Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Markus82

Båtförsäljning i befintligt skick

Rekommendera Poster

Tjena!  Sålde en motorbåt för 2 månader sen, nu har köparen hört av sig om att båten sjunkit och vill göra återköp.

Enligt köparen har en lagning släppt och han har rätten på sin sida.

Vad gäller igentligen, båten är såld i befintligt skick och är kontrollerad både på land och i sjön av köparen.

Han säger att försäkringsbolaget inte ersätter utan han ska vända sig till förra ägaren ,mig alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visste du om och informerade om lagningen? Hade han möjlighet att besikta båten ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det saknas mycket information (som vanligt).

Ligger båten på botten?

Hur vet köparen att båten sjönk pga lagningen?

Vad var det för lagning? Hur var den gjord?

Står det befintligt skick i köpehandlingen?

 

Osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att "han har rätten på sin sida." ? Har frågan varit upp i rätten ?

Du kan ju inte veta hur båten hanterades under de två månader den var hos nye ägaren, han kan ha misshandlat den eller kört på grund. Likaväl kan lagningen ha släppt utan någon medverkan från hans sida. Vi vet inte heller i vilket skick båten var när den såldes, såldes den för ett vrak-pris så skall han inte förvänta sig lika mycket som från en dyr båt.

--> helt omöjligt att uttala sig och risk för ord mot ord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det i befintligt skick på kvittot så kan inte köparen hävda något om ersättningskrav.

Har du garanterat på något sätt att det inte finns några fel/brister på skrovet så finns risken att du kan bli skadestånds skyldig.

eller att det inte står i såld i befintligt skick på kvittot så kan du bli skadestånds skyldig, men troligtvis inte.

Allt beror mycket på i vilket skick båten va i vid försäljning, hur gammal den är m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en affär mellan två privatpersoner så är det köplagen som gäller. Den ger köparen ett svagare skydd än konsumentköplagen och det går också att avtala bort skrivningar i lagen.

 

Det går dock inte att göra vad som helst som säljare.

En stor del av säljarens ansvar går bort om det framgår i köpeavtalet att båten säljes i befintligt skick, men...

Stora avvikelser har säljaren ändå ansvar för om hen inte upplyst säljaren.

Ett exempel kan vara att säljaren inte upplyst köparen om en tillfällig lagning av ett hål i botten som säljaren vet måste åtgärdas inom kort.

Min gissning är att om säljaren lagat ett hål i botten och själv trott att lagningen är väl utförd så kan inte köparen ställa några krav på säljaren.

 

En annan sak att tänka på som säljare är att om grejen som säljs - båten i det här fallet - är i betydligt sämre skick än vad priset indikerar så kan köparen ställa krav på säljaren.

 

Om köparen undersökt båten och du har upplyst om lagningen så tror jag inte köparen har rätten på sin sida.

 

Vem har utfört reparationen och när gjordes den?

 

Du måste presentera mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Visste du om och informerade om lagningen? Hade han möjlighet att besikta båten ordentligt?

Köparen hade möjlighet att besikta båten ordentligt, lagningen har varit där under hela min ägartid 5år, ingen större lagning så inget jag tänkt på.

 

informationen är den jag fått av köparen och han bor 30mil bort, tycker det hela verkar konstigt, att efter 2månader vill häva köpet oavsett Vad som hänt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hans undersökningsplikt är ganska stor så han har nog svårt att få rätt i detta case. Var det en dyr båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Markus82:

Köparen hade möjlighet att besikta båten ordentligt, lagningen har varit där under hela min ägartid 5år, ingen större lagning så inget jag tänkt på.

 

informationen är den jag fått av köparen och han bor 30mil bort, tycker det hela verkar konstigt, att efter 2månader vill häva köpet oavsett Vad som hänt

Har lagningen varit där i 5 år och fungerat kan man nog anse att du inte såg den som en större risk än något annat (dvs det @Mackey ovan berör om den var "tillfällig" och måste åtgärdas, är inte fallet).

 

Det finns också mycket annat som kan gå sönder inom fem år på en begagnad båt. Ja, man måste kontinuerligt kolla efter saker, för allt kan plötsligt gå sönder. En lagning "släpper" ju dessutom ytterst sällan plötsligt av sig själv/utan yttre påverkan, ännu mer sällan så illa att båten plötsligt sjunker. Har den sjunkit vid bryggan eller under färd ?

 

Som redan nämnts har du ju heller ingen aning om vad köparen gjort under dessa två månader, och om jag läser dina tidigare inlägg rätt handlar det om en snabbare motorbåt med ganska stor utombordare. Köparen kan ju varit på grund och rivit upp båten på samma ställe som lagningen, eller helt enkelt gjort andra "dumheter" eller varit i sämre skick än lämpligt för framförande av båten.

Att försäkringsbolaget inte vill ta i saken kan ju också antingen betyda att det var "riktigt dumt", att han inte ens kontaktat FB eller att han kanske inte ens haft båten försäkrad.

 

Jag hade bara svarat kort "Dina krav bestrides". Inga mer argument eller förklaringar i detta läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Jag hade bara svarat kort "Dina krav bestrides". Inga mer argument eller förklaringar i detta läge.

Exakt!

Allt du säger kan användas emot dig.

 

Om du redan sagt (i telefon) att du inte accepterar något "återköp" så bekräfta detta med ett mail till säljaren. Ett sms funkar också.

Skriv Enligt telefonsamtal 2020-xx-xx bestrider jag dina krav.

 

Absolut inga diskussioner om en ersättningar eller liknande från din sida. Då har du indirekt accepterat någon form av reklamation.

 

I övrigt skulle jag inte göra något alls än så länge och jag skulle undvika att säga/skriva något om lagningen. Du vet ju inget om hur den är utförd vad jag förstår.

 

PS

Enligt Köplagen kan man göra en reklamation inom två år.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade precis med köparens försäkringsbolag som tyckte det hela lät långsökt, även om dom inte kunde diskutera fallet med mig så lät det nästan som det hela var ett handhavandefel.

Jag har skickat ett sms som ni skrev till köparen och bestridigt.

 

tack för all hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare :-).

 

Som någon var inne på så tror jag inte en lagning som suttit i minst 5 år helt plötsligt släpper. Det skall vara en väldigt underlig lagning i så fall. Något annat måste ha hänt.

 

Som @Mackey skriver så är det köplagen som gäller. Den är lätt att läsa, kolla gärna på §18 och §19 men skumma hela. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i din situation. 

Skriv ner allt som sägs. Säg så lite som möjligt och tänk på vad du säger. Ge dig inte in i diskutioner. Låt inga känslor  påverka dig. 

 

Det blir en rättssak av detta om köparen inte bara vill skrämmas, men sannolikt försöker han just det.

 

Om en fem år gammal lagning som fanns där när du köpte båten har gått upp så har nog köparen inte mycket att komma med.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...