Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
rool

Solcellspanel Biltema

Rekommendera Poster

Den fungerar säkert som den skall. Ja, det är bara att stoppa i ett uttag eller direkt på polerna. Dock är den bara på 6w (alltså 0,5A) så räkna inte med underverk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev rejas:

Den fungerar säkert som den skall. Ja, det är bara att stoppa i ett uttag eller direkt på polerna. Dock är den bara på 6w (alltså 0,5A) så räkna inte med underverk.

En halv ampere... 6W som en piss i Mississippi.:rolleyes:

Säger som Baloo i Disneys "Djungelboken" "Oh jisses".:o

Som jämförelse kan jag ju nämna att en helt urladdad mobiltelefon drar i sig 0,9 ampere i 20 minuter ungefär, sedan något mindre till den är helt uppladdad.

Jag mätte på min I-Pad, och den tar emot ungefär 1A då batteriet markerar att det är på 50% kvar..

 

Många satsar numera på effekter mellan 50 och 100W, Med en 50W panel kan man hjälpligt hålla ett kompressorkylskåp igång om man dessutom kör motorn minst en timma per dygn. Med 100W bör man klara sig utan motorgång och samma kylskåp. Jag har 250W och har ett kylskåp samt en kylbox igång, och jag skäller inte på besättningen om dom glömmer släcka ljuset på toan eller laddar en massa datorer, plattor och allsköns telefoner, jag har effekt över och tar bara landström då jag vill köra min värmefläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev rool:

Någon som har erfarenhet av Biltemas solcellspaneler, för att bara underhålla och för att ”förlänga” urladdningen?
 

funkar dom hyfsat? 
är det alltså bara att plugga in i 12v uttaget eller direkt på polerna?

 

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solcellspaneler/solcellspanel-2000031035

5ED45AB6-AD59-454E-87ED-510EFC7C7CD7.jpeg

Vad är det för batteri du tänkt underhålla?

Du får in runt 4-7Ah 12V på 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, jag misstänker att detta är lite undermåligt då det är tänkt att underhålla/ladda batterierna i båten med kylskåp etc som drar.

minst 50w har jag förstått att det behövs 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev rool:

Tack för svar, jag misstänker att detta är lite undermåligt då det är tänkt att underhålla/ladda batterierna i båten med kylskåp etc som drar.

minst 50w har jag förstått att det behövs 👍

Om du har mycket batteri, i förhållande till hur länge du vill kunna vara ute, som rcker till kylbox.. å du stänger av det när du är hemma, så räcker 50w.

Allt handlar om hur länge du vill va ute, hur mkt batteri du har och vad som ska drivas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev rool:

Tack för svar, jag misstänker att detta är lite undermåligt då det är tänkt att underhålla/ladda batterierna i båten med kylskåp etc som drar.

minst 50w har jag förstått att det behövs 👍

Ja någonstans däromkring, om du har plats för en 100-wattspanel så köp en sådan med en gång, du kommer inga att ångra dig. Sedan gäller det ju att kunna lagra den nedladdade solenergin också. Jag överdimensionerar ju gärna och har 260Ah, men runt 100Ah bör du nog ha i förbrukarbanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behövs ju en regulator, är det svårt att koppla in en solcellspanel, eller relativ enkel Kabeldragning?

Går man via tändningen eller direkt till batterierna?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en större panel än den som vi pratade om från början skall du ha en regulator. Det är inte speciellt avancerat. Den skall direkt till batterierna och inte via tändningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev rool:

Det behövs ju en regulator, är det svårt att koppla in en solcellspanel, eller relativ enkel Kabeldragning?

Går man via tändningen eller direkt till batterierna?

Det är enkelt. Installationsmanual följer med regulatorn. Kopplas in på batteriet/batterierna direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎06‎-‎16 vid 17:17 skrev rool:

Det behövs ju en regulator, är det svårt att koppla in en solcellspanel, eller relativ enkel Kabeldragning?

Går man via tändningen eller direkt till batterierna?

Solcellspanel-regulator-förbrukarbatterier, utan att passarna batterifrånskiljaren, en säkring på vägen är väl bra, men  regulatorerna brukat ha en skyddsfunktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema säljer faktiskt en 50 W till ett bättre pris.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/solcellspaneler/solcellspanel-50-w-2000042492

 

Annars säljer Jula solcellspaneler (aluminiumram) för 999 kr inkl. regulator. https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/solceller-och-stromforsorjning/solcellspaneler/solcellspaket-007982/

 

Glöm inte säkringen mellan regulator och batteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS, Jula´s paneler är polykristallina, dvs något lägre effekt än monokristallina.

En tjomme på Blocket, med någon form av butik i Norrköping säljer vad som ser ut att vara OK paneler och tillbehör till rimliga priser.

Jag köper mina grejer på ebay.de. det blir aningen billigare men då jag köpt ett antal paneler nu av samma typ och är nöjd så fortsätter jag.

Nästa projekt är en 12V batteribank i garaget hemma med en panel på söderväggen så att det alltid finns batterireserv, vi har en del strömavbrott och det är ju trist att ladda mobiler och annat i bilen där strömmen behövs till annat i vinterkylan.

 

Beträffande inkoppling så är det enda du behöver tänka särskilt på är att de flesta regulatorerna vill att man ansluter batteriet först och solpanelen sedan så den hinner ställa in sig på systemspänningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många med mig har dåligt med plats för fasta solceller, varför inte en vikbar?

 

Nu har jag targabåge med 2 fasta 25 wattare, 1 vikbar på 50 watt och 1 vikbar på 120 watt.

Totalt 220 watt som gör att jag har obegränsat med ström.

 

Den vikbara på 120 watt har jag för mig att jag köpte på Fyndiq, regulator ingår, men jag har en Victron regulator som samtliga går till.

 

IMG_20200606_081029947.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det en tanke som slog mig här... Jag har en smidig panel (här) med regulator som jag fäller ut och lägger där fram på min dc när jag behöver lite extra ström. Den har fem meter kabel och krokodilklämmor som jag sätter på batteriet. Kruxet är ju att batteriet förstås sitter längst bak i båten och att kabeln därmed sitter tvärs över sittbrunnen, vilket är måttligt smidigt. Såg att panelen i början av den här tråden även kommer med cig-tändare-kontakt och tänker att det vore ju smidigare för mig också, har ett sånt uttag vid förarplatsen. Frågan är vad som händer om jag byter krokodilklämmorna mot en sån kontakt, funkar det? Panelen är på 80w så det blir ju ett par ampere. Är det helt enkelt en fråga om hur högt uttaget är uppsäkrat (får kolla det nästa gång jag är vid båten)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna mellan batteriet och cigguttaget är ofta väldigt små (0,75mm2) så jag misstänker att det kan bli en del spänningsfall med förluster som följd.

 

Dra i så fall ett nytt uttag i aktern med 6mm2-kablage så blir det ju smidigt att koppla i och ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Gaidin:

Kablarna mellan batteriet och cigguttaget är ofta väldigt små (0,75mm2) så jag misstänker att det kan bli en del spänningsfall med förluster som följd.

 

Dra i så fall ett nytt uttag i aktern med 6mm2-kablage så blir det ju smidigt att koppla i och ur.

 

Mmm, det var typ det jag misstänkte...

 

Ett nytt uttag i aktern har jag tyvärr inte mycket nytta av, det jag vill ha är ju i så fall ett i fören. Och dit har jag inget bra sätt att dra något snyggt kablage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”En tjomme på Blocket”...

Jag köpte mina av Dennis_87 på Tradera. 2x 100 W kostade då ungefär hälften av vad båttillbehörsbutiken tog.
 

Tål ej att gå på, ja det gäller alla paneler som är monterade i ram. Dem mjuka böjbara kan man i allmänhet trampa på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...