Jump to content
Sunday 26 June 2022
W25

Byta batteri, hur?

Recommended Posts

Ska byta batteri men är helt okunnig om el. Är det bara att köpa ett nytt med samma typ av poler och flytta över kablarna (minus till minus och plus till plus såklart) eller är det något man bör tänka på? Har läst att man ska lossa jordningskabeln först när man byter batteri i bilar men vet inte om det även gäller båtar. Finns det ens någon? Någon som vet? 
 

mvh elektrisk analfabet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du flera batterier som är hopkopplade och skall byta ett av dem eller har du ett ensamt batteri som du skall byta?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag har två batterier, ett till start och ett till förbrukning. Tänkte byta båda två. Båda kan ställas i läge ”på” eller ”av”, och om båda ställs på samtidigt så är de väl ihopkopplade som jag förstår det...

Edited by W25

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev W25:

Hej,

 

Jag har två batterier, ett till start och ett till förbrukning. Tänkte byta båda två. Båda kan ställas i läge ”på” eller ”av”, och om båda ställs på samtidigt så är de väl ihopkopplade som jag förstår det...

Hej!

Dom är kopplade var för sig, i var sin krets, minus brukar dock vara gemensam.

  • Batterierna skall ju förstås ha samma spänning, 12V
  • Om du vill ha likadana batterier som innan köper du sådana med samma kapacitet, anges i Ah, amperetimmar.
  • Batterierna bör ju ha samma fysiska mått för att få plats i samma utrymme som innan.
     
  • Startbatterier och förbrukningsbatterier har olika egenskaper, startbatteriet skall kunna ge stora strömmar till en startmotor under kort tid, med förbrukningsbatteriet är det tvärtom, Liten ström under lång tid det skall dessutom tåla djupare urladdningar (vilket man ändå skall undvika).
     

Men om du vill ha större kapacitet i något utav dem, exempelvis i förbrukningsbatteriet är det ju inget som hindrar att du köper ett med mer kapacitet, om det nu fysiskt passar på samma plats. Men tänk på att de att tar längre tid att ladda ett större batteri.


Det brukar inte ha någon betydelse om du lossar plus eller minuspolen först, men det kan ju vara bra att stänga av båda ”huvdbrytarna” som egentligen heter ”batterifrånskiljare”.


För att sedan göra batterivalet svårare finns det olika sorters batterier, där den gammaldags typen syra/bly kanske fortfarande är vanligast och billigast. Batterier med gelé och bly är nog lika vanliga och underhållsfria. Sedan finns det en lång rad med modernare batterityper i olika prisklasser för kanske mer krävande behov, som kostar därefter.
 

Jag brukar rekommendera två batteributiker med försäljningsställen på över hela landet, Batteriexperten och Batterilagret.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar! Bra tips att slå av batterifrånskiljarna. Har landat i att köpa 2 st agm dual purpose med 100 ah per batteri istället för nuvarande 2 st SMF på 72 ah styck. De passar in i samma utrymme så det verkar smidigt. Då har jag ganska mycket extra kapacitet i motorbatteriet som kanske inte behövs, men då har jag lite reserv där i alla fall.

 

Är fortfarande lite orolig för det där med ofrivillig jordning och att lossa jordningskabeln som jag inte vet om jag ens har någon. Har läst om det här:

 

https://www.varta-automotive.se/sv-se/varta-batterisupport/installation-och-byte/sa-byter-du-batteri

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev W25:

Är fortfarande lite orolig för det där med ofrivillig jordning och att lossa jordningskabeln som jag inte vet om jag ens har någon.

I en båt är det förvillande att skriva om ”jord”. Båten har plus och minus och dessa bör man hålla reda på. (I en bil är oftast chassiet jordat, dvs kopplat till minus men det vill man inte ha på en båt.)
När jag byter batterier brukar jag ta eltape och sno om kabeländen så att den inte kommer mot något den inte borde. Senaste gången tog jag gamla småballonger och satte runt kabelns ände. De var lättare att få bort. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev W25:

Tack för svar! Bra tips att slå av batterifrånskiljarna. Har landat i att köpa 2 st agm dual purpose med 100 ah per batteri istället för nuvarande 2 st SMF på 72 ah styck. De passar in i samma utrymme så det verkar smidigt. Då har jag ganska mycket extra kapacitet i motorbatteriet som kanske inte behövs, men då har jag lite reserv där i alla fall.

 

Är fortfarande lite orolig för det där med ofrivillig jordning och att lossa jordningskabeln som jag inte vet om jag ens har någon. Har läst om det här:

 

https://www.varta-automotive.se/sv-se/varta-batterisupport/installation-och-byte/sa-byter-du-batteri

 

 

AGM är bra, tål djupurladdning rätt bra, och sägs det, kan ta emot laddning snabbare.

 

Ofrivillig jordning behöver du inte oroa dig för eftersom du i ordets egentliga betydelse inte har jord ombord i denna delen av elsystemet, du har däremot minus. Återkommer till jorden senare.

 

Se till att allra helst ha en kort fast nyckel eller en liten kort skiftnyckel när du skruvar bort polskorna (alltså anslutningarna på batterierna, inte Polens kvinnor😆) ja verktyget skall ju vara kortare än avståndet mellan polerna, så att man inte av misstag kortsluter polerna med detta verktyg. 

Något man sällan tänker på, men de flesta har säkert fasta nycklar av standrardlängd men är medvetna om risken och tar korta omtag om muttrarna.

Det är det du skall vara observant på, annars kan du ju isolera verktyget med en slangbit eller eltape.

 

Av jord är du kommen...

Det finns väl få ord inom den elektriska terminologin som är så felanvänt och missuppfattat som ordet "jord".

Vi har i våra hem, och i båten om vi har en landsstömsanläggning, eller bara en landströmskabel dragen ombord en skyddsjord, det är den gul/gröna kabeln inne i hela sladden, den är på sikt förbunden med en stor kopparplatta någonstans i jorden, vanligtvis under en sådan där mindre elcentral som står ute i bostadsområdena. Dess uppgift är at leda bort felaktig ström så att du inte får den genom kroppen, ja det är i alla fall tänkt så.

Det finns mycket mer att skriva om detta, men det står att läsa om i niohundra andra trådar på detta och på andra forum.

 

I bilar (med kaross av metall) leder man minus tillbaka till batteriet i karossen för att spara på dyra kopparledningar, förr kallades detta "jord" idag kallas det för "chassijord" eller "chassiminus".

I våra båtar leder ju det materialet skrovet är byggt utav, elektrisk ström väldigt dåligt, ja inte alls, så det funkar inte, därför behövs det två ledningar till alla förbrukare ombord, en plus och en minus.

Och om man skulle haft en båt av stål, eller aluminium, vill man ändå inte leda elektrisk ström genom skrovet eftersom man då får galvanisk korrosion, allra värst blir det i aluminiumbåtar.

 

Signaljord.

Alla antenner skall "jordas".

Tänk dig en vanlig radioantenn, där signalen leds till radion, men för att det skall bli bra mottagning måste man kunna leda bort allt som radion inte vill ha, då talar man om signaljord, som i båtar och bilar är det samma som minus, i bilar jordas antennen i karossen. I båtar av plast eller trä måste man lösa det på annat sätt, det finns speciella båtantenner med inbyggt jordplan.

Antenner till sändande radioapparater behöver även signaljorden för att signalen skall få ett bra "avstamp" ut i etern.

 

Ja radioter och radioamatörer må förlåta denna naiva förklaring, men det var det mest pedagogiska jag kom på just nu, verkligheten är ju litet mer komplex.

 

Så, om du orkade läsa ända hit; kan du låta dina batterikablar hänga rakt ned i batteriboxen när du skruvat loss och lyft ur batterierna, det händer ingentingen, inte ens om de kommer i kontakt med varandra så länge som batterierna är oanslutna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tips till. Ta av dig armbandsklocka och ringar av metall.

Jag har tyvärr sett fula brännskador där klockan har orsakat kortslutning.

 

Edited by 2715e
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se för Guds skull till att du kopplar plus och minus rätt när du sätter i de nya batterierna, det är nog fler än jag som gjort fel och sedan fått lämna in generatorn för reparation efteråt. Det finns även annan elektronik som inte tål felpolarisering.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@W25 (TS): För att förklara vikten av att lossa den s.k. "jordkabeln" först i bilen så är problemet att om du börjar med pluskabeln och verktyget råkar nudda någon metalldel i motorrummet så har du en sluten krets där det i bästa fall kommer att spraka av gnistor och i värsta fall så svetsas verktyget fast och börjar glöda.

 

Detta problem kan inte uppstå i en båt!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy