Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rool

Ankarspel i fören bara knackar

Rekommendera Poster

Jag har ett elektriskt ankarspel i fören på min båt som jag kan styra från förarplats samt framme vid peken.

I helgen släppte jag ankare och låg någon timme. När jag sedan skulle dra upp ankaret så bara "knackade" det framme vid motorn till ankarspelet, ingentibng hände. Efter ett litet tag började det sakta dra upp sig men efter bara någon sekund slutade det fungera och bara knackade igen...

 

Tips på felsök. Dåliga kontakter? Något relä?

Jag har full kräm i batterierna så det kan inte ha med det att göra.

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relä tror jag inte om du får någon reaktion framme vi ankarspelet. Jag skulle tro att du inte får tillräckligt med ström dit. Sitter det ett batteri i fören eller går det långa kablar från någon annanstans?

 

Börja med att mäta spänningen vid ankarspelet. Mät dels vi vila och när du försöker köra det så tror jag att felet visar sig. Om nu batterierna är friska så gissar jag på kontakter eller kablarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter inget batteri där framme utan det går kablar från batterierna bak.

testar att lossa kontakterna och rengöra dom så får jag se om det funkar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har batteribanken i aktern och ankarspel i fören, anslutet med grova kablar (vet en dimensionen). Det fungerar utan problem med 8 mm kätting (har väl som mest haft drygt 10 m till botten o då väger ju kättingen en del) o 12 kg ankare. Så batteri vid ankarspelet är inget måste enligt min erfarenhet.

 

Det sitter alltid en friktionsbroms på axeln till ankarspel. Om den är för löst ansatt så slirar det. Har du kollat på spelet när du försöker köra in kättingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ankarspel?

Var motorn igång eller avstängd när du körde ankarspelet? Alltså om generatorn laddade eller ej?

Knackande ljud låter som ett mekanisk fel, friktionsbromsen är redan nämnd, skadade kuggar i växellådan kan vara ett annat fel. 
Elektriskt fel som spänningsfall är också misstänkt, även om dina batterier är fulladdade kan dom inte leverera hur mycket som helst, ankarspel under belastning kan dra mycket ström. Men bör ha motorn igång när man iallafall tar upp ankaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Lintott:

Jag har batteribanken i aktern och ankarspel i fören, anslutet med grova kablar (vet en dimensionen). Det fungerar utan problem med 8 mm kätting (har väl som mest haft drygt 10 m till botten o då väger ju kättingen en del) o 12 kg ankare. Så batteri vid ankarspelet är inget måste enligt min erfarenhet.

 

Det sitter alltid en friktionsbroms på axeln till ankarspel. Om den är för löst ansatt så slirar det. Har du kollat på spelet när du försöker köra in kättingen?

Jag har inte haft några problem tidigare, och det är inte friktionsbromsen då det inte slirar (ibland har man fått trycka till den lite manuellt) Däremot sitter det någon form av box, regulator etc med 2 pooler och en massa kontakter varav några är mycket ärgade. Skall testa lossa dom och rengöra, kanske dålig kontakt.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev rool:

Jag har inte haft några problem tidigare, och det är inte friktionsbromsen då det inte slirar (ibland har man fått trycka till den lite manuellt) Däremot sitter det någon form av box, regulator etc med 2 pooler och en massa kontakter varav några är mycket ärgade. Skall testa lossa dom och rengöra, kanske dålig kontakt.?

Ja det är ett dubbelrelä, eller kontaktor som även är en polvändare så att motorn kan gå åt båda hållen. Det skadar aldrig att göra rent kontaktytor. Detta relä säger ”KLICK” ganska märkbart, om det är dålig kontakt i den strömbrytaren som du manövrerar realt och ankarspelet med kan ju relät klicka ordentligt. Har du sådana där trampkontakter på fördäck? Dom är utsatta i en tuff miljö och det kan även vara där felet finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så är det som du beskriver.

Även trampkontakter på däck, men det klickar oavsett om jag styr spelet från däck eller förarplats.

Skall lossa alla kontakter och rengöra för att se om det blir någon skillnad.

 

tack för inputs 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa trampkontakter är av urusel kvalitet, hoppas dina är bättre!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat med motorn igång, skall testa det också men tidigare har det inte behövts.

Det är inte friktionsbromsen och låter inte som kuggarna heller, så skulle tippa på dålig kontakt någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer denna, jag har exakt samma problem med mitt ankarspel i fören och trampknappar. Har du löst problemet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har helt ärligt inte orkat ta tag i det i värmen men tänkte lossa lite kontakter/pooler inom kort och rengöra så får jag se om det är vad som orsakat problemet. Återkommer 😊

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...