Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
RickLar

Vad är det röda vredet till för?

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar vad det röda vredet är till för som är markerat på bilden.

 

mvh

8A1203F0-93D7-48E6-8FF7-9C0CC1153BAB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avstängningskran för kylvattenintaget kanske?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på detta? Ingen självläns då? Precis köpt båten men just den kranen är jag osäker på.

 

sen har jag fullt med vatten i mellanskrovet så tänker om det hänger ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev RickLar:

sen har jag fullt med vatten i mellanskrovet så tänker om det hänger ihop?

Kranen är i alla fall öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men frågan är om den alltid ska vara öppen. Sitter en etikett vid ratten där det står ”glöm ej stänga självläns vid gång” 

 

Men om det är intag av kylvatten vill man ju inte stänga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självläns brukar nog inte mynna ut i botten på båten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det känns ju iof rimligt att det inte går ut i botten. Men frågan är vad det menas med att man inte ska glöma att stänga av sjäkvläns vid gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som frågar vad är i andra änden på slangen?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad sitter det i andra änden av slangen? 💣?? 🚿??

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt, nej verkligen inte!

Det går alltid att rickla på slangen och se var det rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat och modell på båten?

Det kommer inte att hjälpa mig att hjälpa dig, men kanske någon annan kan få hjälp av den informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt uppenbart att det är kylvatten intag, vad skulle det annars vara, köksavlopp? En iakttagelse för vänner av dubbla slangklämmor under vattenlinjen, de två på den grova svarta slangen ser lite snedmonterade ut? Och den ensamma på den tunnare slangen? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst sannolikt att det är ett intag för kylvatten.

Som redan nämnts fast kanske litet otydligt, är att du bör se över hela den installationen, slangen, ”det röda handtaget” som är en kulventil, slangklämmorna som skall var dubbla om motmonterade.

sedan när båten står på land skall du inspektera skrovgenomföringen utifrån. Här sitter det kanske en sil som hindrar att det kommer in alltför mycket ”biologiskt skräp” i intaget, tång, sjögräs och sådant.
”Det röda handtaget” skall du motionerna, stänga, öppna, stänga, öppna osv för att det inte skall fastna.
Om det nu inte är ett kylvattenintag så är det i varje fall inte utlopp till länspump, om det hade varit det hade skrovet vattenfyllts om pumpen stannade... Länspumpsutlopp sitter, som redan nämnts, alltid ovanför vattenlinjen. Om du har toalett ombord kan det vara inlopp till spolvattnet, men en tillkrånglad slangdragning in under motorn....  nej, jag vågar nog satsa några kronor om det blir vadslagning på att det är kylvattenintaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en Mercruiser V6:a och den verkar ha färskvattenkylning. Normalt sitter det ett AlphaOne drev till den motorn. 

Det drevet har impellern ovanpå växelhuset ala utombordare. Det brukar funka dåligt ihop med färskvattenkylning så det brukar monteras en remdriven pump till separat vattenintag i botten.

Tycker mig se en sådan på bilden.

Så svaret är till 99% kylvattenintag

 

Har man en genomföring under vattenlinjen med kulventil så är jag av åsikten att den stänger man när båten inte används

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

...

 

Har man en genomföring under vattenlinjen med kulventil så är jag av åsikten att den stänger man när båten inte används

 

Och om du glömmer att öppna den innan avfärd märker du det genom att motorn går varm, kanske finns det något kylvattenlarm som börjar föra oväsen innan någonting skadas??
 

Jag har fyra olika sådana kulventiler i skrovet till olika saker, jag stänger dem aldrig, men motionerar dem emellanåt. Men det är nog bra att stänga sådana då man lämnar båten för en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om handtagen kan monteras åt olika håll är det praktiskt att sätta dem så att alla stängs medsols som vilken kökskran som helst, lätt även för tillfälliga medåkare som inte är vana att hantera kranar vid toabesök t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Makrooch jag och någon mer, var det nu var, har börjat montera servomotorer på sådana kulventiler, varvid man kan manövrera dessa med en strömbrytare. Jag har dock inte kommit så långt, vara till en liknande trevägskran som man väljer vattentank med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...