Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Hur maximera fart på slör?

Rekommendera Poster

Hej

 

Kommer att delta i en kappsegling där det inte enbart är kryss/läns utan även en bra bit slör/halvvind. Upplever att det är Solingens sämsta bog, men antar att det har med trim att göra snarare än att min båt inte gillar halvvind.

 

Det ska blåsa hårt, så för att inte behöva släppa vind för att undvika för stor krängning tänker jag att jag måste försöka jobba med saker som twist och nedhal..

 

Hur ska man bete sig på halvvind? Seglet löst skotat eller lite hårdare? Förseglel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skota efter maximalt drag längs hela seglet enligt telltailsen, så brukar det bli bra fart. Har du spinnaker, sätt den på slören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det fungerar med spinnaker på slör, den bara viker sig och har sig. Kan förstå poängen med en gennaker eller code.

 

Ska seglet vara slappt eller hyfsat spänt? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plana ut storen och kör med spinnaker om det går, ger överlägset bäst fart. Håll koll på belastningen på spinnaker bommen så den inte böjer sig som en spagetti, något som jag tyvärr råkat ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peka67:

Plana ut storen och kör med spinnaker om det går, ger överlägset bäst fart. Håll koll på belastningen på spinnaker bommen så den inte böjer sig som en spagetti, något som jag tyvärr råkat ut för.

Hanfot både uppe och nere avlastar spinnakerbommen 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Dava:

Jag tycker inte att det fungerar med spinnaker på slör, den bara viker sig och har sig. Kan förstå poängen med en gennaker eller code.

 

Ska seglet vara slappt eller hyfsat spänt? 

Slör är väl den bästa bogen för spinnande.

 

Läs på om undanvindssegling i Granboken, https://www.gransegel.se/granbok.pdf, så går det säkert bra.

 

Lycka till!

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste dela med mig av denna något pinsamma historia från Arkö runt  (på ost kusten). Min pappa kunde absolut  ingenting  om segeltrim men älskade kappsegling. Varje år tjatade han på mig att vi skulle ställa upp i diverse olika tävlingar. Detta år tack vare vädergudarna så hade vi plötsligt  känning på pallen, efter en mycket lyckad spinnaker segling efter Arkösund. Sista sträckan in mot Oxelösund vred vinden mer och mer mot halvvind. Den lilla IF:en kämpade allt vad den kunde medans  skummet yrande från från fören. Pappa frågade flera gånger om vi skulle byta till genua, men nu hade tävlingsdjävulen flugit i mig. "Aldrig i livet ropade jag farsan" nu hägrade pallen, till och med första platsen. Vi hade redan seglat om en X79 för länge sedan, så jag visste att segern var nära. IF:en gick som aldrig förr, och vi var nu inne i fältet med de större båtarna som Diva 39, Omega 42 och Wasa båtar. Plötsligt händer det som inte får hända, spinnaker bommen böjer sig runt företaget likt ett en stor spagetti. Och därmed  grusades alla förhoppningar på totalsegern. Måste dock säga att OXSS hade väldigt fina arrangemang på den tiden. Efter det obligatoriskta bastubadet så bjöd OXSS på levande musik, och fantastisk mat, som snabbt gjorde alla på gott humör. Tack för en fantastisk fin tävling, som för alltid finns bevarad i mitt hjärta.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stephan_D:

Hanfot både uppe och nere avlastar spinnakerbommen 🙂

 

Vad menar du med både uppe och nere?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Dava:

Vad menar du med både uppe och nere?

Spinnakerbommens upphal och nedhal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Dava:

Jag tycker inte att det fungerar med spinnaker på slör, den bara viker sig och har sig. Kan förstå poängen med en gennaker eller code.

 

Ska seglet vara slappt eller hyfsat spänt? 

Vid slör får du släpp fram spinnakerbommen, mot fören. Den skall peka vinkelrätt mot vinden som grundinställning. 
Slappt eller spänt beror på hur mycket det blåser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Vid slör får du släpp fram spinnakerbommen, mot fören. Den skall peka vinkelrätt mot vinden som grundinställning. 
Slappt eller spänt beror på hur mycket det blåser. 

Lite fortsättning på grunderna.

 

När gajen håller bommen i rät vinkel mot vinden och är skotad så att den är helt fylld ska man släppa på skotet ("lägajen") så mycket att lovartliket börjar falla in och sedan ska man trimma för at hålla liket med litet infall hela tiden.

 

Bommens höjd justeras så att de båda skothornen får samma höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om något går helt åt skogen ska man släpa skotet, absolut inte gajen.

Inga stoppknutar på skoten!

Skotet ska kunna löpa ut snabbt och fritt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det gick bra på slör och halvvinden det vi förlorade på var hård kryss i gropig sjö. 

 

Hur som helst fick jag problem med skotet och gajen. När spinnakern väl var fylld och vi surfar fram i 12 knop satt de så hårt att de varken gick att släppa, spänna eller justera.

 

Det var ju inte helt bra. Någon form av utväxling vore fint. Samtidigt måste det ju gå att snabbt släppa skotet om jag broachar

 

 

Edit: Det måste ju finnas en färdig lösning (som säkert är dyr) för att kunna bromsa skotlinan när man vill släppa ut den långsamt, eller när man vill släppa den från skotklämman och spänna den med en vinsch.

 

 

En enkel lösning för att kunna trimma en meter på linan skulle vara att på skotlinan, mellan klämman och hjulet som leder den rätt sätta ett dubbelblock och talja med hundsvott så att jag kan dra det åt sidan.

 

Blå linje är trimlinan och röd är skotet. Detta låter mig inte släppa direkt, men jag kan spänna in det ungefär en meter genom att dra det i sidled. Genom att ha grundläge i mitten skulle jag kunna släppa och spänna även under hård gång.

1621636199_ink(1).png.aaf37f7d0e054899e4c1db333079affa.png

 

Alternativet att sätta en vinsch på sidan för att kunna spänna dem finns förstås, men då skulle det bli krångligt att snabbt släppa...

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul att det gick rätt bra med spinnakern.

Jag är rätt säker på att du måste använda vinschar till din spinnaker för att hantera krafterna om ni seglade i 12 knop.

 

Vår spinnakern på nära 100 m2 behöver i stort sett alltid vinschar. 

Om olyckan är framme (eller nära) gäller det att snabbt sno av skotet från vinschen. 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Känner igen situationen från första gången jag körde spinnaker, hade satt skotet med halvslag på en knap och land två distans bort i lä.

Du behöver två vinschar för att enkelt hantera snörena. Jag har 75 m2 spinnaker och har knappt någon gång behövt använda vinschhandtag, det är framförallt när den faller ihop som man behöver dra åt snabbt och då är det inget drag i skotet. Glöm arrangemang med extra block m.m., du har tillräckligt med grejer att hålla rätt på och kan det krångla så kommer det att göra det. Och vid sämsta tänkbara tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev trewq:

Glöm arrangemang med extra block m.m., du har tillräckligt med grejer att hålla rätt på och kan det krångla så kommer det att göra det. Och vid sämsta tänkbara tillfälle.

 

Vinschar skulle vara den krångligaste lösningen tycker jag. Har ingen annan användning av vinschar så oftast skulle de vara i vägen.

 

Enda stora fördelen skulle vara om jag drog skotet först runt vinschen och sen genom klämman, så skulle vinschen agera broms.. tre varv runt den och det borde gå att försiktigt släppa lite på skotet samtidigt som jag kan spänna med handtaget.

 

Hmm. Nästa tävling är i stiltje om inte väderrapporteten ändrar sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det väl bara vinschens funktion att avlasta och enkelt kunna släppa på skotet som du behöver. Spärrblock kanske fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Dava"Hur maximera fart på slör?"


Du får införskaffa ett code zero-segel helt enkelt. 🙃😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-14 vid 20:01 skrev Dava:

Det gick bra på slör och halvvinden det vi förlorade på var hård kryss i gropig sjö. 

 

Hur som helst fick jag problem med skotet och gajen. När spinnakern väl var fylld och vi surfar fram i 12 knop satt de så hårt att de varken gick att släppa, spänna eller justera.

 

Det var ju inte helt bra. Någon form av utväxling vore fint. Samtidigt måste det ju gå att snabbt släppa skotet om jag broachar

 

 

Edit: Det måste ju finnas en färdig lösning (som säkert är dyr) för att kunna bromsa skotlinan när man vill släppa ut den långsamt, eller när man vill släppa den från skotklämman och spänna den med en vinsch.

- - -

Vill du ha något enkelt o hyfsat billigt som går att släppa så finns det en Clemcleat som heter autorelease. Sen har du såklart kvar problemet med att bromsa linan...

bild.png.21259a7fa42dcb76b195548e533b9471.png

PMR-cleat  är en annan variant av skotlås som går att släppa även under belastning

bild.png.7d28f1ba287ba30a09fb7edd489df42e.png

Nästa steg är winsch och avlastare och det är nog det mångsidigaste vad gäller att ta hem och finlira med trimmet. Men kostnaden stiger...

bild.png.89ec221f0c6224698e8e0cbfb9f0848d.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JEC78:

@Dava"Hur maximera fart på slör?"


Du får införskaffa ett code zero-segel helt enkelt. 🙃😉

Näe. Code zero är effektivast för vindar tvärs och strax för om det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Näe. Code zero är effektivast för vindar tvärs och strax för om det.

 

Äh. nu ska vi inte haka upp oss på sådana petitesser. ;)

Klart Dava ska ett Code zero till Solingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Lintott:

Vill du ha något enkelt o hyfsat billigt som går att släppa så finns det en Clemcleat som heter autorelease. Sen har du såklart kvar problemet med att bromsa linan...

bild.png.21259a7fa42dcb76b195548e533b9471.png

PMR-cleat  är en annan variant av skotlås som går att släppa även under belastning

bild.png.7d28f1ba287ba30a09fb7edd489df42e.png

Nästa steg är winsch och avlastare och det är nog det mångsidigaste vad gäller att ta hem och finlira med trimmet. Men kostnaden stiger...

bild.png.89ec221f0c6224698e8e0cbfb9f0848d.png

 

Jag använder Spinlock px till min fock och även till skotvagnen, funkar perfekt.

 

21 timmar sedan skrev Lintott:

Vill du ha något enkelt o hyfsat billigt som går att släppa så finns det en Clemcleat som heter autorelease. Sen har du såklart kvar problemet med att bromsa linan...

bild.png.21259a7fa42dcb76b195548e533b9471.png

PMR-cleat  är en annan variant av skotlås som går att släppa även under belastning

bild.png.7d28f1ba287ba30a09fb7edd489df42e.png

Nästa steg är winsch och avlastare och det är nog det mångsidigaste vad gäller att ta hem och finlira med trimmet. Men kostnaden stiger...

bild.png.89ec221f0c6224698e8e0cbfb9f0848d.png

 

Jag har Spinlock px till focken på trimaranen, funkar klockrent.

321ABB75-9B6D-4AFC-90CE-3614DA15909A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väsentligt att spinnakerskotet kan hanteras med en hand. När en by håller på att dra ikull båten och den lutar 50 grader behöver du en hand att hålla i dig, en till rorkulten och en till skotet. Då har du inte en fjärde hand till att lossa en spärr.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan spinlock till spinnakerns fall. Den är ganska trevlig. Frågan är om man kan sätta skoten med sådana spinlock på pidestalen.

 

Ett stort problem är att jag inte vill ha en massa saker som sticker upp på sidorna av båten. Därav min avighet till vinschar. Har svårt att se hur jag skulle kunna montera spinlock smidigt på sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-16 vid 20:06 skrev trewq:

Väsentligt att spinnakerskotet kan hanteras med en hand. När en by håller på att dra ikull båten och den lutar 50 grader behöver du en hand att hålla i dig, en till rorkulten och en till skotet. Då har du inte en fjärde hand till att lossa en spärr.

Håller med om att spinnaker skotet ska skötas med en hand för varje sida. Någon annan ska därimot sköta rodret. Vill återigen poängtera att vid kappsegling så går trimning före eventuella bekvämligheter med låsta skot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, men vad jag förstår är Sava ensam ombord. På semestern styr jag med rorkulten mellan knäna och ett skott i vardera handen. Blir det kritiskt får frun styra så jag kan ägna mig helt åt snörena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peka67:

Håller med om att spinnaker skotet ska skötas med en hand för varje sida. Någon annan ska därimot sköta rodret. Vill återigen poängtera att vid kappsegling så går trimning före eventuella bekvämligheter med låsta skot.

Jupp, så är det. 
Och en autopilot är en bra hjälp om man är ensam. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jupp, så är det. 
Och en autopilot är en bra hjälp om man är ensam. 

Bildbevis från tisdagens kappsegling att man kan köra spinne solo med en autopilot (om det blåser lite lagom vill säga) med vinden akter om tvärs, dvs maximera farten vid slör 🙂 

8E525549-C533-4193-A7F2-AFC865E41047.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Bildbevis från tisdagens kappsegling att man kan köra spinne solo med en autopilot (om det blåser lite lagom vill säga) med vinden akter om tvärs, dvs maximera farten vid slör 🙂 

8E525549-C533-4193-A7F2-AFC865E41047.jpeg

 

Bilden visar inte att det styrs med autopilot ;)

 

Fånar mig lite, men är autopilot ok på kappsegling enligt SRS?

 

Lät frun styra medan jag trimmade spinnakern idag, höll på att sluta i broach. Kändes som en scen ur Sällskapsresan - fall av lite älskling. Nej, du ska styra åt andra hållet. Andra hållet!! Aahhhgh. Självklart ger hon max roderutslag varje gång...

 

Nu vill hon inte segla med spinnakern när hon är med.. autopiloten skulle ju verkligen underlätta mycket för mig.. den ligger i garaget just nu.

 

Frun satte dessutom budegetstopp för detta året, så någon powercleat från spinlock är att glömma.. frågan är om jag vill ha vinschar (är redan inköpta) på sidorna eller om jag kan lösa det på något annat sätt. Typ en vinsch på pidestalen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...