Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
AndreasRissen

Johnson 4 hk stängs av vid lägsta gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej allesammans,

 

Jag har en fyrtaktare, Johnson på 4 hk. Vid lägsta gaspådrag går motorn hackigt ett tag och sedan stängs den av. Jag trodde först att det var smuts i förgasaren och har därför rengjort den men tyvärr gav det inte något resultat. Motorn går fortfarande hackigt och stängs av efter ett kortare tag. Att tillägga att den fungerar fint vid tomgång och vid mer gaspådrag.

 

Någon som har en idé vad den kan vara?

 

Tacksam för alla tips!

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Suzuki DF4 med Johnsondekaler. 

Genom åren har det funnits lite olika förgasare på denna motor. Leta upp den förgasare som stämmer med din motor här: https://www.boats.net/catalog/suzuki

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du gör några större ingrepp föreslår jag ett par basic saker som kan leda till liknande problem. Bensinen t.ex, är den ny för i år eller är det fjolårets sista skvättar du kör på? Det är dålig lagringstid på bensin numera. Tändstiftet, är det bytt i mannaminne eller kan det vara dax för ett nytt? 

Nu gissar jag att du har inbyggd tank på motorn. Men om du har en extern tank med slang och blåsa så är det mycket vanligt att dylika motorproblem beror på att det suger in luft någonstans. Vid blåsan, tankanslutningen eller motoranslutningen. Det verkar bli olika problem varje gång det händer, men gemensamt är att motorn går bra ibland, men inte alls ibland. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan skrev AndreasRissen:

Tack för länken. Har jag uppfattat rätt att ditt förslag är att byta ut hela förgasaren?

Nej, nej, inte alls, men det ger en uppfattning om vilka justeringsmöjligheter du har. Jag tycker att Mikael ger bra råd ovan, men det kan vara så enkelt att det går att justera med en skruv. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, bensinen är ny. Jag har tömt den inbyggda tanken helt (har ingen extern tank) när förgasaren rensades och senast jag testade motorn hade jag ny bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man enklast om det suger in luft vid t.ex. motoranslutningen. Finns det någon enkel manöver man gör för att kolla upp det? 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du försökt att justera spjällstoppet och blandningsskruven för att lösa problemet utan att detta hjälpt, så är det läge att söka fel.

 

Om, vilket jag tror, blandningsskruven är fel inställd, så kan du lägga ned mycket arbete och pengar och ändå aldrig lyckas få motorn att funka som du vill. 

 

Vilka justeringar har du gjort och hur utförde du dem, varm/kall, i neutral eller med växel i?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topp, jag börjar där. Går det att vrida dem under tiden motorn är på och känna av i vilket läge motorn låter som bäst? Gör jag det samtidigt eller en i taget? Vilken bör jag börja med?

 

Är blandningsskruven den jag har inringat i gult eller rött på bild 1 och spjällstopp det jag har ringat in i gult på bild 2?

 

Blandningsskruven.jpg

Spjällstopp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev AndreasRissen:

Är blandningsskruven den jag har inringat i gult eller rött på bild 1 och spjällstopp det jag har ringat in i gult på bild 2?

Nej, gult på första bilden är spjällstopp, gult på andra är blandningsskruven.

 

 

Börja med att försiktigt skruva in blandningsskruven så att bottnar lätt under det du räknar antalet varv, även så att de vet läget räkna även 1/4 varv. Anteckna så att du kan återställa vid behov. Om du inte gjorde detta så är det bra att ta ur skruven och göra rent.

Suzuki specar att blandningsskruven skall vara öppen 2 1/2 varv som grundinställning. 

 

Justering skall göras med varm motor och växel i. 

 

Med motorn igång och växel i vrid ut blandningsskruven tills motorn börjar tappa i varv. Vrid sedan in den tills den tappar i varv, ställ skruven ungefär mitt emellan dessa lägen, lite mer öppen än mitt är bra.

 

Justera efter med spjällstoppet så att varvet är så lågt som möjligt, men motorn skall ändå med marginal kunna gå stabilt på tomgång. 

 

Inställningen, du kan behöva upprepa justeringen tills du är nöjd med resultatet.

 

Note: I reservdelslistan benämner Suzuki blandningsskruven lite olika, justerare eller bara skruv. Det är lite lurt, blandningsskruven brukar vara försedd med en fjäder p.s.s. som spjällskruven. Visa varianter av förgasare har detta, men inte din. Jag tror dock att detta är en blandningsskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack! Ska justeringen med spjällstoppet också ske när motorn är igång och i växel eller ska motorn gå på tomgång under justeringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle justera båda med växel i, men ställ så lågt varv det går med bibehållande av stabil gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: Motorn skall gå med växel i. Ställ in spjällskruven så att motorn går på lågt varv, sedan skall du ställa blandningsskruven så att varvet blir så högt som möjligt UTAN att röra spjällskruven, Efter detta kan du behöva justera ner varvet men spjällskruven, på nytt justera blandningen, spjällskruven ... osv tills det funkar bra. Brukar ta någon minut om man är van.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att ställa in spjällskruven samt blandningsskruven. Problemet jag upplever är att blandningsskruven dansar fritt åt alla håll och kanter när motorn är igång, även vid tomgång (vänligen se bifogad video). Det borde väl inte vara så? Även bensinen droppar när jag öppnar blandningsskruven 2.5 varv som Suzuki rekommenderar. Jag tog ut hela skruven och tog bild på den (bifogar). Vad tror ni?

Tack på förhand!

Blandningsskruv bild.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då är det nog så illa att det inte finns någon blandningsskruv på din motor. Rättare sagt så kan den finnas men vara dold. Det förekommer att tillverkarna plomberar skruvarna med ett lock som måste borras bort för att komma åt att justera, men då brukar det gå att se detta av reservdelslistan. 

Anledningen torde vara krav från miljömyndigheter i USA.

 

Du kan ju prova att dra upp spjällstoppet om det kanske går att lösa problemet så. Tomgångsvarvet på denna är 1200 - 1300 varv/min vilket är ganska mycket, men om det blir för högt ställt finns risk att kopplingen/växeln tar skada. 

 

Skruven jah hoppades vara en blandningsskruv skall dras i botten så att det inte läcker.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade tråden nedan som handlar om 2,5 hk varianten, som är lik din.

Det är ett typfel att motorn stannar på tomgång. Problemet kommer när motorn blivit några år och som någon beskriver leder detta till att ägarna skruvar upp spjället som jag beskrev ovan, vilket i sin tur leder till att kopplingen går sönder. I tråden nämns en youtubefilm som visar hur man kommer åt en dold blandningsskruv. Jag har inte hittat denna film.

 

Jag skulle nog försöka tala med KG Knutsson som har agenturen för Suzuki om det finns någon rekommenderad åtgärd alt. om du kan tala med någon verkstad som servar dessa motorer.

Du kan också kolla på Mikaels råd ovan. Att byta tändstift om dessa är några år kan ge e.v. lite bättre stabilitet i tomgången.

 

https://forums.ybw.com/index.php?threads/suzuki-df-2-5-wont-keep-running.455819/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...