Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mojca

Förslag på varv/reparatör - Craftsman marine

Rekommendera Poster

Hej, vi behöver hjälp med vår Craftsman Marin3 CM3.27. Vi har ar en Albin 25 med en motor som vibrera när den är varm och går i tomgång eller på låga varv (efter ca 45min körning). Då uppstår det en konstig vibrationsljud. I början hände det varje gång motorn blev varm och gick på låga varv vid t.ex. tilläggning. 

 

Det kändes som att båtmotorn vibrerade så pass mycket att axeln slog emot plastskrovet någonstans. Båten var på varv i höstas där de utförde en linjering av motorn. Det var tydligen en differens på 2 cm mellan motor och propelleraxel. De gjorde även en bedömning att det inte fanns något fel på motorkuddar/motortassar och därför monterade de inte några nya. Oljetrycksmätare är bytt. Dom hade en helt ny Craftsman-motor på sitt lager och tydligen tog dom oljetrycksmätaren från den. 

 

Både för och efter linjeringen skakar motorn så pass mycket att propelleraxeln orsakar ett högt knackande ljud mot skrovet. Vi har noterat att oljetrycksmätaren visar låg oljetryck vid tomgångsvarv. Vid lätt gaspådragning försvinner missljudet och oljetrycket ökar. Innan motorlinjeringen hände det varje gång, efter linjeringen 1 gång av 4. Det går att (samma som förr) minska ljudet beroende på viktfördelning i båten alternativt hålla fast motorn så att den inte får möjlighet att vibrera i sina motorkuddar. 

 

Det verkar som att det är något fel med själva motorn. Problemet är bara att vi inte hittar någon reparatör som skulle vilja kika på en Craftsman motor, förutom samma båtvarv som vi använde i höstas (vilket vi inte var helt nöjda med). 

 

Alla förslag på reparatörer/båtvarv är välkomna! 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för axeltätning? Albin 25 är lite felkonstruerad, och har alldeles för långt mellan axellagren. Monterar man en PSS- tätning som inte håller i axeln vill den gärna vispa runt i hylsröret. Då är det bättre att ha en typ Black Jack, som håller axeln centrerad lite bättre. Det kan också hjälpa att montera en flexibel koppling, typ R&D. Jag monterade en gång en PSS-tätning på en Monark 690, som lider av samma problem. Den gick inte att ha kvar, så jag monterade en Black Jack. Då försvann problemet. Man kan också tänka sig att montera ett extra cutlesslager i framänden på hylsröret. Eftersom axeln sticker ut så långt mellan hylsrör och backslag, begränsar inte lagret motorns rörelse så mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorerna brukar inte skaka så mycket att axeln tar i axelröret även på albin-25 om det inte är något större fel, t.ex att motorn misständer, någon motorkudde är trasig, motorn är feljusterad så axeln ligger väldigt nära kanten på propelleraxelröret, propelleraxeln är krokig, eller att propeller inte är i balans.

 

Om motorn går normalt på alla varvtal tills den blir varm så tycker jag det antyder att den misständer när den blir varm vilket då leder till skakningarna.

 

Jag skulle rekommendera två saker, kolla motorns linjering / kolla om propelleraxeln är rak, samt kolla motorns tomgångsvarvtal och sök felkällor till misständning..

 

Propelleraxeln / Linjering (Viktigt, självklart inga händer / fötter / tampar / kläder / hår o.s.v i närheten av axeln när motorn är igång, det är lätt att plötsligt fastna och då är det "kört"..)

  1. Kolla att axeln går in ungefär i mitten av axelröret, ligger den nära axelröret på ovansida / undersida / sidor när motorn är av så bör det linjeras om så att propelleraxeln är ungefär i mitten av röret.
  2. Kolla att axeln är rak, den ska inte "slänga" något i sidled när man kör i lite högre varvtal (alltså, när motorn går bra t.ex, dra upp den i marchfart och kolla om axeln "skakar" tydligt i sidled)
  3. Om propellern inte är i balans (dynamisk balans, t.ex att ett propellerblad har kraftigare vinkel än de andra) så får du effekten att propellern trycker propelleraxeln snett när man kör, då är propelleraxeln rak när du snurrar den långsamt, men slänger mer och mer i sidled ju högre varvtal / ju högre kraft du har på propellern (eftersom du pratar om tomgång så tror jag inte detta är ditt problem)

Punkt 2 och 3 ovan beter sig ungefär likadant, för att veta vad anledningen är så behöver man lyfta loss propelleraxeln och kolla om den är krokig samt mäta propellerbladens vinkel. Det är inte så komplicerat att demontera, men båten måste ju upp ur vattnet.

Vi har riktat vår axel, kommer inte ihåg riktigt men tror det kostade ~1000kr på capella marin (alla fel går inte att rikta).. Vi har även balanserat om propellern, kostade c:a 1700kr hos propellertrim, innan dess slängde axeln tydligt 1.5cm i sidled under gång, nu i balans och med ordentlig linjering så slår den <1mm..

 

Tomgångsvarvtal / Misständning

  1. När motorn "går bra" och det inte skallrar (jag antar att den är kall), kolla varvtalet, jämför med när motorn går dåligt.
  2. Om varvtalet konstant ligger lägre när motorn "går dåligt" så antyder det att tomgången av någon anledning blir lågt ställd när motorn är varm.
  3. Om varvtalet varierar så tyder det på att motorn misständer, motorn är ju en dieselmotor så det är inte så många fel det kan vara.
    1. Luft i bränslesystemet så det istället för diesel kommer in luft i injektorerna / cylindrarna..
      1. Igensatta bränslefilter av t.ex skräp, bakterietillväxt.
      2. Luftläcka i bränslepickup / kopplingen till bränsletanken.
      3. Luftläcka i bränsleslangar.
      4. Luftläcka i bränslefilter / vattenavskiljare / bränslepump.
    2. Skräp i bränsletanken som täpper till "sugröret" ibland (men det borde då göra att motorn tappar kraft / inte varvar upp även när man gasar)
    3. Fel på eventuell matarpump (t.ex, om du nu har elektrisk matarpump, den kanske slutar pumpa när den blir varm)
    4. Fel på insprutningspump (inte så troligt att det bara påverkar när motorn är varm, borde vara konstant fel då)

Enligt https://www.craftsmanmarine.com/propulsion/engines/cm327/ - Downloads - Performance Curve CM3.27 så ska tomgångsvarvtalet vara runt 900 (+50) rpm, så 900-950rpm, är det under 900 så är det för lågt och är det en rejäl bit under 900rpm så förklarar det garanterat lågt oljetryck.

 

Vi hade problem med bränsleförsörjningen också, satt en gammal ballofix som bränsle-avstängningsventil direkt på sugröret på bränsletanken, den var helt slut och läckte luft i avstängningsvredet. Jag rev bort det och satte en slanganslutning där istället, drog en slang och satte en vanlig 1/4" kulventil (samt bytte ut resten av slangarna), och motorn går därefter mycket bättre.

 

För övrigt, vart i landet finns båten?

Redigerad av cetex
Lagt till lite mer info..
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort är avståndet mellan stävlagret och propellern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka hjältar! Tack alla, i synnerhet @cetex! Mycket att tänka på och gå igenom.

Håller på att beställa nya motorkuddar. Till helgen blir det byte av grovfilter och tänker kolla bränsleförsörjning - slangar iaf. Kanske dags att byta kanske och samtidigt installera en avstängningsventil. 

Båten är utanför Dalarö, söder från Stockholm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...