Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hoolmertzz

Vatten vid tändstiften Albin 021 efter vattenpumpsbyte

Rekommendera Poster

Hej.

 

När jag la i båten i vattnet för i år fungerade inte kylningen och motorn gick varm. Hållt på och krånglat en massa med den mekaniska pumpen, fick den och pumpa vatten Igen men såg genom avgasröret att det kom betydligt mindre än det alltid gjort innan och att motorn var varmare än den brukar. Köpte en impellerpump och kopplade på röret precis efter den gamla pumpen, nu är det full blås med vatten men nya problem uppkom och det är här jag börjar fundera. Det som hände var att motorn helt plötsligt var väldigt svårstartad och tände helt enkelt inte, efter en stund ser jag att det är pytte lite vatten runt ena tändstiftet.

 

jag är inget proffs på dom här grejjerna men det kändes konstigt, provade sätta dit nya tändstift och fick motorn och gå jätte fint ca fem minuter sen stängde jag av, vid nästa provstart kom det jätte mycke vatten upp runt tändstiften och motorn ville inte starta men försökte Inge mer pga av vattnet. 
 

här kommer mina frågor :) ( fullt medveten att dom säkert är dumma)

 

*ska det vara vatten inne i det ” huset” under tändstiften/ toppen ? Där inne snurrar ju vevaxeln och kolven sitter väl där inne etc. Borde de inte vara torrt där?

 

 Har ju liksom inte ändrat något förutom pump bytet men vattnet åker samma väg som vid tidigare pump, bifogar en bild där jag ringat in en del med en röd cirkel, på det stället är det ju öppet bakom in i huset så att det åker in vatten där är ju självklart, har liksom inte reflekterat över sånt här innan när det fungerade, sen vidare från den röda cirkeln åker vattnet vidare i rör ovanpå motorn oxå. 
 

stänger jag av vattenpumpen och snurrar axeln manuellt pressas / försvinner vattnet bort härifrån och vidare ut i avgasröret.
 

kan väl inte vara meningen att tändstiften ska bli blöta?

 

vart mkt text men lyckas inte förklara på nåt bättre sett. Hoppas värkligen någon kan svara om det är riktigt att det ska vara såhär eller inte. Att tillägga är att dom stiften jag provade med idag då motorn starta saknade en metallring som agerade som packning på dom gamla så därför det kom mer vatten med dessa felaktiga såklart så jag får fixa riktiga, måste bara få veta att det verkligen ska vara vatten där.

 

tack på förhand

 

 

E784F489-A60A-4CE4-BF86-98DEAFADD6CE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att med ditt pumpmekande fått ett för stort flöde/tryck så vatten trycks bakvägen in i cylindrarna.

Försök inte starta motorn om du har vatten i cylindrarna, kan lätt bli följdskador då vatten inte kan komprimeras. Det slår helt enkelt stopp.

Och nej, det ska inte vara vatten i cylindrarna.

Kolla så din olja inte blivit vattenskadad, blir oboyfärgad då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du stänger av maskinen måste du ställa om kylvattnet så att det rinner ut i sidan på båten, alltså inte i avgasröret, vattnet står högt i avgasröret under gång och på tomgång orkar inte avgaserna trycka undan vattnet utan det stiger ytterligare med de problem du redan upptäckt.

En impellerpump tror jag ger alldeles för mycket vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej och tusen tack för svar.

 

jag Vet inte riktigt vad jag ska kalla det men själva motorhuset kanske blir skapligt rätt :) om du tittar på bilden jag bifogade där jag har markerat med rött, bakom den är det ju ett hål in i ”motorhuset” och vattnet kommer ju i röret underifrån så vattnet kommer ju åka både in i motorn och upp i röret som går ovanpå, grejjen är att det sitter precis som det alltid gjort, precis som med den gamla mekaniska pumpen.  Har liksom inte ändrat någonting där uppe, endast bytt pump längre ner på röret. Vet inte om du känner till just denna specifika motorn ( Albin 21) men vattenkylning överlag, fungerar det så att det ska bara åka i rören på utsidan av motorn ?

 

jag är jätte tacksam för svar då jag är sjukt konfunderad i nuläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När termostaten är stängd ska vattnet "åka rakt upp" och förbi termostatens utlopp uppe på motorn.

När termostaten öppnar kommer endel vatten ta vägen in i motorn och ut på toppen av motorn, resterande vatten tar vägen so när termostaten är stängd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Pentax:

Innan du stänger av maskinen måste du ställa om kylvattnet så att det rinner ut i sidan på båten, alltså inte i avgasröret, vattnet står högt i avgasröret under gång och på tomgång orkar inte avgaserna trycka undan vattnet utan det stiger ytterligare med de problem du redan upptäckt.

En impellerpump tror jag ger alldeles för mycket vatten. 

Såg ditt svar efter jag postade ovan.

 

tack för förklaringen, vet inte om du känner till denna specifika motorn men kan det stämma att vattnet åker båda ställena jag markerat med blått på bilden jag bifogar nu, eller ska det endast åka i rören ovan, för som jag skrev ovan så har hanhunden ändrat nåt där så det löste ha gått vatten på ett undre stället ( markerat med blått på bilden) även innan men säkert med betydligt mindre tryck. Precis ovanför det stället jag markerat med rött sitter ett vred som är markerat för varmt och kallt, detta sjysterar hur mkt vatten som släpps på, hade en sådan lösning kunnat fungera tillsammans med impellerpump för och reglera mängden vatten ?


tusen tack för eran input

19936653-E7F5-4A1F-B5B4-4BDB5F3318D0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vid närmare eftertanke kan du ha din impellerpump. men då måste du hitta ett läge på trevägskranen där den spiller ut det mesta av kylvattnet i sidan på båten.

Trots detta måste trevägskranen ställas om så att allt kylvatten går ut i sidan och inget i avgasröret en stund innan stopp.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Hoolmertzz:

Såg ditt svar efter jag postade ovan.

 

tack för förklaringen, vet inte om du känner till denna specifika motorn men kan det stämma att vattnet åker båda ställena jag markerat med blått på bilden jag bifogar nu, eller ska det endast åka i rören ovan, för som jag skrev ovan så har hanhunden ändrat nåt där så det löste ha gått vatten på ett undre stället ( markerat med blått på bilden) även innan men säkert med betydligt mindre tryck. Precis ovanför det stället jag markerat med rött sitter ett vred som är markerat för varmt och kallt, detta sjysterar hur mkt vatten som släpps på, hade en sådan lösning kunnat fungera tillsammans med impellerpump för och reglera mängden vatten ?


tusen tack för eran input

19936653-E7F5-4A1F-B5B4-4BDB5F3318D0.jpeg

Förbaskade autokorrigering på iPhone :)

 

hanhundenändrat nåt där så det löste :)

 

skulle stå att jag inte ändrat något där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner till maskinen ganska bra, har varit maskinist på ett fartyg med en dylik maskin ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du även en handmanövererad trevägskran på framsidan av motorblocket?

Har du verkligen rensat upp i alla kylvatten ingångar rör och kranar innan du började exprimentera med impellerpumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak till; för flitigt användande av smörjkoppen på vattenpumpen kan fylla fett i kylmateln på maskinen med överhettningsproblem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...