Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Marquesas

Installera Raymarine st2000+

Rekommendera Poster

På g att försöka installera en raymarine autopilot st2000+ till båten, Ohlson 22. 

 

Men, jag hittar inte riktigt hur man kan förlänga armen till autopiloten, saknar 2,5 cm för detta. Fiverkar det som enligt raymarines manual, men ingen affär i Sverige säljer sådant?

 

Samt, vilken slags stickdosa passar till denna? Är det en sådan här:

 

https://www.seasea.se/båtel/panel-kontakter/kontakter/stickkontakt-med-adapter

 

För att dra koppla elsladden från autopiloten till batteriet?

 

 

IMG_20200615_153348.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ett antal vigg kontakter men just till autopiloten har jag den smalare sorten som jag har större förtroende för, bl.a. eftersom den inte har ett fjäderbelastad centrumstift som kan krångla. Kräver förstås motsvarande uttag.

Även jag behövde en förlängning, men var för snål för att lägga 250 kr på en liten plastmoj. Tog i stället ett plaströr ur skräplådan, kapade till lämplig längd, borrade två hål, ett för pinnen på rorkulten, ett för en plugg för att fixera det på autopilotens arm. Pluggen hålls på plats av ett varv vävtejp runt röret. Har inte ens behövt byta tejpen på .....år

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev trewq:

Även jag behövde en förlängning, men var för snål

Även jag behövde en förlängning (500 mm), men var för snål.

I mitt fall tog jag ett aluminiumrör från en skrotad rorkultsförlängare och hittade en gängad rörnippel med rätt gänga som jag limmade fast på förlängningen så att den rätt långa förlängningen går lätt att skruva bort.

 

Fästet i rorkulten gjorde jag tvärt om...

"Piggen" sitter i min förlängning på autopiloten och så gjorde jag ett hål i rorkulten. Det tyckte jag kändes bättre än att ha en uppstickande "pigg" på rorkulten.

En lagom stor stödhylsa (till kopparrör) blir nog en infodring i hålet någon gång, men nu (sedan flera år) är det bara ett hål i träet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, köper båda stift... Någon av dem lär passa :)

 

Ok! Ja, för min del blev det den där plastgrejen för 250 kr, får se om returneras då inte ens lyckas få upp pluppen ur armen för att kunna förlänga. 

 

Plaströret låter annars som ett utmärkt förslag!

 

Tack för alla inlägg! En dag så lyckas man faktiskt att ge sig ut också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild på plaströret. Den orangea tejpen håller pluggen (avkapad skruv) på plats. Den vita tejpbiten sitter mittemot hålet för rorkultspinnen för att det ska vara lätt att hitta

IMG_20200617_111607.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev trewq:

Bild på plaströret. Den orangea tejpen håller pluggen (avkapad skruv) på plats. Den vita tejpbiten sitter mittemot hålet för rorkultspinnen för att det ska vara lätt att hitta

IMG_20200617_111607.jpg

Snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående samtliga elkontakter ovan och uttaget de är tänkta att anslutas till, är troligen inte vattentäta, vilket är basic. 

 

Till dessa Autopiloter är det monterat vattentät  kontakt på sladd samt motsvarande att skruva fast i sittbrunnssidan. 

Varför inte använda dessa? 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen kontakt på sittbrunnen, båten från -69! Man behöver borra själv, så oavsett så ska den kopplas till "cigguttaget". Kan säkerligen koppla till batteriet på något sätt, behöver nog köpa båtelsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade in en gammal autohelm 4000 för några år sedan. Fick inte med däck/båt kontakten/honan, så jag kapade original kontakten, köpte och satte dit en vanlig kromad genomföring istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-17 vid 22:00 skrev Marquesas:

Det finns ingen kontakt på sittbrunnen, båten från -69! Man behöver borra själv, så oavsett så ska den kopplas till "cigguttaget". Kan säkerligen koppla till batteriet på något sätt, behöver nog köpa båtelsboken.

Att använda cigguttag är att be om problem. Dom är väldigt opålitliga och i det här fallet leder det garanterat till att autopiloten slutar styra då och då. Och givetvis kommer det att ske i mer kritiska situationer som när du står uppe på däck och försöker surra segel...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är spännande... 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja precis. Gick i för sig ingen vidare heller på land.

 

Dock ser jag inga siffror/beteckningar på kontakterna som enligt manualen. Spelar det någon roll vart man sätter plus/minus?

 

Edit: ah hittade. Miniskula bakom skruvarna. Bra at man har synes kvar...

 

 

IMG_20200624_211907.jpg

Redigerad av Marquesas
Edit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag väldigt frågvis, men vad kallas de här två sakerna. Ena är säkringen tänker jag, dit plus går (röda)? Vad är syftet med det övre? Så länge jag åtminstone skulle veta namnen på dessa för att söka vidare information om hur man kan eventuellt koppla till själva autopiloten.

IMG_20200624_220426.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Marquesas:

Ja precis. Gick i för sig ingen vidare heller på land.

 

Dock ser jag inga siffror/beteckningar på kontakterna som enligt manualen. Spelar det någon roll vart man sätter plus/minus?

 

Edit: ah hittade. Miniskula bakom skruvarna. Bra at man har synes kvar...

 

 

IMG_20200624_211907.jpg

 

Väldigt viktigt att få det rätt. Har du otur och förväxlar kontakter så finns risk att du inte har en autopilot längre...

bild.png.8da4b408c47da381c746e470fbfc25fe.png

 

bild.png.864a41225dd3d63ad2ca246b2d8b8ba0.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Marquesas:

Nu är jag väldigt frågvis, men vad kallas de här två sakerna. Ena är säkringen tänker jag, dit plus går (röda)? Vad är syftet med det övre? Så länge jag åtminstone skulle veta namnen på dessa för att söka vidare information om hur man kan eventuellt koppla till själva autopiloten.

 

Under locket har du dina säkringar, 6 stycken. Alla går till plus 12V.

Ovanför ser det ut som att allt är monterat på en platta och att du där har minuspolen. Alltså att förbrukare ansluts mellan en säkring (+) och minuspolen ovanför (-).

 

Har du inte redan dragit kablar till autopiloten så måste du välja ut någon säkring att koppla in den på. Om du inte vill utöka säkringsboxen genom att köpa en till och sätta under (vilket väl är det bästa men kanske inte enklaste?).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, tack, super! Ja, det gör det enklare. Ja, just nu ser det inte så ljust ut, då använde cigguttaget först. Tyckte mig höra ett klick, men vem vet. Kan behöva byta ut en säkring, ifall nu inte autopiloten redan är rykt.

 

Spännande var det ja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...