rör sig drivaxeln när jag snurrar propellern motsols. Men låter som att det klickar lite när jag snurrar den medsols.

Har för mig att växelföraraxeln på drevet fjädrar lite, du får vrida propellern eller drivaxeln en aning så att växeln går i. Sen när allt är klart så klickar eller klonkar  det när du vrider propellern medsols.
 

 

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips. Fick hjälpa till med en tång för att den skulle klicka i. Sen så hade jag vänt en kupad bricka åt fel håll vid växelaxeln. Den växlar i lite hårt framåt och nästan oroligt mycket bakåt. Blir väl tystare i sjön. 
En riktigt underbar midsommar på er alla båtälskare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sig, ha det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som med fruntimmer har jag hört. Bestämd men inte våldsam.😅

Nu blir det sjön i midsommar..Helt underbart 🌞🌞🌞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så är båten sjösatt o provkörd. Började att koka efter 5 minuter. Hade missat att dra åt en kylslang...😅😅😅

Sen så kylde den nästan för bra...❄️❄️❄️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...