Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Helge88

Nybörjaren!

Rekommendera Poster

Hej skulle vilja ha några tips på båt för fiske/bad kortare båttur i havet "Sundsvalls området" 

Har kikat på en örnvik 540 med en 40hk mercery  samt en Ryds 480 med 40 hk Johnson 90 talare. Helt ny inom ämnet så lite tips är önskvärt budget 20-40000.

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Örnvik 540 på 80-talet. Med en 40 hk Yamaha. Stabil båt som tar förhållandevis mycket folk. Gick förvånansvärt bra med bara 40 hk. Men det var ju som sagt 80-talet och med en ettrig och pigg 2-taktare från Yamaha. Dagens 4-taktare med högre vikt kanske kräver 10 hk till?

 

Nåväl, för fiske så har man ju inte så bråttom ändå. Rydsen känns lite mer allround och har väl rent visuellt en fördel då Örnviken inte tar hem några omedelbara stilpoäng -  men som arbetsbåt och möjlighet att ta last/gäster så är större onekligen bättre.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Förstår ditt resonemang helt och hållet :) det var en evenrude 40 hk på örnviken tydligen gissar 80 tals motor. Någon aning om de är sprängsäkra saker eller motorer med problem ? 

 

Är som sagt öppen för förslag på andra båtar dessa var bara i närheten ä i hyffsad prisklass:) örnvik 540 kanske man kan göra lite på så den inte ser ut som ja 😛

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av dessa två alternativ hade i alla fall jag valt Ryds 480 med 40 hk.

 

Nu är jag part i båda målen, då vi hade Örnvik på 80-talet och nu har Ryds 480 (från 98, med 30 hk Yamaha från 99) och tycker att Rydsen är mycket trevligare i gång o s v än Örnviken, som -i mitt tycke- kändes stelare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Ja den ser ju lite trevligare ut för mitt behov så ska åka och kika på den iaf.

De sitter en johnsson 40hk på den gissningsvis tidigt 90 tal nån som har finns de nått att säga om dessa motorer ?. Inte fått beteckningen än. Tilten på den funkade inte dem sa att de va nått med kolven  som spökade svårlagat? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft RYDS 480S i 23 år, det är en  bra båt. 40 hk motorn är nästan ett måste, blir segt med 30 hk. Helst 2-takt för äldre fyrtaktare för tunga för dess akter. Men OMC motorer från 90 talet (Johnson och Evinrude) är tyvärr oftast av usel kvalité. Kan du få en 40 hk Yamaha eller Tohatsu så får du ett perfekt kombo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...