Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
johan_sjobjorn

hjälp med komp. prov åkersberga

Rekommendera Poster

Hejsan,


Jag undrar om det finns någon här på forumet som skulle kunna hjälpa mig med ett komp. prov på en 5.0 L V8 (som har kunskap / instrument) ? Givetvis mot ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte hittar någon som hjälper dig så köp ett instrument och gör det själv.

200 kr på Biltema

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/kompressionsprovare/kompressionsprovare-2000016979

 

Tändstifthylsa  har du förhoppningsvis annars så finn även det på Biltema.

 

Hur du gör förklaras bla här. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, ja det hade varit lite kul att göra själv. Tänkte mer att någon med god erfarenheter kan läsa ut mer av testet 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ingen i närheten bistår så ta en kompis till hjälp och möt, sen lägger du ut resultatet här så ska vi nog kunna hjälpa att analysera. Misstänker du dålig komp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som M__G och jag skriver gör det själv.

Lägg ut resultatet här, vi hjälper dig och du lär dig lite på kuppen. 

Om du beslutar att göra det själv så se till att hålla ordning på tändkablarna. Dom måste tillbaka på exakt samma plats som du tog bort dom ifrån.

Tändstiften ska inte heller dras för kung och fosterland. 

 

Samtidigt kan det vara bra att inte vara helt beroende av andra, men många vill ju inte göra något själv utan förlitar sig på att andra gör allt åt en. Hur man resonerar är upp till var o en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej "johan_..." Några  tips innan du ger dig på att utföra komptestet.

( jag har ingen aning hur illa sitter tändstiften  på en V8 i en båt. när jag byte på min Chrysler - V6, tog  10 minuter för de 3 tändstiften nära kylaren och en halv dag för resten 🙂)

 

 

Om inte den billigare kompmätaren (Biltema)  passar så köp dyrare varianten som har det mesta för svåra lägen och nipplar för olika dim. på tändstiftshålen. Det är bättre om ni är två under provet.

Gäller båtar, bilar etc.

1. Ta bort samtliga kablar och tändstift. Viktigt - motorn behöver vara varm. Inte het, ty det tar en stund för en V8, men lagom varm. Vid kall motor är trycket lurigt högre. 

2.När du skruvar bort tändstiften, se till att efter ett par varv ( på varje tändstift) blåsa i hålet i med tryckluft (eller cykelpump, luft på burk,...blås i  en bit längre slang ?)   för eventuella ( ja, det är alltid skräp där) partiklar som riskerar att hamna i cylindern strax efter man har tagit bort tändstiftet Man brukar ju  jobba i blindo.... Ingen fara med ej för hårda partiklar men en liten mutter som t.ex. hamnat av okänd anledning där gör väldigt stora skador.

2. Se till att när du skruvar mätarens munstycke ( alltid för hand, inga verktyg) kommer rätt  i  gängan därför gummislangen är ganska envis och böjer sig som den vill. Inget fel en droppe olja på gängan. Tätningen - O-ringen, tätar även vid lätt åtdragning. Om mätaren är av typen med konisk gummimunstycke se till att under testets ögonblick att pressa hårt mot hålet, det ska inte pysa alls. 

3. Under testets ögonblick skall gas ( pedalen, reglaget ) tryckas helt så att inkommande luften går obehindrat genom spelet.

(Alltså, av erfarenhet - det är inte så kritiskt om man är sådär noga med spelet En bra, eller dålig komp visar sig direkt efter några varv.

4.Anteckna samtliga resultat. Kolla med tillverkaren vilket värde ( i bar,  Pascal ? eller annat, går att konvertera efteråt ) gäller för just  din motor. Blanda gärna ej kompressionsförhållandet, t. ex. 9:1, 9,8:1 etc. med avläst tryck i cylindern under kompressionstakten.

 

Exempel : på min Mercury - 50 hp, 4-takt med  komp.förhållande 9,8: 1 ( efter topprenovering, slipade ventiler etc. ) blev uppmätta trycket mellan 12 och 13 bar. "Mellan" skrev jag … nu kommer vi  till det känsliga  i ämnet. Vad är ett bra resultat och hur utvärderarar man det ? 

Av egen erfarenhet ( har hållit på med bilmotorer i 40 år, och båtmotorer är ju samma sak i princip ) vet jag att det skiljer sig mellan det teoretiska , skrivna  rekommendationen  på tillåten skillnad mellan cylindrarna på max. 0,5 eller 1 bar, men i verkligheten rullar miljontals motorer under detta tillstånd utan att något märks överhuvudtaget. Om man har totalrenoverad motorn med kolvar, kolvringar och vidare uppåt kan jag acceptera detta nitiska värde , men för en frisk begagnad motor är den skillnaden  oväsentlig egentligen.

Ingen aning hur det blir i ditt fall men tryck under 10 bar ( nja...11 bar ? )  är inte acceptabel.

Gör gärna provet och återkom med resultat, så utvärderar vi det. Ha det...      

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt stöd här.

 

Motorn går fint men jag är ingen expert och vill gärna få lite insikt om skicket / slitgraden på maskinen. Färg på stiften avslöjar säkert också en del..

 

Förstår att jag inte kommer få svar om skicket på laget etc inne i motorn men det säger kanske en del. 


jag gör detta för beslut om vad jag skall göra med motorn, dvs lägga pengar på att underhålla / byta avgasdelarna alt. sätta i en ny maskin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag har er motorexperter här.

 

Ett alternativ till att renovera motorn (ifall det är dags) är att helt enkelt sätta in ett ersättningsblock.

 

Motorn ifråga är en VP 5.0 GXI från 2003,

dvs med 305 blocket.

 

Blocket tillverkad inte längre, däremot går det att få tag på 5.7 blocket.

 

Frågan är om det går att plocka över ECU och insprutare från 5.0:an eller om det behövs andra delar till 5.7 versionen av motorn.

 

Någon här som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar har motorn?

Har den färskvattenkylning?

 

På din sista fråga insprutarna är samma, men inte ECU:n den har har en annan mappning och ser helt annorlunda ut rent fysiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga bara:  Varför tror du att motorn är sliten och behöver renoveras eller bytas ut ? ( med vad? många gånger får man efter ett tag samma problem. Erfarenhet: stående i åratal ( bil) motorer på skroten är ingenting att ha. Renovera istället för att få bra resultat, tycker jag) Så, ett kompprov ger svar på det mesta. Då har man något att utgå ifrån.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Förstår att jag inte kommer få svar om skicket på laget etc inne i motorn men det säger kanske en del. 

lite till tips : tillståndet på motorn inuti är något som är omöjligt att veta utan total isärtagning och mätning av komponenternas slitage...d.v.s. väldigt onödigt i fall inga fysiska fenomen har observerats. Som exempel: .

1. knackningar i motorn Vad? Ventiler ( hydrauliska lyftare eller manuellt justerbara viparmar), vevlager ( och annat, kolvbultar kolvar) - ljusa enstaka vid gaspådrag, konstanta dova från ramlager, oavsett varvtal

2. Kedjedriven, remdriven? Missljud från kedjesträckare, kamremsrullar, bältessträckare ?

3. Blå...vit avgasrök. Svart avgasrök?

4. Motorgång - stabil / ostabil vid tomgång, vid ökade varvtal och vidare genom hela registret till max.? Förgasare eller insprutning? Några fenomen där? 

Det tråkiga :   motorerna står mer eller mindre konserverade i  mer än ett halvt år. Det ska inte vara så, i princip.   

( det här är en bilmotor egentligen, inget märkvärdigt, som de flesta båtmotorer)

5. Markant oljeförbrukning, bensinförbrukning jämförbart med andra liknande motorer

Om inget av det ovanbeskrivna observerats och ett kompprov visar 11-12 bar på samtliga burkar då finns det inga belägg att den motorn måst renoveras alt. bytas ut Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev FarbrorBo:

En fråga bara:  Varför tror du att motorn är sliten och behöver renoveras eller bytas ut ? ( med vad? många gånger får man efter ett tag samma problem. Erfarenhet: stående i åratal ( bil) motorer på skroten är ingenting att ha. Renovera istället för att få bra resultat, tycker jag) Så, ett kompprov ger svar på det mesta. Då har man något att utgå ifrån.  

Motorn går som sagt fint och jag har inte observerat några missljud (men är inte heller expert på hur det ska och inte ska låta.

 

Har inte haft upp den så har inte kunnat titta på avgasfärg etc.

 

Den har jämt gång på alla varvtal , stabil tomgång, startar lätt och varvar 4400-4500 på maxvarv med det drev och prop. jag har.

 

Allt gott så alltså, tyvärr finns inget timräknare och VP verkstad hade inte någon funderande instrument som passade min årsmodell så de kunde få ut timmarna. 
 

Med tanke på ålder uppskattar jag timmar na till ca 1000h. 

 

Men som sagt, jag vet inte hur mycket motorn har kvar att ge även om den funkar fint nu. Så jag står mellan att lägga pengar på denna motor eller sälja den och köpa något nytt där jag har koll på skicket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den fungerar ua, varför bry sig. Rör inte det som fungerar😀.

 

Även om den snurrat 1000 timmar vilket inte är speciellt anmärkningsvärt mycket. Många verkar bli nojjiga när deras motorer gått 200-300 timmar.

 

Min maskin har 1300 timmar på räknaren, visserligen färskvattenkylning, men inga större problem med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den fungerar som sagt

 

det som stör mig mest är okunskapen då jag varken vet antal timmar eller hur den är skött / vad som renoverats på motorn. Därför skulle funderar jag på att iallafall kolla komp. på den.

 

jag gör gärna preventiva åtgärder, tex byta limpor o knän innan det är för sent.

 

Kör man tills det rasar är det kanske en dyrare historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Om den fungerar ua, varför bry sig. Rör inte det som fungerar😀.

 

Även om den snurrat 1000 timmar vilket inte är speciellt anmärkningsvärt mycket. Många verkar bli nojjiga när deras motorer gått 200-300 timmar.

 

Min maskin har 1300 timmar på räknaren, visserligen färskvattenkylning, men inga större problem med den.

Håller med, om allt funkar håll er till service.

Min timräknare visar 6700 timmar och jag har åkt en trevlig tur så sent som idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, så 1000h är inte så mkt att det kan vara dags att plocka isär maskinen ?(förutsatt att tidigare ägaren skött den)

 

Av ren nyfikenhet, vad går en sån här operation gå på ifall man lämnar bort jobbet till en välrenommerad firma :


😊

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blött mellan tummen o pekfingret 30-40000 kr. kanske lite mer.

 

Har din motor färskvattenkylning (värmeväxlare) så kan du bortse från rostskador, som med bara sjövattenkylning brukar ta knäcken på motorerna före mekaniska haverier. Beror naturligtvis på hur salt vatten man kör i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har färskvatten så det borde inte vara problem med korrosion. 
 

Jag skall göra ett komp test och försöka få ut antal timmar på motorn för att göra en bedömning. Är allt bra byter jag bara avgas delarna som droppar lite rost färgat vatten  (de troligen original från 2003)

 

Knän är väl fort.f sjövattenkylda även om man har helsystem?

 

Adderar man kostanden för byte avgasdelar, renovering av motorn m.m så börjar man närma sig vad en helt ny maskin kostar.. Det är så jag resonerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan. Förlåt mig, men det verkar att du har en vis rädsla för maskiner ( motorer? ) som har snurrat några timmar. Du bekymrar dig i onödan ärligt talat. Så, lite längre inlägg men jag vill gärna förmedla mina tankar 

Återigen av egen erfarenhet. (Och bortse från att detta är en motor som sitter i en båt. Tänk på din bilmotor t. ex.)

Hur många timmar ( mil)  har skapelsen snurrat har noll betydelse om motorn ( på bil,  båt ) är misskött. Och om den är det, så finns det inga mirakelmedel ( lurendrejeri "Redline rebuild " skit och många andra liknande ) att om du häller i någon smet så kommer det att lösa sig med tiden ...Blankt nej, glöm det. Köp pizza och öl för pengarna. Och  du behöver inte heller lägga energi på att leta efter hur många timmar har motorn gått. Det är irrelevant. Därför 1000 timmar är precis ingenting, motorn är knappt inkörd, det är en V8 vi pratar om, inte en japansk "symaskin" som i sin tur kan snurra i åratal utan problem om ägaren sköter den.

Tänk att du pendlar i Tyskland och använder  Autobahn. Du blåser i 180 dagligen. 180 x 1000 = 18 000 mil. 3000 timmar  ger ca 50 000 mil. Tänk om att din motor sitter i en bil den skulle klara av det dubbla utan problem. Självklart m man sköter service enl. reglerna. Men om inte? Jo, efter ett tag kommer man att märka det.   

 Som sagt, det primära man kommer att märka om en motor är så att säga "slut" eller nära det är några få synliga symtom - motorn vägrar starta överhuvudtaget (trots soppa, gnista ström etc.) , är orkeslös - det spelar ingen roll varvtal ( dålig komp, bränsletillförsel etc.), törstig, drar motorolja, knackar som bara den  etc. Är det något sådant som inträffar är det då man kontaktar någon kunnig eller anlitar verkstad etc. för att felsöka. I ditt fall du kan börja med kompprovet och därifrån efter utvärdering  då kan man fundera vidare. 🙂  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för stödet 🙂

 

Det är egentligen inte timmarna jag är bekymrad över utan mer att det totalt saknas information om hur motorn är skött annat än servicefakturor de senaste 3 åren. Vad som gjorts eller inte gjorts innan detta står inte att finna (tidigare ägare är avliden och går inte att fråga om saken). 

 

Så min "oro" handlar mer om att jag vill veta vad jag har och vilket skick saker och ting är i.

 

Att den går bra nu talar dock för att tidigare ägaren tagit hand om den, mycket mer än så vet jag inte om den. 

 

Summa summarum vill jag känna att jag kan lita på motorn i vått och torrt. Våga pressa den med mycket last i båten etc. utan att oroa mig för att den måste köras varsamt p.g.a att den blivit "skör" med åren.

 

Återkommer med komptestet när det är gjort. Förhoppingen är givetvis att det är bra så jag slipper göra mer än att sköta service och byta ev. slitdelar framöver.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inget fel märks så ska du inte bekymra dig. Om motorn sköts så går den flera tusen timmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...