Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
chester1111

Mercury 50hk startar ej

Rekommendera Poster

Vrider på nyckeln och man hör ett relä slå till men startmotorn drar ej. Kopplat förbi tändningen och då snurrar startmotorn men startar gör den inte.

Mercury 50hk från 2004, 2-takt. Dödmansgreppet är kollat.

Några idéer om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänning direkt på motorn och den inte snurrar- byt kol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev chester1111:

Kopplat förbi tändningen och då snurrar startmotorn men startar gör den inte.

Förtydliga detta. Notera att tändningen är skild från 12V-systemet. Motorn går att rycka igång med snöre och batteriet kvar på bryggan. Men tändningen måste vara påslagen och nödstoppet i läge för normal drift.

 

Snurrar bara startmotorn utan att dra runt motorn?

Vad har du gjort när du "Kopplat förbi tändningen"?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog två kablar från plus och minus på batteriet direkt till startmotorn och då börjar den snurra men motorn hoppar ej igång. Bensinen är väldig gammal (aug 19) och borde nog egentligen bytas men känns som att felet inte ligger där.

43 minuter sedan skrev guestsson:

 

 

Snurrar bara startmotorn utan att dra runt motorn?

 

 

japp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nr 8 är startreläet. Kolla att det är detta som klickar.

Om så är fallet kortslut mellan de två grova anslutningarna på startreläet (de som pekar snett ned åt höger i figuren). Om startmotorn startar är felet högst sannolikt startreläet. Detta kan ibland gå att ta isär så att man kan rengöra kontakterna.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mercury-outboard/2004/50hp/1050412cb/electrical-components

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra, kör på enligt filmen vetja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på vart man bäst köper en reservdel till en Mercury?

Söker jag på delen med nr från länkad sprängskiss så får jag massa träffar men ingen med det exakta numret. Gärna svensk sida med snabb leverans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem för 5 år sedan. Då var det Batteripolen som gav för dålig kontakt så strömmen räckte till att slå till reläet, men så fort reläet var tillslaget så räckte inte strömmen till att driva runt startmotorn. Har du provat bortsta rent polerna så att de är 100% rena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Craycoat:

Jag hade ett liknande problem för 5 år sedan. Då var det Batteripolen som gav för dålig kontakt så strömmen räckte till att slå till reläet, men så fort reläet var tillslaget så räckte inte strömmen till att driva runt startmotorn. Har du provat bortsta rent polerna så att de är 100% rena?

Bra tips, ska prova det först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev chester1111:

Någon som har tips på vart man bäst köper en reservdel till en Mercury?

Söker jag på delen med nr från länkad sprängskiss så får jag massa träffar men ingen med det exakta numret. Gärna svensk sida med snabb leverans

Vad är det du söker efter. Solenioden är ju inga problem att finna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev guestsson:

Vad är det du söker efter. Solenioden är ju inga problem att finna.

Är osäker på att jag hittar rätt. Enligt sprängskiss ska solenioden heta "850187T 1" och söker jag på detta nr kommer en massa upp men utan hänvisning till mitt nr. Hur vet man att man fått rätt del liksom?

Redigerad av chester1111

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev chester1111:

Är osäker på att jag hittar rätt. Enligt sprängskiss ska solenioden heta "850187T 1" och söker på jag på detta nr kommer en massa upp men utan hänvisning till mitt nr. 

Vet inte vad du använder för sökmotor men 850187T1 ger massor av träffar på solenoider lik denna i reservdelskatalogen.

 

850187T 1 som du angivit är inte helt korrekt men ger även det många relevanta träffar i Google.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en på skruvat.se nu, dock den enda där mitt nr står utskrivet vad jag kan se ivarjefall. Beställde den. Tack för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bytte solenoiden, då hoppade startmotorn igång 2-3 gånger innan det började klicka igen. 

Eftersom jag hade laddat batteriet ett dygn tänkte jag att det då måste vara batteriet så då satte jag tillbaka laddaren som visade ett halvfullt batteri. Köpte nytt batteri men bara klick. Sjukt uppgivet. Har slut på idéer. Rengjorde även kontaktskorna när jag demonterade den gamla solenoiden.

 

Såg även nu att det gamla batteriet hade en "statusidikator" som dessutom var grön.

Redigerad av chester1111

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter och läser igenom tråden, men vad jag kan se har ingen pratat om nästa svaga länk i startkedjan.

 

Du ha bytt startselenoiden , då funkade det några gånger men är det ingen som tänker på vad som styr selenoiden. Tändningslåset och kablaget därifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

finns det några bra tips på hur man kan testa det?

 

tänker även om jag kan testa startmotorn genom att ta det gamla batteriet som bevisligen fortfarande är ok men startkablar direkt på startmotorn? Det borde rimligen starta motorn om startmotorn är ok?

Redigerad av chester1111

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startnyckel sluter en 12v krets till reläet, så det är bara att ta fram multimetern och kolla på ”lågströmssidan” på reläet. Jag provade också startmotorn med startkablar, det var en obehaglig upplevelse, men det fungerar, för mig gick inget sönder. Om startmotorn fungerar och nyckeltändningen ger 12v så borde ditt problem ligga i oxidation av någon kontakt. Det krävs många ampere för att dra runt startmotorn. Om en kontakt har oxiderat så kan den fortfarande visa full spänning 12v, men när man vill ha många ampere så räcker inte kontakten till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att prova med att ta bort batterikabelskorna, kapa av kablarna och skala om, borsta rent batteriklämmorna eller byta till nya och montera tillbaka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu startar den! Stort tack för alla kloka råd. Visade sig vara en kombination av fel.

Tog bort alla kabelskor och borstade rent. Solenoiden gav nu ström efter att ha blivit bytt men den kom aldrig fram till startmotorn. Lossade kontakten från solenoiden som går vidare till startmotorn och slipade rent. voila its running!

Otroligt glad. Tack igen

Redigerad av chester1111
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Kul att höra att du fick igång den!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...