Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
thundergod

Värt att byta plotter?

Rekommendera Poster

Har idag en Garmin 4008 som jag upplever som relativt lågupplöst samt seg i förflyttningar mm. Lite sugen på en Garmin 922 plus.

Garmin säger såklart att det är värt att uppgradera och själv är jag sugen på en snabbare och bättre plotter. Just nu får man dessutom en Grid 20 fjärr med på köpet på SeaSea Tex. Värt pengarna och kommer jag bli nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet av stor skärm beror i hög grad på monteringsplats, solnelysning och båtens hastighet. Personligen skulle jag välja ett snäpp större framför egenskaper.

Har 7 tum på segelbåten, vilket jag upplever vara för klent.

Har 10 tum på en snabb motorbåt, vilket även det är lite litet.

 

Testa gärna olika tillverkares menyuppbyggnad. Har alltid gillat Garmin, men är faktiskt besviken på alla ologiska menysteg på den 7410 jag har. Vidare lyckas jag inte få fram värden på momentanförbrukning l/nm. Även supporten har gått bet.

 

Vår B&G Vulcan är hyfsat lättnavigerad, men ägnar sig åt lite spökerier. Exempelvis Glömmer den ibland vilket som är navigationskortet. Istället plockar den fram världskartan utan detaljer. Tack!

 

Hade en kort tid en Raymarine Axiom 9. Jag upplever att den var trevligast att handha. Snyggt, prydligt, flexibelt och rappt.
 

Vid segling i trånga farvatten brukar jag se till att ha en padda med SeaPilot till hands. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar inte utan det är 30 fots motorbåt det gäller så seglingsfunktionerna är inte så intressant. Däremot skiljer det sig ca 5000 i pris till Axioms fördel ser jag. Dock så har Garmin ganska mycket högre upplösning på skärmen vilket spelar rätt stor roll. Svårt val. Hur upplevde du skärmen i axiom 9? Samt framförallt snabbheten vid förflyttning/panorering mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, men jag har inte jämfört dem sida vid sida.

Observera att inget av det jag nämner ovan är segelbåtsspecifikt. Trånga farvatten är trånga för alla 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt de senare årsmodellerna av Garmins plotters. En GPSmap 722xs, 2015 och en 922xs 2018. De har roliga interface som NMEA och Wifi, vilket gör dem kul att koppla upp mot olika delar av båten.

Jag var framförallt ute efter att kunna planera resan hemma på en Ipad och sedan lägga över rutten via Wifi när jag kommer till båten.

Att lägga in rutter och använda autonavigering direkt på plottens är hopplöst. Dessa två modeller är oresponsiva och långsamma, om man är van vid surfplattor.Det hade inte hänt mycket mellan de två modellerna. Vet inte om andra fabrikat är snabbare.

 

Man kan ju hoppas att de nya plus-modellen i lite snabbare. 

 

Eftersom jag plockar ut plottern när jag lämnar båten hade jag också önskat mig ett snabbfäste. Det finns på nya Echomap-modellena. Kan vara värt att titta på.

 

Jag tyckte det var värt att uppgradera då jag vill ha stor skärm och att koppla ihop saker i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det är den stora grejen med plusmodellerna just snabbheten. Blev en 922plus tillslut. Tror jag kommer bli nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...