Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
nicklas_lla

Kapell till Bella 640 DC

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

 

Är på jakt efter ett nytt kapell till en Bella 640 DC ifrån 2006. Har hittat tillverkaren som sydde originalkapellet i Finland och de (som alla andra) har fullt upp nu och hinner inte få fram ett nytt kapell denna säsong. Nu vänder jag mig till forumet för att fråga här, dvs. någon som vet eller känner någon som kan ha ett liggandes eller tips på vem som kan sy ett med relativt kort leveranstid?

 

Förmodligen omöjligt uppdrag, men ställer ändå frågan här :)

Tacksam för alla tips!

 

/NIcklas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det underlättar om du talar om var i Sveriges avlånga land du och din båt befinner er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi diskuterade en liknande fråga för att tag sedan, då var det till en Nimbus.

Som du antagligen är inne på så vill du ha ett kapell uppsytt, det kan vara vanskligt att försöka få ett färdigsytt orignalkapell att passa. Kapellduk förändras över tid och även om båtar numera mer eller mindre är seriebyggda så är dom ändå individer. 
Var du än bor i landet så blir nog ändå rådet att försöka att lappa och laga det kapellet du har, och be en kapellmästare senare under säsongen när det lugnat ned sig litet, komma för att malla av din båt och sedan sy upp ett nytt kapell som är klart till nästa säsong.
Men du kan ju naturligtvis också annonsera under ”köpes” på Blocket, men räkna med att då få flytta märlor eller knäppen, om du får tag i ett originalkapell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon,

 

Jag bor i Luleå.

 

Instämmer helt med Georg_Ohm, men tänkte att jag ställer frågan här så kanske jag får några kloka insikter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev nicklas_lla:

God morgon,

 

Jag bor i Luleå.

 

Instämmer helt med Georg_Ohm, men tänkte att jag ställer frågan här så kanske jag får några kloka insikter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kenn12:

Kolla med henrikssons, dom hade på lager till min bella 620.

https://www.henricssonsbatkapell.se/

 

Det kan ju vara så att färdigsydda kapell inte har isatta öljetter eller märlor, vad dom nu heter, dom levereras bredvid, så att man själv får slå hål i duken och sätta i dessa så att det passar mot båtens kapellvred eller knäppen.

Nya kapell som legat ett tag på lagerhyllan kan vara väldigt tajta och svåra att passa, men dom töjer sig efter hand, och kan även krympa, motsägelsefullt, eller dubbla budskap... ja så kan det vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Georg nämner så är det en chansning. Det var nog vår Nimbus han syftade på 🙂 och jag kan i alla fall meddela att det gick till slut efter justering av bågen till sprayhooden (ackompanjerat med ett antal svordomar). Nu sitter det som en smäck, faktiskt bättre än vårt förra. Men jag måste erkänna att det kändes tveksamt i början. Kapellet var "nytt" men legat på en lagerhylla sedan 2005. Det var torrt och stelt men nu har det mjukats upp och vi har noterat att impregneringen fortfarande fungerar utmärkt.

 

Så det kan gå, men som sagt...var inställd på att det är en chansning och låt det vara med i tankarna när du överväger vilket pris du är villig att betala.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Som Georg nämner så är det en chansning. Det var nog vår Nimbus han syftade på 🙂 och jag kan i alla fall meddela att det gick till slut efter justering av bågen till sprayhooden (ackompanjerat med ett antal svordomar). Nu sitter det som en smäck, faktiskt bättre än vårt förra. Men jag måste erkänna att det kändes tveksamt i början. Kapellet var "nytt" men legat på en lagerhylla sedan 2005. Det var torrt och stelt men nu har det mjukats upp och vi har noterat att impregneringen fortfarande fungerar utmärkt.

 

Så det kan gå, men som sagt...var inställd på att det är en chansning och låt det vara med i tankarna när du överväger vilket pris du är villig att betala.

 

 

Nimbus satsade säkert på dyr kvalitetsduk, det kanske Bella gör också.

Men trådskaparen får ju ta med det i tänkandet att om han beställer nytt kapell någonstans finns det flera olika kvaliteter på dukar, rutor, dragkedjor och tråd att välja mellan. Om man väljer de billigaste alternativen blir det dyrt! Ja eftersom hållbarheten försämras. Om man väljer en bra duk och sköter kapellet noggrant kan det hålla i tio säsonger, det jag hade på min förra båt höll i femton säsonger, men då med en hel del renovering på slutet.

 

Sytråden är viktig den skall tåla UV-ljus och den skall svälla då den blir blöt.

Rutorna skall vara i ett ganska tjockt och mjukt material som behåller sin mjukhet år efter år.

Dragkedjorna skall vara rejäla, gärna av något syntetiskt material, som löper lätt och håller att dra ordentligt i.
 

Ja också duken, skall kännas som dom där jeansen som vi var på 1960-talet, lätt obekväma och litet stela när dom var nya... Om du känner på kapellduk skall den mer kännas som vaxduk än som sladdrigt draperi, dålig jämförelse men du förstår nog. Håll upp duken mot solen, du skall helst inte se solens strålar genom kapellduken, om du gör det välj en annan kvalitet.
 

Det finns en firma som är grossist på området, kolla deras hemsida, Asperö handels ab heter firman, även om du inte kan handla därifrån som privatperson (tror jag) så får du en uppfattning om vad det finns för grejer att välja mellan.
 

https://www.aspero.se

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka svar och inspel i min fråga. Det lutar åt att lappa och laga denna säsong och få ett nytt uppsytt till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev nicklas_lla:

Tack för alla kloka svar och inspel i min fråga. Det lutar åt att lappa och laga denna säsong och få ett nytt uppsytt till nästa säsong.

Ja, nu har du god tid på dig att leta reda på olika kapellmakare, välja ut några och be dem komma in med offert. Kapell är jättedyra, men något billigare på hösten när det är lågsäsong hos kapellmakarna.

Jag har gjort som så att jag låtit min kapellsömmerska komma och titta och mäta på båten då den står på land, innan täckningen läggs på. Så har jag haft ett färdigsytt kapell i slutet av januari, som sömmerskan justerats på plats den dagen presenningen tagits av i april.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 
 

jag har ett helt nytt kapell inkl båge till en Bella 640 DC. Kapellet är aldrig använt och jag lät sy upp det hos Seaside Marine i Kungälv men sedan sålde jag båten och kapellet blev aldrig använt. 
 

låt mig veta om fortfarande av intresse. 
 

Hälsningar

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas,

 

Tack för ditt svar. Jag hittade ett fabriksnytt kapell hos en återförsäljare i Göteborg som jag köpte och har monterat på båten. 

Borde inte vara några problem att få det sålt på ex. Blocket. 

 

Ha de gott.

 

Mvh,

Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-11 vid 11:04 skrev Genta:

Hej! 
 

jag har ett helt nytt kapell inkl båge till en Bella 640 DC. Kapellet är aldrig använt och jag lät sy upp det hos Seaside Marine i Kungälv men sedan sålde jag båten och kapellet blev aldrig använt. 
 

låt mig veta om fortfarande av intresse. 
 

Hälsningar

 

Thomas

Hej Thomas, jag har en Bella 640DC och behöver ett nytt kapell. Såg denna tråd, har du kvar Kapell och bågar? Hälsningar Patric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...