Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skeppskatt

Kulventil fastnat öppet läge septiktank

Rekommendera Poster

Vi har en septiktank med sugtömning. Tyckte sista tömningarna (har gjort 4 ggr hittills i livet så jag är amatör här) inte att jag fick något synligt utbyte av rätt material i sugen (man ser ju i plast delen av sugen). Och mycket riktigt så visar det sig vid spolning i toaletten att det kommer akt ut i sjön! Ser då att kulventilen till sjötömning är öppen! Varvet har inte stängt den igen efter frostsäkringen och sjösättning.

Nu visar det sig att kulventilen sitter stenhårt. Förstått att detta är vanligt problem.

Verkar kanske vara läge att lämna in för byte? Eller skall man våga gå på den lite med smörjning och kraft? Båten ligger ju i sjön så eventuella missöden kan bli fatala eller?

Kan någon också  förklara för en total amatör varför det  kommer ur tanken vid sjötömning men inte in? Pinsamt så klart, men jag förstår inte det. 

Om ventilen går sönder under försök at få den att lossna, vad kan hända? Det är klart att om den går ur skrovgenomföringen eller om man pajar tätningen av genomföringen så fattar jag också vad som händer men vad är det som stoppar vattnet från att backa in i septiktanken när ventilen nu fastnat i öppet läge?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Skeppskatt:

vad är det som stoppar vattnet från att backa in i septiktanken när ventilen nu fastnat i öppet läge?

Några tänkbara orsaker.

 

Om det finns en handpump så har den backventil.

 

Om tanken är placerad över vattenytan rinner skiten ner i vattnet, men vattnet båten ligger i rinner inte upp i tanken.

 

3 timmar sedan skrev Skeppskatt:

Om ventilen går sönder under försök at få den att lossna, vad kan hända?

Båten sjunker...

 

Vilken typ av ventil är det?

Har den en spak eller en ratt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser