Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Okke

Mariner 40hk -92. Hackar vid hög hastighet

Rekommendera Poster

Min utombordare med oil-injection går bra på låga varvtal men så fort man gasar på och kommer upp i hastighet så börjar motorn hosta och tappa fart. Sedan måste man starta om den för att kunna gasa igen.

 

vad kan tänkas vara felet? När motorn hackar så blinkar oljelampan.

På filmen här kan ni se vad som händer. 

 

https://youtu.be/kV0Q5Aq4i1s

 

Jag är inte särskilt kunnig!

 

/Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur länge måste man vänta innan man kan starta igen och går den då normalt på tomgång?

För att starta igen är det bara att lägga i neutral och vrida på nyckeln eller måste du göra något mer?

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland går det att bara stanna, stänga av och på igen så kan det köra på igen upp till en viss hastighet. Ibland fortsätter den hacka men oftast inte.

 

behöver inte göra ngt speciellt utan bara sänka fart, neutral och starta om. Den går utan problem i tomgång, utan bara när man gasar på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tämligen säker på att det är tändningen som är påverkad. 

Du nämner att oljelampan blinkar- Vissa motorer har en varvtalsreduktion vid övertemperatur och eller om oljan tar slut.

Om du har manualen så kolla vad som gäller för din och svara i tråden. Om du saknar manual så kan du nog hitta den via tråden nedan. 

Med detta sagt så är det ändå konstigt att motorn stannar. Jag lutar därför att det inte bara är detta som är problemet. Om oljelampan inte blinkade skulle jag gissa på CDI-box eller stator. Jag tror inte att det går att gissa sig till detta fel, ev. är det en kombination av två fel, man måste ha tillgång till motorn och kunna mäta. Grejorna är för dyra att byta bara på chans.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar,

 

oljelampan blinkar samtidigt som den hostar/hackar och slutar blinka så fort den kommer ner i varv.

 

det är inte då att motorn stannar/dör utan bara att den drar ner farten av sig själv, men kanske är det du menar. 

 

Så det kan inte vara typ smuts i ngt oljefilter eller att tillförseln av olja är dålig? 

Samma strul hade vi förra året vid för låg oljenivå. Fyllde då på motorn och så gick de. Bra fram tills i år och samma problem kom tillbaka trots fylld olja.

 

ska kika på din länk!

 

tack för dina svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Okke:

Så det kan inte vara typ smuts i ngt oljefilter eller att tillförseln av olja är dålig? 

Jo visst kan det vara det om det var som du beskriver förra året. Kolla Upp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...