Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
NyBatagare

Ny båtägare - aluminiumskrov eller inte

Rekommendera Poster

Hej forumet,

 

Vi är ett gäng familjer som går ihop för att köpa en båt att ha lite roligt med. Tanken är att båten skall användas till dagsutflykter, dra någon form av badring, fiska och om kombinationen tillåter även åka vattenskidor/wakeboard. Budget är 100.000 för båt och motor. För bakgrundens skull skall tilläggas att ingen i någon av familjerna har ägt motorbåt tidigare och det efterfrågas enkelhet med underhåll och skötsel i så stor utsträckning det är möjligt.

 

Diskussionerna har hela tiden handlat om att köpa en ny båt med aluminiumskrov. I dagarna presenterades ett förslag om en Oskwig 500L med tillhörande 20kh motor. Med den båten verkar det inte bli mycket till vattenskidor och vi har diskuterat komforten en del. 

 

Min fråga till er är hur fördelaktigt är det med underhåll och enkelhet med ett aluminiumskrov? Beg. marknaden verkar vara väldigt begränsad men efter att ha spanat på blocket under dagen så verkar man få ganska mycket mer båt för pengarna om vi tittar på alla möjliga typer av skrov. Dessutom ser komforten ut att höjas avsevärt. 

 

Tacksam för svar!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att ni vill skaffa båt!
 

Faktum är väl att aluminium inte förenklar särskilt mycket, så lås inte upp för mycket vid det.
 

Men när jag läser: Ett gäng familjer, ny båt, åka wakeboard/vattenskidor, så läser inte jag 100 000, utan snarare 300 000 kr.


Var tror ni att ni kommer att använda den mest? Mindre insjö? Öppet hav?

 

Kan dock ha missförstått dig :)

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Om ni vill ha en ny båt och åka vattenskidor så kommer ni nog inte så långt med 100 kkr.

Vad gäller underhållsbehov så tjänar ni nog en del på aluminium. Ytskiktsskador måste inte lagas i aluskrov.

Nu räknar jag inte puts och polerbehov på varken alu eller plast

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/12/2020 at 5:12 PM, Frippe68 said:

Kul att ni vill skaffa båt!
 

Faktum är väl att aluminium inte förenklar särskilt mycket, så lås inte upp för mycket vid det.
 

Men när jag läser: Ett gäng familjer, ny båt, åka wakeboard/vattenskidor, så läser inte jag 100 000, utan snarare 300 000 kr.


Var tror ni att ni kommer att använda den mest? Mindre insjö? Öppet hav?

 

Kan dock ha missförstått dig :)

Tack för bra svar! 

 

Nej precis, jag har förstått att vi inte kommer långt och därför är jag själv inne på begagnat och framförallt inte uteslutande alu-skrov. Tycker att man verkar få en hel del båt för 100.000 som begagnad men det är just frågan om det är så mycket mer underhåll med en begagnad båt kontra ny med alu-skrov? 

 

Det kommer vara öppet hav nästan uteslutande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 hours ago, StyrmanKarlsson said:

 Om ni vill ha en ny båt och åka vattenskidor så kommer ni nog inte så långt med 100 kkr.

Vad gäller underhållsbehov så tjänar ni nog en del på aluminium. Ytskiktsskador måste inte lagas i aluskrov.

Nu räknar jag inte puts och polerbehov på varken alu eller plast

 

Tack för svar! 

 

Precis, på nybåtsmarknaden kommer vi ingen vart varpå vi är några som röstar för begagnat. Dock är just underhållsfriheten viktig pga. diverse omständigheter. Skulle det gå att översätta i nån form av enkel matte, säg att aluminium kräver 1x/2x/3x mindre löpande underhåll eller är det svårt att sia om eftersom det inte går att jämföra nytt och begagnat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Viktigt att ni i förväg kommer överens om t.ex ambitionsvivån, skall båten vaxas, poleras, hållas i perfekt skick eller ej. Vad gäller om någon kör på grund mitt i semestern ? Himmeln är tyvärr inte blå alla dagar, kom överens om hur ni hantetar ev problem innan de uppstår.

 

Vi har kört wakeboard med ryds 480 och 40 hk tohatsu 2 takt, inga problem att komma upp i klart högre hastigheter än vad wakeboard kräver. Sålde den för drygt 55K, så visst kan man åka wakebord långt under 100K. Funkade hur bra som helst.

 

Skulle jag välja nu så skulle välja aluskrov, är så trött på att vaxa och bottenmåla. 

Redigerad av stavhammar
Editerat hänvisning till raderat onödigt inlägg av annan medlem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev NyBatagare:

Tack för svar! 

 

Precis, på nybåtsmarknaden kommer vi ingen vart varpå vi är några som röstar för begagnat. Dock är just underhållsfriheten viktig pga. diverse omständigheter. Skulle det gå att översätta i nån form av enkel matte, säg att aluminium kräver 1x/2x/3x mindre löpande underhåll eller är det svårt att sia om eftersom det inte går att jämföra nytt och begagnat?

1x mindre underhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Man polerar och vaxar en plastbåt för att den blir blank då, inget annat. En alubåt låter man bli att polera så den blir matt. Underhållsbehov = samma alltså. Skit i att polera om du vill ha matt yta, oavsett material. (Alu ska ej poleras, oxidskiktet skyddar). En skada på en plastbåt lagar vem som helst lätt själv, aluminiumskador lämnar man till proffs som kan svetsa alu. Elektronik kan installeras hur som helst i en plastbåt. I alubåten måste det göras rätt så det inte blir galvaniska strömmar som käkar upp skrovet. 

Bottenmålning har inget med material att göra, det gör man för att hålla beväxning borta. Men till plastskrov finns fler färger att välja på. 

 

Fördel alubåt då.... Naae ingen som jag ser iaf, det är väl lite inne. Som att köra suv i stan ungefär. 

Redigerad av mikael_matsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta familjer klarar av att sköta om sin båt så om ni är "ett gäng familjer" så har jag svårt att se ett problem med själva underhållet oavsett om skrovet är i plast eller aluminium. Det mesta ska ju utföras oavsett material på skrovet.

 

Eftersom det verkar finnas en skräck för att arbeta med båten bland de ev. delägarna föreslår jag att ni alla sätter er in i vad det innebär att äga en båt innan ni köper en.

 

Underhållet av själva skrovet vill jag påstå är den lilla biten av arbetet att sköta om en båt.

 

Sedan håller jag med @jan_af_lisoe att ni ska var överens om ambitionsnivån och annat innan ni köper båten och det viktigaste bör ni ha skriftligt.

 

Några saker som skulle kunna hända:

  • En familj blir väldigt intresserad av att köpa massor av dyra saker till båten och ni andra tvingas vara med att betala.
  • En familj lånar plötsligt båten i tio dagar för en längre semestertur i omgivningarna eller trailar båten till en helt annan plats.
  • Någon smutsar ner båten så in i hel...te men ser inget problem med det.
  • Någon annan kör på grund på ett vårdslöst vis och på en plats där hen aldrig borde kört båten och förväntar sig att ni delar på kostnaden.
  • En tredje glömmer nycklarna i båten och dessutom glömmer hen att att låsa fast båten. Nästa morgon är båten borta och ni får kraftigt avdrag på ersättningen från försäkringsbolaget.
  • Efter en grundstötning i slutet av juni får ni klart för er att motorn kommer att kunna repareras tidigast i slutet av september.
  • En familj deltar inte alls i skötsel och underhåll av båten, men använder den gärna och mycket.
  • En annan familj lämnar alltid båten med nästan tom tank.
  • En tredje familj använder aldrig båten och vill sälja den.

Jag är positiv till att samäga saker och jag vet av egen erfarenhet att det funkar. Vi var några kompisar som ägde en bil tillsammans och det funkade bra utan annat än en muntlig överenskommelse.

 

Känner man varandra väldigt väl och lever lika dana liv så kan det funka med en muntlig överenskommelse, men jag rekommenderar absolut att ni styr upp ägandet med ett relativt detaljerat avtal.

 

Det finns en lag om samägande, Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt, som kan vara värt att sätta sig in i. I huvudsak innebär lagen

att inget får göras med egendomen utan att samtliga delägare är överens,

att en delägare kan tvinga fram en försäljning och

att alla delägare är solidariskt ansvariga.

 

Jag är inte jurist så jag vet inte vad som går att avtala bort ifrån lagen eller lägga till till lagen. Är alla medvetna om lagens existens och man skriver ett avtal som alla undertecknar så tror jag det ska mycket till för att någon ska sätta käppar i hjulet och kommer ni dit så har ni nog andra problem med er vänskap som bör läsas.

 

Ledsen om jag sprider negativa vibbar, men jag är övertygad om att ert samägande kommer att funka bra om ni alla är överens om vad som ska gälla innan ni köper båten.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, mikael_matsson said:

Fördel alubåt då.... Naae ingen som jag ser iaf, det är väl lite inne. Som att köra suv i stan ungefär. 

Som tidigare ägare av både plast och aluminum håller jag inte med. Visst, på en plastbåt kan du strunta i att vaxa och polera men då ser den ju ut som fan (efter ett tag) också. När jag tar upp min aluminumbåt nu så går jag bara över den ordentligt med högtryckstvätt. Samma sak på våren. Visst, aluminumskrov har ju blivit på modet, vilket ökat utbudet upplever jag och det är väl inte nödvändigtvis negativt. Man måste ju inte köpa Anytec, som jag personligen kanske kan tycka ligger i linje med din SUV-jämförelse. Å andra sidan, vissa kanske tycker att aluminiumbåtar ser ut som fan redan från början. Smaken är som baken, men i egen erfarenhet lägger jag hälften eller mindre på underhåll sen jag skaffade aluminum. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Smaken är som baken, men i egen erfarenhet lägger jag hälften eller mindre på underhåll sen jag skaffade aluminum. 

Hälften av hur mycket tid?

 

Vår segelbåt är 9,5 m lång och själva vaxningen av hela båten (fribord + däck + sittbrunn) tar högst åtta timmar för en person.

Före vaxning tvättar vi båten, men det är ju samma arbetsinsats oavsett material.

 

Skrovet på den tänkta båten tar sannolikt högst fyra timmar, så...

Om "ett gäng familjer" lägger fyra timmar på vaxning tycker jag måste ha väldigt liten betydelse i det totala underhållsarbetet vår och höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS och gänget verkar ju sikta på en relativt liten båt. Underhållet på en femmetersbåt med utombordare handlar om några timmar per år. Om hela gänget samlas ett par timmar och hjälper till så är det fixat på en liten stund. Så kan ni fika och mysa ett par timmar och tänka tillbaka på sommaren som gick. Om samtliga är helt okunniga om båt- och motorskötsel (?!) så är det bara att lämna in båten till ett varv som sköter om det. Kostnden delat på ett gäng blir knappast oöverkomlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja min poäng var ju att man polerar plast för att den ska bli blank, inte för att det är nödvändigt. Alu blir matt (oxidskikt) ungefär i samma takt som plasten blir matt. Det är nåt mindfuck som gör att vissa tycker det ser bra (bruksigt) ut, medans plastbåten med samma matthet ser ovårdad ut. Men en bruksutrustad plastbåt med spöhållare, gedigna knapar å annat påskruvat "bra å ha" som flera familjer kommer skruva dit, gör sig lika bra matt som aluminiumbåten enligt min mening. 

Jag anser även att vi ofta överdriver poleringsbehovet om man nu vill ha den blank. Jag polerar vartannat år och den blänker å ser jättefin ut. Hade inte skämts för den om jag polerat vart tredje år heller. Det tar flera år innan en plastbåt ser "ovårdad" ut och då är det bara att polera den till nyskick ingen. Gelcoaten är både tjock och mjuk så det är ingen big deal. Vad jag vill säga med det är att TS inte ska vara rädd för att köpa plastbåt för att den "måste vaxas å målas" en hel helg varje år för det är kraftigt överdrivet, det behövs inte alls. Man måste komma ihåg att det här är ett båtforum där vi nördar hänger och många här har sin båt som sitt skötebarn som betyder allt. Men på varje pedantskött båt går det nog 100 bruksbåtar där ute i verkligheten. I en vanlig människas ögon blänker dessa 100 lika fint som pedantbåtarna vid bryggan. Sen finns det vrak som aldrig ens tas upp på vintern, som det växer mossa på däck på och som är skabbiga i största allmänhet. De drar givetvis blickar till sig, men låter man det gå så långt kvittar det om det är alu eller plast under mossan (förutom att plasten än en gång kan poleras till nyskick om man vill). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ett varv med Biltemas vaxshampo, tar en timme vår och höst med 9 m båt.

Ser tillräckligt blank ut för mig och när den ligger vid bryggan syns det ändå inte med en båt på vardera sidan, och på sjön - vem tänker på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev mikael_matsson:

Ja min poäng var ju att man polerar plast för att den ska bli blank, inte för att det är nödvändigt.

Polera behövs ju väldigt sällan - precis som du beskriver - för att båten ska se någorlunda snygg ut.

Vaxa en gång varje vår räcker oftast för att skydda plasten mot solens nedbrytande UV-strålar. Skippar man vaxet så blir plasten matt rätt snabbt så några timmar med en vaxflaska och en trasselsudd ger förhållandevis mycket vård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pratar en styrpulpetbåt med minst 50hk för familjen.

 

I den storleken är inte tvätt/polerarbetet ett dugg betungande.

Eller så lämnar ni bort det lilla arbetet, ni är ju ändå flera som delar på arbetet.

 

Så aluminium/plats, spelar ingen större roll. Utan det är mer vad ni hittar för fynd på beg marknaden...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Mackey said:

Hälften av hur mycket tid?

Hälften av tiden jag la på underhåll när jag hade plastbåt.

 

Men jag förstår givetvis av övriga kommentarer att det är helt meningslöst att diskutera hur lång tid man kan/bör/ska lägga på polering och övrigt underhåll. Var och en blir salig på sin fason.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Hälften av tiden jag la på underhåll när jag hade plastbåt.

 

Men jag förstår givetvis av övriga kommentarer att det är helt meningslöst att diskutera hur lång tid man kan/bör/ska lägga på polering och övrigt underhåll. Var och en blir salig på sin fason.

Nej inte alls.

Hur lång tid lade just du på din plastbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...