Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TedTurner

Flaggning nonstop

Rekommendera Poster

Under de år vi seglat har vi hållit hårt på traditionen att svenska flaggan ska upp kl 8 och halas kl 21 (eller tidigare om solen går ned tidigare) om vi är förtöjda. 
 

Jag upplever att vi är i klar minoritet som gör så. De flesta tycks flagga dygnet runt. Det är väl mer bekvämt antar jag, men för oss är det kul att hålla på traditionen och ungarna tycker det är roligt att få hjälpa till med flaggan. 
 

Funderar på vad ni nonstopflaggare tycker om oss (få) som tar in flaggan på kvällen. Tycker ni att vi är löjliga?

 

Hur gör ni med era flaggor, och varför?

 

Segla lugnt!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar ta ner flaggan på kvällen. Men det är inte superviktigt för oss. Ibland kommer vi upp på morgonen och konstaterar att flaggan suttit uppe hela natten.

Hur de andra gör bryr vi oss inte om alls.

Vi är dock mer noga om vi till exempel är i Finland där traditionen verkar starkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att folk som bryr sig om symboler som färgade tygbitar är lite löjliga. Flaggor förtjänar ingen särskild respekt eller omtanke. Bara en dekorativ tygbit.

 

  • Förvirrad 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att vi tar ner flaggan på kvällen, dock allt mer sällan. Hur andra gör bryr vi oss inte om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du gör helt rätt Ted Turner. Man skall hålla på flaggtraditionerna. Tyvärr verkar det inte som dagens båtfolk har någon aning om hur flaggan skall hanteras. Jag tar alltid ner flaggan vid 21:00/solens nedgång när jag ligger i hamn men det är jag tyvärr alltid ensam om. 

flaggregler.pdf

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flaggan är uppe dygnet runt om man är i båten. T ex på semestern. Så gör de flesta tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns något skrivet om att ett fartyg ”på väg” ska flagga oavsett tidpunkt. Det följer jag. Är jag på semester är jag hela tiden ”på väg”, oavsett om jag ankrar eller färdas genom vattnet. 
Flaggan åket dock alltid ner när vi kommit till hemmahamnen och lämnar båten. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det alltid någon som blåste något tapto på trumpet, eller värre, i något slags horn vad dag kl 21.

Jag försöker att hålla på traditionen både hemma och i båten!

Men jag för numera en hemmagjord signalflagga Q dygnet runt. Nu senast missuppfattades budskapet så vi fick initialt hela bryggan för oss själva. Kanske hade de andra båtägarna läst "Solens tempel". Läs i annan tråd, liksom en referens som Hergé skulle skrivit in under en serieruta.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller kanske bara på landbacken, men en belyst flagga får då sitta uppe även under dygnets mörka timmar?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår flagga sitter på båten då vi är i båten. Dvs hela helgerna, hela semestern. När vi kommer hem och skall lämna båten tar vi ner flaggan. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får se hur vi kommer göra då vi är nya som övernattare. Tidigare har det bara varit dagsturer, och då är det en ickefråga. Kanske att det är en lämplig uppgift att ge barnen. De kanske precis som ts ungar tycker det är kul att få ansvara för flaggningen.

 

Hur solblekt får flaggan vara? Hur lång är en måndag?

Vår flagga vi fick med båten är rejält solblekt, och det är betydligt snyggare med en mörkblå tycker jag, så kanske att det kommer investeras i en ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brinck:

Du gör helt rätt Ted Turner. Man skall hålla på flaggtraditionerna. Tyvärr verkar det inte som dagens båtfolk har någon aning om hur flaggan skall hanteras. Jag tar alltid ner flaggan vid 21:00/solens nedgång när jag ligger i hamn men det är jag tyvärr alltid ensam om. 

flaggregler.pdf 253 kB · 6 downloads

Ska erkänna att helt rätt gör vi inte, för barnen uppskattar även att vi för piratflagga i en spridare. Tror inte den är helt reglementsenlig, men vad gör man inte för att locka med ungarna... :) 

 

På tal om ungarna... Vanligaste frågan under gång: 

- När är vi framme?

 

Vanligaste svaret:

- Vi är på sjön, alltså är vi framme!

 

Vanligaste reaktionen:

- Meh.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev TedTurner:

Under de år vi seglat har vi hållit hårt på traditionen att svenska flaggan ska upp kl 8 och halas kl 21 (eller tidigare om solen går ned tidigare) om vi är förtöjda. 
 

Jag upplever att vi är i klar minoritet som gör så. De flesta tycks flagga dygnet runt. Det är väl mer bekvämt antar jag, men för oss är det kul att hålla på traditionen och ungarna tycker det är roligt att få hjälpa till med flaggan. 
 

Funderar på vad ni nonstopflaggare tycker om oss (få) som tar in flaggan på kvällen. Tycker ni att vi är löjliga?

 

Hur gör ni med era flaggor, och varför?

 

Segla lugnt!

Jag flaggar nog oftast dygnet runt. Ibland glömmer jag sätta upp den, om jag kommit ihåg att ta bort när jag lämnat båten i hemmahamn. Ibland görs det ett stämningsfullt trumpetande, salutskottande eller liknande för att uppmärksamma flaggtid. Då brukar jag ta ner. Personligen känner jag ingen wow-känsla med flagga överhuvudtaget men tycker att dom som känner för det givetvis ska göra som det känns bra. Jag tycker ni ska fortsätta att göra så som det känns bra för er. 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också flaggan uppe så länge vi är vid båten. Ser mer på den som ett sätt att visa att vi är där så att säga.

 

En lite relaterad fråga till flagg-experterna här: Vi har en liten DC och har således bara ett ställe att sätta flaggan, flaggkäppen i aktern. Skulle egentligen vilja ha en båtklubbsflagga också och undrar om det är ok att klämma in den under den svenska flaggan på samma pinne? Eller är det risk att Triton hämnas och att båtgrannarna rullar in oss i tjära och fjädrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, TedTurner said:

På tal om ungarna... Vanligaste frågan under gång: 

- När är vi framme?

 

Vanligaste svaret:

- Vi är på sjön, alltså är vi framme!

 

Vanligaste reaktionen:

- Meh.

OT:

När vår dotter vaknar sticker hon alltid ut huvudet genom luckan och frågar samma sak varje dag när vi lämnat hamn innan hon vaknat. "Var är vi?" vi svarar och hon säger "Jaha!" och så går hon ner och lägger sig igen. Till saken hör att ställena vi säger betyder inget för henne, hon vet inte var vi är i alla fall. Men hon frågar varje morgon och är alltid nöjd med svaret.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hissa en klubbflagga under den svenska flaggan måste vara helt reglementsvidrigt. Förr såg man ofta motorbåtar med gösstake i fören där man placerade klubbvimpeln. Elegant tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Brinck:

Att hissa en klubbflagga under den svenska flaggan måste vara helt reglementsvidrigt. Förr såg man ofta motorbåtar med gösstake i fören där man placerade klubbvimpeln. Elegant tycker jag. 

Ungefär vad jag misstänkte. Har tyvärr inget bra ställe i fören får något dylikt, så det får nog bli att inte ha klubbflagga då 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev DanielMalmgren:

Ungefär vad jag misstänkte. Har tyvärr inget bra ställe i fören får något dylikt, så det får nog bli att inte ha klubbflagga då 😞

Vet du, du får göra precis vad du vill!!! Det finns inga lagar som sätter gränser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Ungefär vad jag misstänkte. Har tyvärr inget bra ställe i fören får något dylikt, så det får nog bli att inte ha klubbflagga då 😞

 

En variant om du nu inte hittar något bra ställe på båten kan ju vara att skaffa en propellerhatt och placera vimpeln i propellerfästet. Du kanske till och med kan behålla propellern och ha vimpeln ovanför 😁

 

sshot-1.png.e06d84a0c7fcd5df8aa973e03504ae44.png

Redigerad av ABC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar ner flaggan när vi lämnar båten, även på dagen. Kör vi i mörker flaggar vi och tar ner den när vi lagt till. 

Att ta ner den när vi lämnar båten har två funktioner. Det visar att ingen är ombord och det förhindrar att någon snor flaggstången. På mälarn blir allt stulet som inte är fastskruvat 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev ABC:

 

En variant om du nu inte hittar något bra ställe på båten kan ju vara att skaffa en propellerhatt och placera vimpeln i propellerfästet. Du kanske till och med kan behålla propellern och ha vimpeln ovanför 😁

 

sshot-1.png.e06d84a0c7fcd5df8aa973e03504ae44.png

Eller varför inte vimpel, propeller, windex och VHF-antenn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på att föra Syldaviens nationsflagga.
.46BD0400-D5A5-498C-A30A-A74BE7A81C1C.png.477e319a7ca9b9fc3474716f7d315b82.png

Jag tror det är Kung Ottokar X som regerar nu, ingen jag känner personligen, men han hade nog blivit glad.

 

Jag fick en gång Bohusläns flagga, men den är ful som stryk.

69392F0B-66A9-46F0-8C80-2C26D91A89B5.png.d41bee7dfc571f6525aa141903d0920e.png

Himmel, hav och röd granit, om jag inte minns fel, men är man inte sjösjuk redan innan lär man bli det av bara anblicken av denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar i grunden den "bohuslänska" flaggan. Färgvalet är perfekt. Den röda bohusgraniten som ett streck mellan den ljusblåa himlen och det djupblåa havet. Det är bara att det borde ha varit en liggande trikolor, inte en korsflagga.

Så här:

bohusflagga.png.dfaaca48d47d9c2e907379fe16d8cfbb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Jag gillar i grunden den "bohuslänska" flaggan. Färgvalet är perfekt. Den röda bohusgraniten som ett streck mellan den ljusblåa himlen och det djupblåa havet. Det är bara att det borde ha varit en liggande trikolor, inte en korsflagga.

Så här:

 

😎Har du eller jag ett defekt färgseende😎?

Färgerna matchar ju inte varandra.

 

Pratade med en båtägare som gått ”skiljsmässodiket” med den bohuslänska flaggan på båten. Dom blev ofta tilltalade på Eneglska av alussvakterna.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska matcha vad, menar du?

Visst, jag tycker kanske att det röda borde dra mer åt rosa, men annars är det ju inte meningen att flaggors färger ska matcha...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Vet du, du får göra precis vad du vill!!! Det finns inga lagar som sätter gränser.

Nej, men med tanke på hur många det finns inom båtvärlden som har väldigt bestämda åsikter kring hur man ska göra saker så tycker jag det är onödigt att provocera genom att göra för tydliga övertramp. Om det är helt fel att ha klubbflaggan under svenska flaggan så föredrar jag att inte ha klubbflagga alls...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev rejas:

Vi brukar ta ner flaggan på kvällen. Men det är inte superviktigt för oss. Ibland kommer vi upp på morgonen och konstaterar att flaggan suttit uppe hela natten.

Hur de andra gör bryr vi oss inte om alls.

Vi är dock mer noga om vi till exempel är i Finland där traditionen verkar starkare.

Det borde vara en självklarhet att visa vördnad o respekt för den nationalsymbol som svenska flaggan är.

 

Finnarna har som du skriver en större respekt för sin nationalsymbol, troligen för att under 40-talet fick offra rätt mycket blod för att bevara landet fritt så att de kunde fortsätta att hissa sin finska flagga.

 

Det är likadant med norrmännen och deras hyllande av "syttende maj". Det är helt fantastiskt hur de firar att de är ett fritt land sedan den tyska ockupationen. Jag har varit i Norge vid ett par tillfällen och upplevt deras firande, det är helt otroligt vilken fest detta är för dem och hur mycket flaggviftande det är med norska flaggan den dagen.

 

Svenskarna har inte blivit utsatta för dessa nationella påfrestningar och förstår nog inte att värdera vad friheten att få hissa (och hala vid solens nedgång) vår blågula flagga innebär.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hissar flaggen när jag flyttar ombord på våren, sedan sitter den uppe tills jag flyttar iland igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Förr var det alltid någon som blåste något tapto på trumpet, eller värre, i något slags horn vad dag kl 21.

Något av de vackraste och mest stämningsfulla i samband med flagghalning på båt vi varit med om, var i Mariestads hamn för ett par tre år sedan. Låg precis bredvid en äldre finsk ensamseglare, på sin väg tillbaka till Finland via Vänern och Göta kanal.

 

Prick 21:00 ställdes notstället upp i sittbrunnen och karln tog fram en sopransaxofon och spelade "Gammal fäbodpsalm från Dalarna". Så vackert och skört att man nästan grät. Därefter var det honnör och flaggan in.

 

Någon vecka senare ligger vi i en smockfull Hjo hamn. Kl. 21:00 hör vi, dock lite mer avlägset, en annan svensk folkmelodi spelas. Jo, det var samma finska man, som då kommit ytterligare en bit närmare hem. Men i trängseln hamnat en bit bort från gästplatserna.

 

Varje gång jag tar in flaggan på kvällen (händer dock inte alltid, för att återknyta till TS fråga) så minns jag finnen i Mariestad.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...