Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dynaflux

Läckande batterier - kokat?

Rekommendera Poster

Jag upptäckte igår att det fanns vätska i form av stänk på ovansidan av mina startbatterier (två stycken). Uppenbarligen har de kokat och jag anade att laddspänningen var för hög men icke. Vid testet körde jag på 1500 rpm vilket är mer än normal marschfart. 

 

Frågan är om det finns något annat skäl till att batterierna kokat. Batterierna används bara vid start och de är mer än tio år gamla(!) men jag upplever att det är i bra skick - vid de tillfällen jag har haft problem med att starta motorn är det uppenbart att det är bra kraft i dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Har du mätt vad du har för laddspänning?

27,2 volt. Jag har 24-voltssystem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev dynaflux:

27,2 volt. Jag har 24-voltssystem. 

Stryk med fingret över den misstänkt utläckta vätskan. Smaka försiktigt med tungspetsen.

Om det smakar jättemycket salt är det batterisyra.

Om det bara smakar salt är det havsvatten.

Om det är närmast smaklöst är det troligtvis regnvatten.

Men var väldigt försiktig, litet tunt lager med syra på finger och tunga under kort tid är ingen fara om man spottar, sköljer munnen och tvättar händerna efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Stryk med fingret över den misstänkt utläckta vätskan. Smaka försiktigt med tungspetsen.

Om det smakar jättemycket salt är det batterisyra.

Om det bara smakar salt är det havsvatten.

Om det är närmast smaklöst är det troligtvis regnvatten.

Men var väldigt försiktig, litet tunt lager med syra på finger och tunga under kort tid är ingen fara om man spottar, sköljer munnen och tvättar händerna efteråt.

Batterierna står i ett skott, det finns ingen annan vätska som kan komma dit. Dessutom var det begränsat till batteriernas ovansida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan antar jag att jag måste fylla på - räcker det med batterivatten? Har inte tillgång till syraprovare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha bestämt dig för vad som hänt och vill inte ta till dig Georgs råd.

 

Nåväl, varför har de kokat vid 27,2 V?

Har du kollat att det var 13,6 över varje?

Varför antar du att du måste fylla på - har du kollat nivån?

Kan du ens fylla på?

Ja, det går bra med batterivatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var försiktig med batterier som börjar bete sig udda. Kokning och andra fenomen kan i vissa fall bero på att batteriet är defekt.

 

Jag är extra försiktig efter att ha sprängt ett batteri i ansiktet vid urkoppling. Det är inte roligt alls och det finns långt mer kraft i dessa syrabomber än vad många tror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det var lite så jag tänkte, och ja, batterier är farliga vid felhantering.

 

Jag skulle kollat om det var syra enl. Ohm, dock utan att ta något lager av syra på fingret, utan bara strukit med fingret där det tidigare varit vätska.

 

Sedan skulle jag kopplat isär batterierna och låtit dem vila ett par timmar eller över natten.

Sedan mätt spänningen, helst med en svag belastning, kanske 10 - 20 W.

Gissningsvis visar då ett av dem ett tydligt lägre värde.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Wingan:

Du verkar ha bestämt dig för vad som hänt och vill inte ta till dig Georgs råd.

 

Nåväl, varför har de kokat vid 27,2 V?

Har du kollat att det var 13,6 över varje?

Varför antar du att du måste fylla på - har du kollat nivån?

Kan du ens fylla på?

Ja, det går bra med batterivatten.

Jo, jag har bestämt det. De sitter som sagt i ett skott och därtill i boxar med lock över. Det skulle vara trolleri om något annat kunnat komma in där. 

Nej, jag har inte mätt separat över batterierna. 

Det går att fylla på, det sitter i varje fall en plugg med ett skruvspår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat och förstått att det är vanligt att de kokar när man laddar med laddare - jag gjorde det i vintras och börjar ana det var då det hände. Upptäckte det först nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mange249:

Var försiktig med batterier som börjar bete sig udda. Kokning och andra fenomen kan i vissa fall bero på att batteriet är defekt.

 

Jag är extra försiktig efter att ha sprängt ett batteri i ansiktet vid urkoppling. Det är inte roligt alls och det finns långt mer kraft i dessa syrabomber än vad många tror...

Jag har hört det berättas, jag har respekt och har alltid skyddsglasögon eller vanliga glasögon på när jag pillar med dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Wingan:

 

 

Jag skulle kollat om det var syra enl. Ohm, dock utan att ta något lager av syra på fingret, utan bara strukit med fingret där det tidigare varit vätska.

 

 

Ja det var egentligen så jag menade, att stryka med fingret över intorkad vätska.

 

I 12voltsystem anser man ju att 13,9 volt laddningsspänning är rätt så optimal, och man skall aldrig ha mer än 14,2 eller 13, 4 volt, litet olika var man läser, sedan gasar batteriet. I 24voltsystem får man ju multiplicera med 2.

Men mät som sagts över varje batteri när de vilat sig.

Om du kan se plattorna i batteriet genom påfyllningshålet så skall vätskenivån ligga 5-10 mm över plattornas nivå, litet olika hos olika batterifabrikat.

 

Men som också det är sagt, kan du ha ett skadat batteri med kortslutning över någon cell och då tål det lägre laddningsspänning och gasar tidigare, och kanske inte bara gasar, det kan vara rena jacuzzin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev dynaflux:

Jag har googlat och förstått att det är vanligt att de kokar när man laddar med laddare - jag gjorde det i vintras och börjar ana det var då det hände. Upptäckte det först nu. 

Ja, då kommer ju saken i ett nytt (och lite bättre) läge.

Skruva då upp pluggarna och kolla nivåerna, är plattorna synliga är det hög tid att fylla på.

Ofta sitter det en plasttapp i varje cell som man kan fylla upp till, för att få rätt nivå. Annars 5, kanske 10mm över plattorna.

Efter en tids körning (laddning) är det nog ändå lämpligt att följa mitt tidigare råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det var egentligen så jag menade, att stryka med fingret över intorkad vätska.

 

I 12voltsystem anser man ju att 13,9 volt laddningsspänning är rätt så optimal, och man skall aldrig ha mer än 14,2 eller 13, 4 volt, litet olika var man läser, sedan gasar batteriet. I 24voltsystem får man ju multiplicera med 2.

Men mät som sagts över varje batteri när de vilat sig.

Om du kan se plattorna i batteriet genom påfyllningshålet så skall vätskenivån ligga 5-10 mm över plattornas nivå, litet olika hos olika batterifabrikat.

 

Men som också det är sagt, kan du ha ett skadat batteri med kortslutning över någon cell och då tål det lägre laddningsspänning och gasar tidigare, och kanske inte bara gasar, det kan vara rena jacuzzin.

Ja ett av mina 4 nya Tudor AGM började förra året att brinna under färd. Hade jag inte varit nära hamn hade jag fått överge båten för pulversläckare hjälpte inte.. sanslöst obehaglig upplevelse.

8A3F2949-2CCD-4B07-8840-5023704F0C1A.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Fredric_sthlm:

Ja ett av mina 4 nya Tudor AGM började förra året att brinna under färd. Hade jag inte varit nära hamn hade jag fått överge båten för pulversläckare hjälpte inte.. sanslöst obehaglig upplevelse.

8A3F2949-2CCD-4B07-8840-5023704F0C1A.jpeg

Ja det råder ju inget tvivel om att det batteriet liksom behöver ersättas....

 

Det är stora krafter i gång när sådant här händer.

Jag har haft en liknande "nära döden upplevelse" i bussverkstaden. Jag var ett tiotal meter i från och kunde spola av en medarbetare som fått syra på sig, med brandslangen, och en annan medarbetare hade sinnesnärvaro att starta bussen och köra ut den på gården, samtidigt som pulver- och kolsyresläckare användes flitigt, inga personskador, ringa materiella skador förutom två batterier som liksom "lyft på hatten".

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Ja ett av mina 4 nya Tudor AGM började förra året att brinna under färd. Hade jag inte varit nära hamn hade jag fått överge båten för pulversläckare hjälpte inte.. sanslöst obehaglig upplevelse.

8A3F2949-2CCD-4B07-8840-5023704F0C1A.jpeg

Å fy fan!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Ja ett av mina 4 nya Tudor AGM började förra året att brinna under färd. Hade jag inte varit nära hamn hade jag fått överge båten för pulversläckare hjälpte inte.. sanslöst obehaglig upplevelse.

8A3F2949-2CCD-4B07-8840-5023704F0C1A.jpeg

 

7 timmar sedan skrev Fredric_sthlm:

Ja ett av mina 4 nya Tudor AGM började förra året att brinna under färd. Hade jag inte varit nära hamn hade jag fått överge båten för pulversläckare hjälpte inte.. sanslöst obehaglig upplevelse.

8A3F2949-2CCD-4B07-8840-5023704F0C1A.jpeg

Oj! Kan ana paniken som uppstår. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Wingan:

Ja, då kommer ju saken i ett nytt (och lite bättre) läge.

Skruva då upp pluggarna och kolla nivåerna, är plattorna synliga är det hög tid att fylla på.

Ofta sitter det en plasttapp i varje cell som man kan fylla upp till, för att få rätt nivå. Annars 5, kanske 10mm över plattorna.

Efter en tids körning (laddning) är det nog ändå lämpligt att följa mitt tidigare råd.

Tack, ska kolla. Sitter bara en plugg på dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det någon som kan förklara ett dylikt händelseförlopp. Att vätgas smäller vid gnista och kablar brinner vid kortslutning har jag varit med om men att ett blybatteri brinner ???

Vad är det som brinner/tänder ?

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev dynaflux:

 

Oj! Kan ana paniken som uppstår. 

 

Ja det var ruggigt, styrningen slutade att fungera när jag skulle backa in mellan mina bommar (hydraulstyrningen som brann upp), såg sedan sot på targabågen vid högtalaren, gluttade på motorluckan och det bolmade ut svart rök. Fick släck på eländet Tack vare rapp hamnkamrat och båten klarade sig bra,  nya slangar, luftburk till ena motorn, nytt ankarspel och vajrar. Så en ”del” sanering såklart men det var klart på 3 veckor.

 

Frontade Tudor om detta och fick till svar att ”sådär kan det bli om man överbelastar med ett ankarspel t ex. Till saken hör att jag hittade en bild tegen tidigare den dagen då jag körde på Torsbyfjärden, 3 timmar innan jag kom i hamn och helvetet brakade löst - sotet på targabågen hade börjat redan då, så jag hade ovetandes körde i timmar med brand i maskinrummet. Inget ankarspel använt och installationen av de nya batterierna av firma. Så fortfarande oklart vad som skapade överslaget på detta batteri. Fabrikationsfel tror firman som fixade båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...