Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Köpte nyligen en Albin 79 och råkade åka på ett cementblock som någon lämnat i hamnen... Det gick inte särskilt snabbt men är ny på blykölar och undrar om någon vet vilka skador som kan ha uppstått? Min största farhåga är att kölen är inplastad och att det nu står och tränger in vatten i glasfibret som till vintern kommer frysa och orsaka böldpest. Jag vet heller inte hur kölen är infäst och om även något där kan ha gått sönder?

 

Har någon lite mer info om Albin 79ans köl och kölinfästning vore jag väldigt tacksam! Kanske även en spreadsheet på båten?

 

Använd gärna detta ämne till att diskutera andra tankar om båten!

 

Med vänlig hälsning,

Dennis

Redigerad av DennisTheMenace

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Silguide har Albin 79 inplastad köl vilket gör risken att du får plasta och spackla till våren större!

Böldpest orsakas inte av såna skador utan av att det är kemiska reaktioner i mickroporer i gelcoaten Där vatten kommer in. Men det är klart.... visst kan du få vatteninträngning i laminatet men har du friskt laminat Runt skadan så är det ingen katastrof.

Har du möjlighet att lyfta båten så kan du ju inspektera skadan. Men jag tror inte att du behöver skippa båtsäsongen om du inte misstänker mer än plastskador i kölen. Jag hade diverse skador i plastkölen på min IF som jag fixade påföljande vår och såg inga frostsprängningar ellr annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur snabbt är "inte särskilt snabbt"?

Jag skulle tro att du har stor chans att klara dig bra. Jag tror inte kölinfästningen påverkas om du i låg fart stöter på något. Kanske plasten spricker där nere, där du slog i om det var en väldigt skarp kant.

Jag skulle försöka undersöka på plats. Kanske med en vattentät kamera på en pinne, eller simmandes om temperaturen tillåter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-16 vid 00:22 skrev Janken:

Enligt Silguide har Albin 79 inplastad köl vilket gör risken att du får plasta och spackla till våren större!

Böldpest orsakas inte av såna skador utan av att det är kemiska reaktioner i mickroporer i gelcoaten Där vatten kommer in. Men det är klart.... visst kan du få vatteninträngning i laminatet men har du friskt laminat Runt skadan så är det ingen katastrof.

Har du möjlighet att lyfta båten så kan du ju inspektera skadan. Men jag tror inte att du behöver skippa båtsäsongen om du inte misstänker mer än plastskador i kölen. Jag hade diverse skador i plastkölen på min IF som jag fixade påföljande vår och såg inga frostsprängningar ellr annat.

 

2020-06-16 vid 08:53 skrev rejas:

Hur snabbt är "inte särskilt snabbt"?

Jag skulle tro att du har stor chans att klara dig bra. Jag tror inte kölinfästningen påverkas om du i låg fart stöter på något. Kanske plasten spricker där nere, där du slog i om det var en väldigt skarp kant.

Jag skulle försöka undersöka på plats. Kanske med en vattentät kamera på en pinne, eller simmandes om temperaturen tillåter.

Hej, tack för svar och ursäkta att jag uppdaterar sent! Bifogar bilder på skadan. Valde att låta båten vara i vattnet och ha en segelsommar så fixar jag detta till våren.

78FFD8CC-56D2-4BC6-B9E4-F3069C857A9D.jpeg

86635D36-ADC1-403E-9488-FC3BB62567B3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte ut som ”en liten smäll”!

Är det två olika skador du fotat eller är det samma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Det ser inte ut som ”en liten smäll”!

Är det två olika skador du fotat eller är det samma?

Det är två olika märken men som antagligen är från samma skada. 
 

Tycker du det är en rejäl smäll? Ser ut som att det skavt av en bit av plasten, tänkte att jag spacklar till det med epoxi inför nästa säsong. Båten seglar bra och jag tror inte att något mer kan gå sönder an att låta den vara i vattnet. 
 

Eller vad tror du?

 

Bifogar en till bild om det hjälper.

C4CEE176-E8C8-49B6-81DB-277FA0EFFB35.jpeg

Redigerad av DennisTheMenace
Bifogade bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev DennisTheMenace:

Tycker du det är en rejäl smäll?

Ja, det tycker jag på sätt och vis. 
Det ser ut som om en bit plast är borta och att det är ett mellanrum mellan plasten och skum (?) innanför. Är det skum innanför måste det torka ordentligt innan det spacklas men jag kan inte fatta att det kan vara det då ytan på kölen skulle vara väldigt skör om det är skum mellan bly och gelcoat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Ja, det tycker jag på sätt och vis. 
Det ser ut som om en bit plast är borta och att det är ett mellanrum mellan plasten och skum (?) innanför. Är det skum innanför måste det torka ordentligt innan det spacklas men jag kan inte fatta att det kan vara det då ytan på kölen skulle vara väldigt skör om det är skum mellan bly och gelcoat. 

Jag ska ta och höra med någon båtreparatör då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle låta någon titta på det. Jag, som många andra här, har slagit i stenar och annat flera gånger. Men jag har aldrig sett en skada som liknar den där. Märklig konstruktion skulle jag säga. Framkanten på kölen slår man ju i löst lite då och då när man skall lägga till mot en klippa. Det skall den ju tåla tycker jag. Om kölen är konstruerad som det ser ut på bilderna så skulle jag inför kommande säsonger fundera på att förstärka den på något sätt på framkanten och under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du tar upp båten till hösten bör du ge skadorna möjlighet att torka under vintern. Det kan innebära att du behöver slipa upp mer. Om det nu, mot förmodan, är skum i kölen kanske delar av det behöver skrapas ur för att det skall kunna torka så du kan fixa skadan till våren.

Om det finns mycket fukt i kölen och fukten inte tillåts försvinna ut finns risk att du får frostsprängning när/om det fryser till vintern. Då får du mer att laga.

Jag hade gjort ett lite tidigare säsongsavslut och sett till att öppna upp (om det behövs) så skadan kan torka ut ordentligt. För som jag förstod ligger båten i sjön..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-21 vid 09:06 skrev ChristerN:

Ja, det tycker jag på sätt och vis. 
Det ser ut som om en bit plast är borta och att det är ett mellanrum mellan plasten och skum (?) innanför. Är det skum innanför måste det torka ordentligt innan det spacklas men jag kan inte fatta att det kan vara det då ytan på kölen skulle vara väldigt skör om det är skum mellan bly och gelcoat. 

 

2020-07-23 vid 10:34 skrev rejas:

Jag skulle låta någon titta på det. Jag, som många andra här, har slagit i stenar och annat flera gånger. Men jag har aldrig sett en skada som liknar den där. Märklig konstruktion skulle jag säga. Framkanten på kölen slår man ju i löst lite då och då när man skall lägga till mot en klippa. Det skall den ju tåla tycker jag. Om kölen är konstruerad som det ser ut på bilderna så skulle jag inför kommande säsonger fundera på att förstärka den på något sätt på framkanten och under.

 

3 minuter sedan skrev McLasse:

När du tar upp båten till hösten bör du ge skadorna möjlighet att torka under vintern. Det kan innebära att du behöver slipa upp mer. Om det nu, mot förmodan, är skum i kölen kanske delar av det behöver skrapas ur för att det skall kunna torka så du kan fixa skadan till våren.

Om det finns mycket fukt i kölen och fukten inte tillåts försvinna ut finns risk att du får frostsprängning när/om det fryser till vintern. Då får du mer att laga.

Jag hade gjort ett lite tidigare säsongsavslut och sett till att öppna upp (om det behövs) så skadan kan torka ut ordentligt. För som jag förstod ligger båten i sjön..?

Hej och tack för alla svar!

 

Jag själv ser inte att det är skum, vad får er att tänka det? Är det färgen, att det är ljust? Båten har en inplastad blyköl vilket jag inte har erfarenhet från sedan innan. Däremot tänker jag att det är en bit av plasten som har skrapats bort men att det inte har nått in till blyt. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror allt var hårt när kände på det. 
 

Har mailat en båtreparatör men truckföraren som lyfte båten tyckte inte skadan såg så farlig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DennisTheMenace:

Jag själv ser inte att det är skum, vad får er att tänka det?

Det ser ut på bilderna som att det skulle kunna vara skum. Men eftersom så inte är fallet utan det är plast blir det betydligt lättare att hantera. Se bara till så det kan torka ut under vintern så är du i hamnför lagning till våren...om man tillåts ordvitsa lite. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Här har du en handbok till båten om du inte hittat den redan (tog ett tag för mig, har själv en Albin 79).

 

https://www.ballad.de/forum/viewtopic.php?f=1&t=300 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa, såga hacka bort allt sprucket och skadat. Låt torka till i vår. Tvätta med aceton och spackla med armerad polyesterspackel. Spackel med glasfiber i som är starkare än filler. Slipa till snyggt och ytbehandla.
Det är tipset från en före detta IF-ägare som haft många smällar på den inplastade kölen.
Själv har jag dunkat blykölen rejält i ett granitgrund i sommar. Det blir åtgärd medelst slägga i höst.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...