Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Intresserad av att köpa en Saga 27 -79 utan akterruff. Motorn är original Perkins 4. 108. Vad kan vara rimligt att betala? Något man ska tänka på inför ett köp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just i år är det väl vad högst bjudande betalar. Allt verkar sälja. Även sådant som knappt gick att ge bort förra året. 
Saga 27 finns det ju några stycken på blocket. Och som vanligt är det förmodligen den dyraste som blir billigast i slutänden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt vad du menar. Måste väl bero på skick, ålder motor, extra utrustning i så fall. Min fråga var om någon hade uppfattning om riktpris på en saga 27 från -79 med originalmotor  i bruksskick. Detta är en utan akterruff. Ligger många med akterruff på Blocket. Från 80. 000 och uppåt. Har inte sett någon utan akterruff. Är det samma prisbild?

Är det nackdel om den gått på västkusten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag håller väl egentligen med coppertail, men ska försöka utveckla lite.

 

Skrovets ålder är rätt ointressant, en plastbåt håller i tusentals år...

Det viktiga är ålder på resten.

 

Bäst är att göra en omräkning av priset på de olika båtarna så att skicket blir ungefär det samma.

Om båtpriset är 160 000:- kronor och allt är någorlunda nytt blir priset 160 000:- kronor.

Om båtpriset är 100 000:- kronor, men dynorna är sunkiga, kapellet trasigt och motorn är gammal och kräver en omfattande genomgång/renovering blir priset

100 000:- (båt) + 30 000:- (dynor) + 30 000:- (kapell) + 40 000:- (genombång av motor) = 200 000:- kronor.

Den dyrare båten är alltså billigare!

 

Saltare vatten är sämre för motorns livslängd, särskilt om den inte är färskvattenskyld.

 

Just i år tror jag inte prutning går hem särskilt bra, så priserna på blocket är nog närmare slutpris än någonsin.

 

Besök några båtförsäljare och kolla hur de reagerar på prutning så behöver du inte bränna en affär med en privatsäljare om det är den båten du vil ha.

 

Här finns lite statistik

https://www.sokbat.se/Modell/saga/27

 

Sedan kan man söka på båtfirmorna och ibland se slutpriser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Westerviken:

Förstår inte riktigt vad du menar. Måste väl bero på skick, ålder motor, extra utrustning i så fall. Min fråga var om någon hade uppfattning om riktpris på en saga 27 från -79 med originalmotor  i bruksskick. Detta är en utan akterruff. Ligger många med akterruff på Blocket. Från 80. 000 och uppåt. Har inte sett någon utan akterruff. Är det samma prisbild?

Är det nackdel om den gått på västkusten?

Förstår inte heller riktigt din fråga. 
Om du undrar om skick avgör priset så är svaret ja. Men tyvärr nästan aldrig tillräckligt mycket. 
 

Akterruff eller inte tror jag inte heller spelar så stor roll. Många ser det som en stor fördel att det inte finns eftersom sittbrunnen blir betydligt rymligare. Medans en barnfamilj som tänker sova ute mycket kanske absolut vill ha akterruff. 
Här är en på blocket. https://www.blocket.se/vi/91409297.htm 
Ser skaplig ut men original md3 är kanske inte för alla. 
 

Lycka till och välkommen till mg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Coppertail och Mackey! Nu förstår jag lite bättre. En fråga om motor md3, vad utmärker den och är ”inte för alla”?Hellre välja båt med annan motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Ser skaplig ut men original md3 är kanske inte för alla. 

En motor från 1979 är troligen inte i toppskick, men den kan ju vara renoverad på riktigt någon gång. jag vet inte om just MD3 är särskilt bökig att ha att göra med, men den är som sagt gammal.

 

Om säljaren säger att motorn är renoverad så be att få se all dokumentation på den renoveringen.

Renoverad kan betyda allt från att man fixat till spridarna till att man faktiskt gjort en riktig renovering så att motorn blev i nyskick. Fortfarande vet man inte hur mycket rost det är i kylvattenkanalerna på en renoverad motor, så en äldre motor är alltid en viss risk.

 

En ny motor går nog på en hundring, men det dyker ju upp begagnade betydligt nyare motorer då och då. En båtgranne fick tag på en 2 - 3 år gammal motor för halva priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Westerviken:

Tack för svar Coppertail och Mackey! Nu förstår jag lite bättre. En fråga om motor md3, vad utmärker den och är ”inte för alla”?Hellre välja båt med annan motor?

MD3B ersattes 1976 av den snarlika MD17 som hängde med i några varianter in på tidigt 80-tal.

Är den sötvattenkyld och har varit det under större delen av livet kan den nästan gå hur länge som helst. Annars är en känd svaghet att kylkanalerna rostar/vidgas i cylinder/toppar så toppackningen till slut inte tätar, och då motorn är gammal och de delar som finns och är bra är hutlöst dyra, är det knappast värt en reparation. Avgaskröken kan rosta upp också. Men den är ganska lättmekad.

 

Slitet innamäte kan ge dåligt oljetryck när motorn är varm och man går ner på tomgång. Det är ju som sagt också en 3-cylindrig motor som skakar och bråkar en del jämfört med en modern 4:a. Fast då blir ju ofta prisbilden en annan.

 

Som @Mackey dock påpekar - det är en snart 50 år gammal motor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska titta på en Saga 27 som det sitter en Perkin  4.108 från -79 i. Sötvattenskyld och har gått i insjö  sista 8 åren. Troligen på västkusten innan. Orolig över motorn.  128.000 känns lite mycket om motorn brakar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ny i forumet & har fått för mig att köpa en Henåsnipa 25 fot med akterruff med en Perkins 4.108 i. Har inte kollat på den än. Är Perkinsmotorn originalmotor i Henåsnipan? Hur dyrt/billigt är det med reservdelar? Bra sida för sånt? Vilken kan man ersätta den med om den havererar? 

Vet inte tillverkningsår (än) på varken båt eller motor, men bör väl vara slutet av 70-tal, början på 80-tal? Tar tacksamt emot alla tips, varningar, visdomar, länkar…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Niksaw:

Hej! Ny i forumet & har fått för mig att köpa en Henåsnipa 25 fot med akterruff med en Perkins 4.108 i. Har inte kollat på den än. Är Perkinsmotorn originalmotor i Henåsnipan? Hur dyrt/billigt är det med reservdelar? Bra sida för sånt? Vilken kan man ersätta den med om den havererar? 

Vet inte tillverkningsår (än) på varken båt eller motor, men bör väl vara slutet av 70-tal, början på 80-tal? Tar tacksamt emot alla tips, varningar, visdomar, länkar…

Hej! Kul att du tittar på Perkins! Jag har en 4.107, den är nästan identisk med 4.108, förutom att 4.108:an är lite större och starkare.

Dessa motorer är väldigt lättmeckade dieslar, det finns gott om packningar på internet, men få hela reservdelar. En utländsk sida som har lite packningar är https://www.parts4engines.com/perkins-4-108-4-108m/

och en lokal säljare är https://www.traktordelar.net/motorsatser/perkins-motordelar/4108-1/

Det kanske är så att motorn läcker olja, det är inget att oroa sig för, Perkins ska läcka olja, det är en engelsk motor. Det är ytterst få på utländska forum som skrivit att deras motorer inte läcker olja. Men en klar majoritet av motorerna läcker lite.

När du är där och testkör motorn så kan du lägga en ren plåt, t.ex. en bakplåt under motorn så fångar den upp olja, då kan du sedan också se varifrån det läcker. Om det är mer en någon droppe ibland så är det dags att åtgärda, kan räcka kortvarigt med att dra åt lite skruvar. Annars är det nog dags för en ny packning. Men dom finns ju överallt!(om man ser på  länkarna)

Det är en kompromiss man får ta tycker jag när man i övrigt har en slitstarkt engelsk diesel. Den är relativt lågvarvig och drar för mig ca 2.5 liter diesel i timmen när jag kör på ca. 40% gas. Det ökar inte med mer än drygt en liter om jag skulle gasa, säg 70%.

Det finns för och nackdelar med den, skulle du ha en modern motor så skulle den inte ha ett lika härligt ljud och den skulle inte vara lika snygg. 

 

Hade jag fått chansen att göra om köpet av min älskade Perkins så hade jag gjort det vilken dag som helst.

Tack för mig :)

 

Snapchat-1691154585.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Niksaw:

Hej! Ny i forumet & har fått för mig att köpa en Henåsnipa 25 fot med akterruff med en Perkins 4.108 i. Har inte kollat på den än. Är Perkinsmotorn originalmotor i Henåsnipan? Hur dyrt/billigt är det med reservdelar? Bra sida för sånt? Vilken kan man ersätta den med om den havererar? 

Vet inte tillverkningsår (än) på varken båt eller motor, men bör väl vara slutet av 70-tal, början på 80-tal? Tar tacksamt emot alla tips, varningar, visdomar, länkar…

Hej!

Välkommen hit!

Henåsnipan tillverkades i några olika varianter, den såldes även halvfabrikat, eller bara som ett tomt skrov.

Vid beställning var det köparen som avgjorde vad det skalle vara för motor man satte i. Det var nog lika vanligt med Volvo-Penta, Yanmar som Perkins. Dessutom kan det ju mycket väl vara så att motorn blivit utbytt under åren som gått.

Så den delen av din fråga är ju svår att svara på.

Vi hade en i "familjerederiet" en gång, den hade en trecylindrig Volvo-Penta, MD3A om jag inte minns fel.

 

Perkins motorer är ju spridda över hela världen, dom finns inte bara i båtar utan i allehanda traktorer och andra maskiner. Den klassiska Land-Rovern hade under en tid en fyrcylindrig Perkins som exempel.

 

Så det är nog inga problem att få tag på nya eller begagnade reservdelar.

Visst är det möjligt att relativt enkelt lyfta ur den gamla motorn och lyfta i någon annan, fabriksny, renoverad eller vad som helst, men om du byter motortyp är det inte säkert att motorfästen och anslutningen till propelleraxeln vid backslaget passar.

Det är ju väldigt vanligt att båtarna överlever sina motorer med god marginal.

 

Vad du skall kolla som spekulant är ju motorns kondition, om den är sjövattenkyld eller om den har färskvatten/sötvattenkylning. Motorer som har sjövattenkylning, alltså där man pumpar in havets vatten direkt i motorns kylkanaler brukar ha en rätt så begränsad livslängd, iallfall om man har Skagerack och Kattegatt som hemmafarvatten.

 

Reservdelar till själva båten är synnerligen universella, de kan nog hittas i vilken båttillbehörsbutik som helst. Sedan är det säkert så att utrustningen och dess standard skiljer sig mellan olika båtindivider.

 

Jag hade precis för mig att Henåsnipan fortfarande tillverkas, men jag finner inget fog för det idag.

Jag kanske blandar ihop den med Käringösnipan, som man fortfarande kan beställa ny, liksom Henåjullen, den senare är en annan båttyp, men även den har sitt släktskap med de bohuslänska bruksbåtarna, allmogebåtarna.

 

Min erfarenhet av Henåsnipan är att den är liten, trång, rätt så rank om man inte barlastar den ordentligt, den rullar ordentligt i rum sjö, men den uppvisar inga tecken på några otrevliga överraskningar ens i grov sjögång. Käringösnipan uppför sig stabilare i sjön, den är litet längre och litet bredare och har mer hull om aktern, men den kostar också mer. Henåjullen är en trygg båt som uppför sig väldigt väl, och är mer lastdryg.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, tack för svaren & engagemanget! Mycket nyttig info. Tack! Får försöka lösa det där med att kolla droppet vid testkörning, vet inte ens var jag ska lägga bakplåt eller dylikt, var läckande olja kommer ut eller om den är monterad så att det är görbart. Laddade hem en gammal manual från 1967 på Perkins 4.108 men hoppas ju att motorn är betydligt nyare än så. Lite tråkigt att höra att snipan rullar mer än jullen, jag har mycket erfarenhet av Henåjullen och älskar den, men rullandet vid lite extra sjön var ett problem för en del. Snipan saknar ju också segel som jag sett som en extra säkerhet på sjön, men jag ville vänta med segelbåt/motorseglare tills jag fått koll på alla kostnader på min nya hamnplats, och då blir en nöjes/fiskesnipa perfekt. Motorn är det mest känsliga, men som Georg sa så verkar det ju finnas massa packningar om inte annat, och jag hittade både reservdelsmotorer, och en komplett för 8000kr.

Tack för hjälpen, snabba uttömmande svar och intressant historik, bli inte förvånade om jag återkommer med fler frågor… :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niksaw:

Wow, tack för svaren & engagemanget! Mycket nyttig info. Tack! Får försöka lösa det där med att kolla droppet vid testkörning, vet inte ens var jag ska lägga bakplåt eller dylikt, var läckande olja kommer ut eller om den är monterad så att det är görbart. Laddade hem en gammal manual från 1967 på Perkins 4.108 men hoppas ju att motorn är betydligt nyare än så. Lite tråkigt att höra att snipan rullar mer än jullen, jag har mycket erfarenhet av Henåjullen och älskar den, men rullandet vid lite extra sjön var ett problem för en del. Snipan saknar ju också segel som jag sett som en extra säkerhet på sjön, men jag ville vänta med segelbåt/motorseglare tills jag fått koll på alla kostnader på min nya hamnplats, och då blir en nöjes/fiskesnipa perfekt. Motorn är det mest känsliga, men som Georg sa så verkar det ju finnas massa packningar om inte annat, och jag hittade både reservdelsmotorer, och en komplett för 8000kr.

Tack för hjälpen, snabba uttömmande svar och intressant historik, bli inte förvånade om jag återkommer med fler frågor… :)

Det ligger i snipornas natur att dom rullar. Somliga rullar mer än andra.

Jag vet att vi lade natursten under durkarna, det hjälpte väl litet iallafall, man har hört sådana som gjutit med cement, eller samlat balanseringsvikter hos däckverkstäderna, lagt dessa i plastflaskor och sedan i kölsvinet.

Grejen med henåsnipan är att den inte har så mycket utrymme under durkarna, så det får inte plats så mycket barlast.

Men det jag talar om var förhållanden med mycket gammal sjö på Kråksundgap och Käringöfjorden där man kanske inte skulle vara i en mindre båt över huvud taget, under dom omständigheterna, det gungar och rullar, men det blir inte kritiskt på något vis.

 

I litet större båtar med mer motorstyrka kan man försöka att öka farten och därigenom få en bättre stabilitet genom vågorna, men det finns väl en anledning till att många bohuslänska båtar är 21 fot långa (6,20) det har att göra med vågdalarnas bredd, sägs det, den längden skall tydligen vara någorlunda optimal för båtar på 21 fot, ja jag vet inte... men "de gamle" säger som så...

Det kanske också hör ihop med hur mycket plats det fanns i ladorna där man förr byggde allmogebåtar...

 

Men var har du hemmahamnen någonstans, eller rättare sagt, var skall du använda båten?

 

Motorn i en motorbåt är halva båtens värde, så det gäller ju att kalkylera och pruta på priset om nu motorn inte visar sig vara fullgod. 

Och då vara uppmärksam på vilken sorts kylning motorn har.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det ligger i snipornas natur att dom rullar. Somliga rullar mer än andra.

Jag vet att vi lade natursten under durkarna, det hjälpte väl litet iallafall, man har hört sådana som gjutit med cement, eller samlat balanseringsvikter hos däckverkstäderna, lagt dessa i plastflaskor och sedan i kölsvinet.

Grejen med henåsnipan är att den inte har så mycket utrymme under durkarna, så det får inte plats så mycket barlast.

Men det jag talar om var förhållanden med mycket gammal sjö på Kråksundgap och Käringöfjorden där man kanske inte skulle vara i en mindre båt över huvud taget, under dom omständigheterna, det gungar och rullar, men det blir inte kritiskt på något vis.

 

I litet större båtar med mer motorstyrka kan man försöka att öka farten och därigenom få en bättre stabilitet genom vågorna, men det finns väl en anledning till att många bohuslänska båtar är 21 fot långa (6,20) det har att göra med vågdalarnas bredd, sägs det, den längden skall tydligen vara någorlunda optimal för båtar på 21 fot, ja jag vet inte... men "de gamle" säger som så...

Det kanske också hör ihop med hur mycket plats det fanns i ladorna där man förr byggde allmogebåtar...

 

Men var har du hemmahamnen någonstans, eller rättare sagt, var skall du använda båten?

 

Motorn i en motorbåt är halva båtens värde, så det gäller ju att kalkylera och pruta på priset om nu motorn inte visar sig vara fullgod. 

Och då vara uppmärksam på vilken sorts kylning motorn har.

Hej igen,

Intressant med båtlängden/våglängd! Snipan är 25 fot. Jag ska ha den i Wallhamn. Det är ju stora möjligheter att hålla till inomskärs och snipan är som gjord för att åka mellan bryggor, men jag vill ut och kunna lägga krabbtinor och dörja åt nordväst. Kanske är det lättare att ta vägen om Almösund där den tilltänkta snipan ligger nu? Hursomhelst tar det långt tid åt för att ta sig till fisket… Misstänker att det tar minst en timme att komma ut så man ser öppet hav? Har haft båt/plats i Göteborg tidigare så vet inte hur det blir i praktiken. Vill också någon gång ta båten till Strandön strax ovanför Ljungskile & hälsa på barnen som kan hyra där. Kanske är det för långt med snipan. Jag har personligen inget emot att det gungar som på jullen, upplevde precis som ni säger att det aldrig blir farligt (utom den gången jag försökte ge mig ut i 14m/s, men det talar vi inte om mer), men tidigare har jag haft möjlighet att åtminstone rigga förseglet om motorn lägger av. Det är därför jag är mån om att förstå motorn, men det är kort om tid att bli expert...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen blir jag inte riktigt klok på om den någonsin har haft rigg. Ser bilder på dubbelruffad Henåsnipa (också kallad IW25? Se bild) som är riggade, vilket för mig förklarade att kölen trots allt sticker ner lite, 0,80. Motorn väger 500kg så hade hoppats att den skulle tynga ner lite.

CF2ED9CE-BD89-466B-B0F7-7CF2C333C1CD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

…eller är jag helt ute och snurrar med motorvikten nu…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

80 cm djupgående är väl rätt normalt för en snipa i den storleken?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ursäkta jag blandar ihop Henåsnipan  med Gullholmesipan, dessa går ju inte att jämföra på samma dag.

Henåsnipan är ju bra mycket stabilare. 

Jo en och annan är ju riggad. Då bör det ju finnas en liten köl och en del tyngd i båten. Sedan seglar ju sådana båtar inget vidare, men seglen ger ju bra stöttning när det börjar rulla.

Om det finns mast kan du ju rigga den med dörjstänger. Litet makrill är ju bra som omväxling till krabborna

 

Det var ju en tid då det byggdes båtar nästan överallt längs bohuskusten. Ofta med ett namn gemensamt med orten eller ön där de byggdes eller ett ortsnamn eller önamn som båtbyggaren lät förtroendegivande.

Men det fanns ingen "Hisingssnipa"....😀

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta jag blandar ihop Henåsnipan  med Gullholmesipan, dessa går ju inte att jämföra på samma dag.

Henåsnipan är ju bra mycket stabilare. 

Jo en och annan är ju riggad. Då bör det ju finnas en liten köl och en del tyngd i båten. Sedan seglar ju sådana båtar inget vidare, men seglen ger ju bra stöttning när det börjar rulla.

Om det finns mast kan du ju rigga den med dörjstänger. Litet makrill är ju bra som omväxling till krabborna

 

Det var ju en tid då det byggdes båtar nästan överallt längs bohuskusten. Ofta med ett namn gemensamt med orten eller ön där de byggdes eller ett ortsnamn eller önamn som båtbyggaren lät förtroendegivande.

Men det fanns ingen "Hisingssnipa"....😀

Dags att bygga den kanske? Jag älskar snipor och Henåjullen, kan aldrig bli för många, finns alldeles för få motorseglare med inriktning motor/fiske.

Skönt att höra att Henånsnipan är stabilare! :) Tyvärr finns ingen rigg alls på denna, tydligen ska några ha gjorts utan rigg. Å andra sidan sparar jag lite på kostnaderna för vinterförvar av mast & segel. Jag får kolla om det finns några tecken på att där suttit en mast på just denna. Har sett de där små masterna på en del som mest ser ut som kylarprydnad, men det finns ingen sån heller.

Kan bli lite svårt att dörja från aktern med akterruffen där så dörjstänger är ingen dum idé alls. Kanske kan man montera dem vid hyttsidorna istället. Såg någon som satt uttag för spön för trollning längs hela övre kanten på hyttaket, borde ju bli lite bökigt med akterruffen där också. 
Tack för råd och info, om det inte är något större fel eller en stor pöl med olja under motorn så kommer jag nog ganska säkert slå till. Om det inte kommer andra intresserade och norpar den. Hoppas vi ses på havet i sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det byggdes en Gullholmesnipa, med däck och ruff, helt öppen, öppen med fördäck, öppen med fördäck, vindruta och kapell. Jag misstänker att den konkurrerades ut av Käringösnipan, men är bara en misstanke.

 

Jag har sett lösningar på dörjstänger som istället för att vikas uppåt istället viks bakåt, kanske opraktiskt. Man skulle kanske kunna tänka sig en teleskopisk variant också.

”Kylarprydnad” en liten mast som bär upp topplanternan, vi har nog diskuterat vad en sådan kallas, gösstake, signalmast eller hur det nu var. Det finns färdiga sådana att köpa, både i metall och trä.

 

Akterruff är ju inte optimalt vid fiske, som du skriver, men den är ju bra på andra sätt, lättillgängligt stuvutrymme eller tillfällig arrest för stökiga barn eller barnbarn…😶

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jo det byggdes en Gullholmesnipa, med däck och ruff, helt öppen, öppen med fördäck, öppen med fördäck, vindruta och kapell. Jag misstänker att den konkurrerades ut av Käringösnipan, men är bara en misstanke.

 

Jag har sett lösningar på dörjstänger som istället för att vikas uppåt istället viks bakåt, kanske opraktiskt. Man skulle kanske kunna tänka sig en teleskopisk variant också.

”Kylarprydnad” en liten mast som bär upp topplanternan, vi har nog diskuterat vad en sådan kallas, gösstake, signalmast eller hur det nu var. Det finns färdiga sådana att köpa, både i metall och trä.

 

Akterruff är ju inte optimalt vid fiske, som du skriver, men den är ju bra på andra sätt, lättillgängligt stuvutrymme eller tillfällig arrest för stökiga barn eller barnbarn…😶

Gullholmensnipan tillverkas allt ännu, men bara cirka 10 om året då det är ett litet varv med endast tre personer som arbetar ännu.
Tillverkas numer i ROM ( på orust, inte den i medelhavet).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gullholmarn:

Gullholmensnipan tillverkas allt ännu, men bara cirka 10 om året då det är ett litet varv med endast tre personer som arbetar ännu.
Tillverkas numer i ROM ( på orust, inte den i medelhavet).

Där finns även en gudsförgäten håla i närheten som heter ”Paris”….

 

Ja jag tänkte väl det, jag vet att jag innan pandemin sett nytillverkade sådana snipor nånstans, praktisk om man vill åka till det varvet, man kan ju välja vilken väg som helst…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Blev fel.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Där finns även en gudsförgäten håla i närheten som heter ”Paris”….

 

Ja jag tänkte väl det, jag vet att jag innan pandemin sett nytillverkade sådana snipor nånstans, praktisk om man vill åka till det varvet, man kan ju välja vilken väg som helst…

Där ser man.
När varvet blev intervjuade för ett par år sedan så var det enligt utsago 2-3 års kö för att få köpa en båt om jag minns rätt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...