Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Självläns. Hur få det att fungera.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vid lördagens tävling i hård vind fick vi ägna mycket tid åt att pumpa ut vatten som kom in i båten både framifrån när den dök genom vågor och från sidan när vi krängde ner så att det rann in över kanten.

 

Båten är utrustad med två magiska självlänsar per sida från Elvström enligt bild som trots bra fart släpper in mer vatten än som letar sig ut. 

 

3428999-origpic-ac0d5d_250x.jpg.1b988bf0b8641570d1bd16f8db99cac4.jpg

 

De är relativt fina men jag funderade på om det kan vara korrosion eller smuts någonstans som gör att de inte fungerar. 

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessa självlänsar brukar fungera mycket bra och sörpla ut vattnet när man seglar, förutom i mycket låg fart.

Men kolla att den lilla luckan inte kärvar eller är igensatt.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att luckan lossnat och försvunnit. Då kommer det in mycket vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att utrusta båten med elektrisk pump med nivåvakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Peter_K:

Ett alternativ är att utrusta båten med elektrisk pump med nivåvakt.  

 

Ska jag sätta en på var sida? Problemet uppstår när det lutar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev per_62:

Dessa självlänsar brukar fungera mycket bra och sörpla ut vattnet när man seglar, förutom i mycket låg fart.

Men kolla att den lilla luckan inte kärvar eller är igensatt.

 

Det är vad jag minns sedan jolleåren, testade att öppna luckan med fingrarna för att kontrollera att de inte fastnat, men det gjorde inte någon skillnad. Farten 4-5 knop på hård kryss ska väl räcka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Ska jag sätta en på var sida? Problemet uppstår när det lutar

Ööööh... hur mycket lutar din båt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Ööööh... hur mycket lutar din båt..?

45 grader minst ;)

 

Nä, men vattnet samlas tydligt på sidorna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen jätteerfarenhet, men i min ungdom seglade jag Laserjolle. På den tiden var jag egentligen för lätt för Lasern (ett handikapp som tyvärr gått över med åren...😃).

Hur som helst så kunde det ibland vara svårt för mig att hålla jollen plan på kryssen. Det gjorde att det skvalpade omkring en del vatten i den lilla sittbrunnen och som inte sögs ut i självlänsen. Jag brukade därför behålla länsen stängd på kryssen för att sedan öppna så fort jag föll av till slör eller läns. Då kunde jag hålla båten planare och vattnet sögs raskt ut.

Kanske det kan fungera att göra så även på solingen?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-15 vid 20:44 skrev pamaguso:

Nu har jag ingen jätteerfarenhet, men i min ungdom seglade jag Laserjolle. På den tiden var jag egentligen för lätt för Lasern (ett handikapp som tyvärr gått över med åren...😃).

Hur som helst så kunde det ibland vara svårt för mig att hålla jollen plan på kryssen. Det gjorde att det skvalpade omkring en del vatten i den lilla sittbrunnen och som inte sögs ut i självlänsen. Jag brukade därför behålla länsen stängd på kryssen för att sedan öppna så fort jag föll av till slör eller läns. Då kunde jag hålla båten planare och vattnet sögs raskt ut.

Kanske det kan fungera att göra så även på solingen?

 

 

Såg inte ditt svar förrän nu. Detta är precis min upplevelse. De fungerar ofta bra på slör och läns, men inte när man behöver dem. 

 

Är det inte långdistanstävling så fungerar det kanske förstås att spara det tills man länsar. Och vid vild semestersegling kan man ju falla av för att låta den länsa.

 

Har hursomhelst installerat en elektrisk länspump så när jag kommer i hamn kan jag tömma båten relativt kvickt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...