Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Hur stor styrpulpet behöver jag för att kunna åka 9 pers?

Rekommendera Poster

Hej,


Jag behöver hjälp att landa mina tankar efter en ganska lång periods funderande...

 

Vi har idag en liten Askeladden styrpulpet på 4,45m vid vår sommarstuga som vi iofs är nöjda med men som börjar bli lite liten för då jag och min hustru har 3 barn. Och speciellt då vi ofta har besök blir det en väldig begränsning vid fiske, åka banan, etc.

 

På grund av detta har vi nu bestämt oss för att kolla efter en större båt som bättre möter våra behov. Och efter att ha läst mycket på forumet och förstått att första frågan man ofta får vid frågor kring tips av båt är ”vilka är dina behov?” 😃 så försöker jag lista dem här:

1) ska användas till främst fiske och badlekar (typ banan)

2) behöver kunna hantera 4-5 vuxna och 4-5 barn vid besök för fisketurer och allmän transport. Dock inte vid badlekar då vi kan lämna några iland
3) vi vill ha en styrpulpet

4) inget behov av väderskydd då vi åker på en mellanstor insjö och sällan/ aldrig är längre bort än 15 min från sommarstugan
5) budget runt 300-330 000kr och gärna en begagnad båt 

6) har ingen preferens mellan plast eller aluminium

 

Min fråga är hur stor båt jag egentligen behöver för att möta mina behov?

 

Jag har googlat runt ganska mycket och vet att det inte är lätt att hitta båtar som är godkända för såpass många pers, men samtidigt ser jag heller inget problem med att man sitter trångt de gånger man är många. Men man måste ju iaf få plats att sitta😃

 

Men är exempelvis en båt godkänd för 7 pers i mitt fall alltid att föredra över en som är godkänd för 6 pers? Eller är det viktigare med en layout med många bänkar? Är det ens rimligt att tro att vi skulle kunna åka 2 familjer i exempelvis en Ryds 628 Mid C? Ska jag räkna bort Micore 628cc eftersom den saknar aktersoffa? Är Nordkapp 605 för smal?
 

Jag har själv aldrig åkt i någon liknande storlek på båt och behöver hjälp från någon med erfarenhet av att åka många i båt😃

 

Alla tips och funderingar skulle uppskattas enormt då jag hoppas kunna slå till inom några veckor. Tack på förhand!
 

 //Filip

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande Yamarin 63BR är klassad för 8 personer. Vet inte om de var det 2010, Blocketexempel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Kane! Vi tänker oss dock mer en klassisk(?) styrpulpet som ger lite större ytor för fiske. Men riktigt fin båt😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jorgen01, den var fin och ingen jag hade koll på😃 Du menar alltså att det skulle funka att knö ihop sig 9-10 pers (blandad storlek) i en liknande båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Graniten:

Tack Jorgen01, den var fin och ingen jag hade koll på😃 Du menar alltså att det skulle funka att knö ihop sig 9-10 pers (blandad storlek) i en liknande båt?

Nja, godkänd för 6. Kan bli trångt, Finnmaster 6000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Det var lite det som var min grundfråga, dvs. vilken storlek behöver jag upp i för att då och då kunna åka 2 familjer. Typ 4-5 stora och 4-5 juniorer😃


Har sneglat lite på Yamarin 61cc som verkar rymlig och bärig iaf. av det man kan läsa. Vad tror ni om den?

 

Men tack för era synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en vettig båt. Har du sett denna, Test ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Tack! Känns intressant😃 Verkar inte finnas så många till salu dock... har ni några tankar kring denna båt i plast vs. aluminium?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en 6,5 meters alubåt som jag kan bygga om med styrpulpet och fler sittplatser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har båten i en mellanstor sjö så behöver inte din båt vara godkänd för 9 personer på Västkusten, dina vatten är förhoppningsvis något "snällare".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla tips! Det blev till slut en Ryds 628 mid-c för oss och det känns Än så länge mycket bra rent storleksmässigt då vi med enkelhet varit ute två familjer och badat från båten😃

 

Dock är det tyvärr en del andra småsaker på båten som skaver lite... sladdrig hydraulstyrning, propeller som släpper, lås som inte går att låsa, osv...
 

Men återigen tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får ni plats 9 personer i den på ett bekvämt sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Kane:

Hur får ni plats 9 personer i den på ett bekvämt sätt?

Bekvämt kanske man inte kan kalla det och speciellt inte om man skulle åka längre sträckor som säkert många av er gör. Men som jag skrev i mitt inlägg är det inget stort problem för oss att sitta trångt de gånger vi har besök och är många. Vi vill bara att det ska funka. Vi bor också vid en sjö (norra Fryken) och åker sällan längre sträckor än 10-15 min utom vid fiske.
 

Hur som helst så är det enligt mitt tycke inga problem att sitta:

•2 vuxna plus 2 barn i aktersoffan

•2 vuxna i pulpetstolarna
•3 barn fram på bänken framför pulpeten samt i fören

 

Bekvämt? Säkert inte i mångas tycke, men för våra behov funkar det och båten känns också helt trygg.

 

Återkom gärna med mer frågor och synpunkter!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-13 vid 15:04 skrev Graniten:

Hej,


Jag behöver hjälp att landa mina tankar efter en ganska lång periods funderande...

 

Vi har idag en liten Askeladden styrpulpet på 4,45m vid vår sommarstuga som vi iofs är nöjda med men som börjar bli lite liten för då jag och min hustru har 3 barn. Och speciellt då vi ofta har besök blir det en väldig begränsning vid fiske, åka banan, etc.

 

På grund av detta har vi nu bestämt oss för att kolla efter en större båt som bättre möter våra behov. Och efter att ha läst mycket på forumet och förstått att första frågan man ofta får vid frågor kring tips av båt är ”vilka är dina behov?” 😃 så försöker jag lista dem här:

1) ska användas till främst fiske och badlekar (typ banan)

2) behöver kunna hantera 4-5 vuxna och 4-5 barn vid besök för fisketurer och allmän transport. Dock inte vid badlekar då vi kan lämna några iland
3) vi vill ha en styrpulpet

4) inget behov av väderskydd då vi åker på en mellanstor insjö och sällan/ aldrig är längre bort än 15 min från sommarstugan
5) budget runt 300-330 000kr och gärna en begagnad båt 

6) har ingen preferens mellan plast eller aluminium

 

Min fråga är hur stor båt jag egentligen behöver för att möta mina behov?

 

Jag har googlat runt ganska mycket och vet att det inte är lätt att hitta båtar som är godkända för såpass många pers, men samtidigt ser jag heller inget problem med att man sitter trångt de gånger man är många. Men man måste ju iaf få plats att sitta😃

 

Men är exempelvis en båt godkänd för 7 pers i mitt fall alltid att föredra över en som är godkänd för 6 pers? Eller är det viktigare med en layout med många bänkar? Är det ens rimligt att tro att vi skulle kunna åka 2 familjer i exempelvis en Ryds 628 Mid C? Ska jag räkna bort Micore 628cc eftersom den saknar aktersoffa? Är Nordkapp 605 för smal?
 

Jag har själv aldrig åkt i någon liknande storlek på båt och behöver hjälp från någon med erfarenhet av att åka många i båt😃

 

Alla tips och funderingar skulle uppskattas enormt då jag hoppas kunna slå till inom några veckor. Tack på förhand!
 

 //Filip

 

 

Nimbus Max2 borde klara uppgiften galanT? Det är ju en äldre modell men bör rymmas i din budget. Tyvärr har den få sittplatser bakom skydd men för att köra många, lasta och fiska borde den vara ett utmärkt val.

 

Kostar 250-300 beroende på årgång och motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Nimbus Max2 borde klara uppgiften galanT? Det är ju en äldre modell men bör rymmas i din budget. Tyvärr har den få sittplatser bakom skydd men för att köra många, lasta och fiska borde den vara ett utmärkt val.

 

Kostar 250-300 beroende på årgång och motor. 

TS har redan köpt båt......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...