Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Hur maximera fart på slör?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Dava:

Nu vill hon inte segla med spinnakern när hon är med..

Byt fru, ersätt med autopilot.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Dava:

Fånar mig lite, men är autopilot ok på kappsegling enligt SRS?

Om man har mätbrev med autopilot, eller om det framgår att det är OK i inbjudan till kappseglingen så tillåts det. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att få fart och förstå hur jag ska trimma på slör (och läns).

 

Ska det vara luftflöde över seglen eller bara tryckas fram av vinden?

 

Storseglet ligger ju kraftigt an emot spridarna. Är detta felaktigt alltså för löst skotat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns geografiska eller trafikmässiga begränsningar så rekommenderar jag att kryssa på undanvind, så att du maximerar farten mot målet, även om vägen blir längre. Har man inte instrument/plotter som har seglingsfunktioner kan man sätta en waypoint i målets riktning fast väldigt långt bort, och sen se hur snabbt man rör sig mot den. De flesta båtar är snabbare runt halvvind än på slör (undantaget mer moderna, (nästan)planande skrov i kombination med stora undanvindssegel), så med lite mer vinkel mot vinden kan man vinna fart nog för att även röra sig närmare målet snabbare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

De flesta båtar är snabbare runt halvvind

Problemet blir bara att man aldrig kommer fram till målet om man seglar halvvind fram och tillbaks. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Problemet blir bara att man aldrig kommer fram till målet om man seglar halvvind fram och tillbaks. ;)

Nä, jag förklarade lite dåligt. Men slören ska i alla fall vara mer mot halvvind än mot läns. Då kan man få flöde över seglen som faktiskt drar, i stället för att det mest är vindfång.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla polardiagram, någon kanske har gjort det för din båttyp. Tror att de flesta av samma sort, t.ex. kölbåt, fenköl är rätt lika.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

Nä, jag förklarade lite dåligt. Men slören ska i alla fall vara mer mot halvvind än mot läns. Då kan man få flöde över seglen som faktiskt drar, i stället för att det mest är vindfång.

 

Om målet ligger i vindriktningen skulle man alltså avvika mer än 45 grader. Tror jag inte på. Hastigheten måste då öka mer än 41% (√2)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev trewq:

Om målet ligger i vindriktningen skulle man alltså avvika mer än 45 grader. Tror jag inte på. Hastigheten måste då öka mer än 41% (√2)

Nu hittar du på saker som jag inte har skrivit.

 

45 absoluta grader är alldeles för mycket. En naiv bild av vindriktningarna skulle kanske tala för att slör är 45 grader, men jag anser att det är skenbar vindriktning som är relevant, och då är vinklarna mycket mer sammantryckta mot 180 grader.

 

Jag menar kanske 20-30 grader från rakt mot målet i förhållande till absolut vindriktning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev raol:

Nu hittar du på saker som jag inte har skrivit.

 

45 absoluta grader är alldeles för mycket. En naiv bild av vindriktningarna skulle kanske tala för att slör är 45 grader, men jag anser att det är skenbar vindriktning som är relevant, och då är vinklarna mycket mer sammantryckta mot 180 grader.

 

Jag menar kanske 20-30 grader från rakt mot målet i förhållande till absolut vindriktning.

 

Då är vi överens, jag brukar kryssa 20-30 grader från vindriktningen för att undvika det bedrövliga att ligga 5-10 grader ifrån 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Skuten:

Jag har svårt att få fart och förstå hur jag ska trimma på slör (och läns).

 

Ska det vara luftflöde över seglen eller bara tryckas fram av vinden?

Det är bara på läns som vinden "trycker" fram båten eftersom det då inte går att få luftflöde kring seglet.

På alla andra bogar skall du ha luftflöde kring seglet.

 

I grunden och enkelt uttryckt kan man tänka att ju lägre i vind, framförallt från halvvind till läns, du seglar ju mer skall du släppa på...allt. Utom kicken som du drar hårdare ju lägre du går.

En djup profil i seglen ger större kraft. Ju lägre du går i vind ju mer framåtriktad blir den kraften.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för de bra svaren!

 

Men är det ett problem om storseglet ligger helt an emot de bakåtsvepta spridarna? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Skuten:

Men är det ett problem om storseglet ligger helt an emot de bakåtsvepta spridarna? 

Egentligen ja eftersom seglet slits i kontaktpunkerna samt det stör formen på seglet. Fast jag vet inte hur man skall kunna komma ifrån det.

Alternativet är att inte släppa ut seglet så det inte får kontakt med vant och spridare. Men det blir inte bra det heller för då skotar man fel med allt vad det innebär.

Redigerad av McLasse
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev McLasse:

Egentligen ja eftersom seglet slits i kontaktpunkerna samt det stör formen på seglet. Fast jag vet inte hur man skall kunna komma ifrån det.

Det kan man använda kicken till. 
Lägg ihop det med raols tips om att skära 20-30 grader, ha förseglet åt lovart och skota hem lite på storseglet (kanske 50-60 grader från båten åt lä) så den fyller förseglet lite så brukar man få rätt bra fart. Speciellt om man spirar förseglet; då blir gången ännu lugnare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker sig att man kryssar med 45° mot vinden, så kan man ange krafterna från seglen som en mindre kraft framåt och en större i sidled. Lägger vi ihop dessa krafter får vi sammanlagda kraften. Som exempel anger vi den som 30° vinkelrätt (90°) från bommen.

 

Det innebär att båten blir snabbast på halvind som raol påpekade. Närmare bestämt vid 105° (45+60). Efter 105° så avtar kraften eftersom den sammanlagda kraften nu har passerat och rör sig bort från båtens längdlnje. 

 

Någonstans mellan 105° till 135° så kommer din båt att gå snabbare med seglen ställda mot vinden, mitt tips är att du provar dig fram.

 

Rent teoretiskt med rätt typ av rigg (raka spridare) så kan man trimma seglen till 135° (i mitt exempel) efter det så stallar storseglet då bommen inte kan passera 90°. Men då ligger den sammanlagda kraften 30° ur båtens längdlinje, och vid det laget ger segel ställda mot vinden oftast bättre kraft framåt, även fast rakt ställda segel är 45° från längdlinjen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peka67:

Om man tänker sig att man kryssar med 45° mot vinden, så kan man ange krafterna från seglen som en mindre kraft framåt och en större i sidled. Lägger vi ihop dessa krafter får vi sammanlagda kraften. Som exempel anger vi den som 30° vinkelrätt (90°) från bommen.

 

Det innebär att båten blir snabbast på halvind som raol påpekade. Närmare bestämt vid 105° (45+60). Efter 105° så avtar kraften eftersom den sammanlagda kraften nu har passerat och rör sig bort från båtens längdlnje. 

 

Någonstans mellan 105° till 135° så kommer din båt att gå snabbare med seglen ställda mot vinden, mitt tips är att du provar dig fram.

 

Rent teoretiskt med rätt typ av rigg (raka spridare) så kan man trimma seglen till 135° (i mitt exempel) efter det så stallar storseglet då bommen inte kan passera 90°. Men då ligger den sammanlagda kraften 30° ur båtens längdlinje, och vid det laget ger segel ställda mot vinden oftast bättre kraft framåt, även fast rakt ställda segel är 45° från längdlinjen.  

Den där beräkningen gäller ju deplacerande skrov. Med lätta skrov som katta eller trimaraner går det att segla snabbare än vinden då man vid slör kommer upp i fart så att vinden istället kommer som en kryssvind då man seglar ikapp den. Därför är det extra viktigt att när det går lite för fort med en flerskrovsbåt att man inte lovar upp mot vinden utan istället faller av mot läns annars slår man runt, har man otur kan detta ske även på en läns att man gör en kullerbytta framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev pseudonym:

Den där beräkningen gäller ju deplacerande skrov. Med lätta skrov som katta eller trimaraner går det att segla snabbare än vinden då man vid slör kommer upp i fart så att vinden istället kommer som en kryssvind då man seglar ikapp den. Därför är det extra viktigt att när det går lite för fort med en flerskrovsbåt att man inte lovar upp mot vinden utan istället faller av mot läns annars slår man runt, har man otur kan detta ske även på en läns att man gör en kullerbytta framåt.

Jag köper ditt inlägg fast ska erkänna att jag inte sökt mycket information om flerskrovsbåtar. Nu försökte jag hjälpa till att besvara "skutan" och antog att han seglade deplacementbåt. En kul grej på samma tema är proppeller bilen "Blackbird" som också går fortare än vinden. Där är det hjulen som driver propellern som tuggar sig framåt genom luften, vilket gör att hjulen roterar fortare osv.

Screenshot_20210728-102310_Google.jpg.ba18d98930082bf52804490a5ff349a5.jpg

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Peka67:

Jag köper ditt inlägg fast ska erkänna att jag inte sökt mycket information om flerskrovsbåtar. Nu försökte jag hjälpa till att besvara "skutan" och antog att han seglade deplacementbåt. En kul grej på samma tema är proppeller bilen "Blackbird" som också går fortare än vinden. Där är det hjulen som driver propellern som tuggar sig framåt genom luften, vilket gör att hjulen roterar fortare osv.

Screenshot_20210728-102310_Google.jpg.ba18d98930082bf52804490a5ff349a5.jpg

Får mig att osökt tänka på cykelbilen Phantom  som det såldes ritningar till på gamla Hobbex. Även racerbåten Flugan kunde man drömma om som liten grabb när katalogen damp ner i brevlådan.😂😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev pseudonym:

Får mig att osökt tänka på cykelbilen Phantom  som det såldes ritningar till på gamla Hobbex. Även racerbåten Flugan kunde man drömma om som liten grabb när katalogen damp ner i brevlådan.😂😉

Jaaa, flugan har jag också suktat efter. Hobbex var helig hi hi. 😍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...