Filiphagberg 2 Postad 14 Juni , 2020 Hej. har en Evinrude v4 90 hk vro, troligtvis 89 års modell. VRO är bortkopplad. jag har kört den i tunna och då har den gått bra runt tomgång. Men nu när jag la i båten så dör den på tomgång. När jag efter mycket om och men kunde köra i väg med den så orkade båten knappt upp i planing (Ryds 500DC). Efter ca 15min fullgas kom den tillslut upp i planing, då drog jag ner gasen lite. Testade att maxa upp den igen men då ville den inte plana. När jag skulle lägga till dog den och startade endast på chok, men dog ganska omgående Igen. Fick paddla in. var ska jag börja felsöka?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 14 Juni , 2020 (redigerade) 1. Kompprov, både torrt och blött. 2. Kolla att det är gnista på alla stift. 3. Kolla att den får bränsle i alla förgasare 4. Öppna en öl och berätta hur det gick med motorn här på MG. Redigerad 14 Juni , 2020 av Kaj_Bjorkhagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 16 Juni , 2020 Gjort komporov, kall motor. 8,5 8,5 8,5 8,0. Demonterat bränslepump, membranet var helt, allt såg ok ut. Förgasarna däremot, vit beläggning i munstyckena. Så ska det väl inte vara? Funkar det med förgasarrengörning, låta verka och sen peta med nåt tunt? Vill helst slippa demontera dem då båten ligger i havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filiphagberg 2 Postad 30 Juni , 2020 Jag kan nu delge vad felet/felen var. Förgasarskruvarna var inte åtdragna på undre förgasaren. Så där drog den nog tjuvluft. ena slangnippeln på elchoken (Fuel Primer Choke Solenoid) var av, så slangen till undre förgasaren hängde löst. Vet ej om det går luft eller bränsle där, men med en ny sån samt åtdragna förgasarskruvar går den fint som fan. Skönt när man hittade felet själv och kunde byta till sig en elchoke mot 4 nya tändstift. Elchoken verkar vara svindyr. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser