Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skuten

Satt företaget på fel håll - vända eller masta av?

Rekommendera Poster

Ser nu att förstaget alltså furlexen hamnat på fel håll. Dvs sprinten längst ner behöver dras ut och fästet längst ner behöver roteras 180 grader.

 

Vågar man dra ut sprinterän bara? Eller kommer masten (genomgående) att tippa bakåt? Kan det bli svårt att få i sprinten igen?

 

Slipper gärna masta av igen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl diverse linor, fockfall, spinnakerfall, spinnakerbomlift, som du kan sätta åt och avlasta förstaget med. Lätta på akterstag, kick storfall och storskot

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att man mekat med sådana saker med båtar tajt förtöjda under mastkranen och med masten säkrad i kranen. Då har det mitt i sommaren gällt helt havererade rullbeslag och förstagsprofiler. Och det kan ju vara ett helt ”företag” att få detta åtgärdat.

(Vi har nämligen sugtömningen på samma brygga och man undrar ju ibland vad seglarna gör då dom lindar in masten i gamla trasor och binder fast den i kranen).
Om nu detta är ett bra tips eller ej kan jag däremot inte svara på.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Menar du att trumman med kontrollinan pekar 180 grader fel?

Jag hade nog tagit fram manualen och läst på vilken skruv som låsen trumman.

Lossat på låsskruven och roterat trumman så att öppningen för kontrollinan pekar åt rätt håll.

 

På 204S/304S sitter skruven enligt bild nedan

image.png.3251ef0020e5050e5c629938b29f9c52.png

Redigerad av skippeer
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vänt på vantskruvar med masten på. Spände upp fall för att ge extra säkerhet under tiden (undervanten hade nog klarat av det, men hellre lite extra säkerhet). Motsvarande teknik lär funka med fockfall och spinnakerfall. Där kan du ju vinscha fram masten för att göra det lättare att få i sprint/bult, i kombination med slappare akterstag eller vad du nu har på din rigg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Jag var tvungen att släcka alla vant rejält.

Därefter var förstaget inte så spänt. Det gick då att lossa på sprint och bult rotera trumman och fästa allt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...