Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Filiphagberg

Evinrude V4 90hk -89? Orkeslös

Rekommendera Poster

Hej. 
har en Evinrude v4 90 hk vro, troligtvis 89 års modell. VRO är bortkopplad. 
 

jag har kört den i tunna och då har den gått bra runt tomgång. Men nu när jag la i båten så dör den på tomgång. 
När jag efter mycket om och men kunde köra i väg med den så orkade båten knappt upp i planing (Ryds 500DC). 
Efter ca 15min fullgas kom den tillslut upp i planing, då drog jag ner gasen lite. Testade att maxa upp den igen men då ville den inte plana. 
När jag skulle lägga till dog den och startade endast på chok, men dog ganska omgående Igen. Fick paddla in. 
var ska jag börja felsöka??
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1. Kompprov, både torrt och blött. 

2. Kolla att det är gnista på alla stift.

3. Kolla att den får bränsle i alla förgasare

4. Öppna en öl och berätta hur det gick med motorn här på MG.

Redigerad av Kaj_Bjorkhagen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort komporov, kall motor. 8,5 8,5 8,5 8,0. Demonterat bränslepump, membranet var helt, allt såg ok ut. 
Förgasarna däremot, vit beläggning i munstyckena. Så ska det väl inte vara? Funkar det med förgasarrengörning, låta verka och sen peta med nåt tunt? Vill helst slippa demontera dem då båten ligger i havet. 

0303521D-E3D5-4A3E-BFB0-64C53E78E064.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu delge vad felet/felen var. 
Förgasarskruvarna var inte åtdragna på undre förgasaren. Så där drog den nog tjuvluft. 
ena slangnippeln på elchoken (Fuel Primer Choke Solenoid) var av, så slangen till undre förgasaren hängde löst. Vet ej om det går luft eller bränsle där, men med en ny sån samt åtdragna förgasarskruvar går den fint som fan. 
Skönt när man hittade felet själv och kunde byta till sig en elchoke mot 4 nya tändstift. Elchoken verkar vara svindyr. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...