Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sbstnfrsmn

Köper båt imorgon. Bra affär? Några tips?

Rekommendera Poster

Hej! 😁

 

Nu, efter många om och men, så har jag hittat en båt jag imorgon åker för att kika på. Det är en Draco 1700 utrustad med en renoverad Volvo Penta AQ130 med 100 drev. Prislappen ligger preliminärt på 28.000kr. Båten har stått i två år. Båten är ej sjösatt men kommer kunna provköras på land.

Då jag är väldigt okunnig när det kommer till båt, framförallt inombordare, så har jag lite funderingar jag hoppas kunna få svar på här.

 

1. Är detta en bra båt och motor kombination? Någon med koll på maxknop samt input ifall det är en bra/dålig affär?

 

2. Vad bör jag kika efter imorgon? Några röda flaggor jag borde tänka lite extra på?

 

3. Då båten varit stående i två år misstänker jag att jag måste gå igenom den lite med bland annat nya filter samt olja. Någonting mer jag borde göra innan sjösättning?

 

Hoppas kunna få ut lite värdefull information 😊

 

Mvh

Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!
Draco är välbyggda båtar och vill du ha märkesspecifik info så rekommenderar jag Draco fan club på Facebook där finns mycket kunskap om dessa båtarna men vad det gäller motorer och teknik finns det många duktiga här på MG.
Olja och filter är ju bra, sen hade jag bytt impellern om den stått still i två år samt bytt drivknutsbälg på drevet. Både AQ130 motorn och 100 drevet är ju gamla och ganska enkla konstruktioner men jag har ingen närmare kunskap om drevet så det överlåter jag åt någon annan att svara på.

 

Man bör ju ha lite mekvana om man ska skaffa en båt med såpass gammal drivlina men känner du att skruva inte är något problem så funkar det ju. Lämna bort brukar kosta bra en slant.

Behöver du nytt kapell som är mer än bara ett hamnkapell/regnskydd så tänk på att det kan bli 10-20000kr till.

 

Kolla att alla mätare till motorn funkar, länspump och lanternor.

Knacka runt på hela akterspegeln, den ska vara solid, låter det ihåligt kan det vara röta och då ska du gå därifrån. Ännu bättre är att kolla med en fuktmätare som mäter genom plasten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

7 timmar sedan skrev sbstnfrsmn:

Då jag är väldigt okunnig när det kommer till båt,

Båt som stått på land i flera år är i visserligen sig en varningssignal om att vara observant - men behöver inte på något sätt vara någon fara. Men att nuvarande ägare dessutom aldrig sjösatt får mig att tveka.

 

Köp aldrig båt på land om du inte har koll. Eller får garantier från en firma. Det är mitt tips. Det kan mycket väl vara en helt OK båt men försök åtminstone få med dig någon med lite koll. Eller be om provkörning - någonstans där båten flyter på vatten.

Redigerad av MinbusNimbus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skrev jag i en annan tråd .

 

"Motorrum ger en första indikation. Skitigt eller rent o snyggt.

Kontroll av oljan, både på stickan och kika ner i oljepåfyllnad, inga oboyrester

Koll av kylvatten om färskvattenkylning, ingen olja som flyter på vattnet

Start av kall motor, lyssna efter oljud, tomgång ska kunna uppnås efter några minuters varmkörning kolla efter läckage, vatten, olja eller avgaser

Känn på avgaslimpor och knän efter varmkörning, dessa ska vara kalla. Om dessa börjar bli ljumma kan det tyda på kylproblem eller defekta avgasdelar

Provkörning i olika farter, orkar båten upp i plan eller segar det rejält. Kontroll av kylning och motorns  gång

Här kan man göra en fullgasrepa  på någon minut. Temp får ej börja skena. Direkt efter fullgastest med motorn riktigt varm ner på tomgång och kolla oljetryck. Inga varningslampor får blinka eller mätare i rött fält.

Kolla att laddningen fungerar

Efter provkörning så kan man ta ett komprov. Och kolla oljan igen.

Kan båten tas upp så kontroll av bälgar och drevolja.

Har båten axlar så kollas axelgenomföring ma på läckage, även oljan i backslaget kollas."

 

Kombinationen båt motor var på sin tid vanlig så där är inga konstigheter

 

Här vill jag höja ett varningens ord för AQ130 är en gammal motor, AQ100 drevet likaså

Renoverad motor kan betyda allt från totalt genomgången med alla slitdelar utbytta till uppfräschad med lite färg.

Jag förmodar att den är sjövattenkyld och då tar toppen stryk (rostar sönder) med tidens rand. Är den färskvattenkyld så är det naturligtvis ett stort plus.

Problemet med gamla B20 Aq130 brukar vara kylproblem vid belasting dvs båten måste vara i sjön för att kolla detta. Likaså är det vanligt fel med vatten i oljan av olika orsaker.

Då båten står på land så är ett kompprov ett måste efter den varmkörts.

När är avgaslimpan bytt? Är det över 12 år sedan eller aldrig, dra av kostnaden på priset för en ny sådan

 

Sedan drevet, här måste du kolla bälgen, när är den bytt, och oljan i drevet.

Kolla även att fram o back funkar går att göra på land. Ett vanligt problem med 100:a dreven är att växelkonan är slut, då slirar propellern vid lite motstånd. Går inte att se på land.

Avgasstöveln som sitter på sidan av drevet är nästa bekymmer, den brukar rosta sönder så intagen för kylvatten i den samma blandas med avgaser vilket gör att motorn går varm. Den finns inte att köpa som reservdel längre. Men går att fixa med ett separat vattenintag i botten.

 

Du skriver att du är okunnig, har du ingen du kan ta med dig som kan lite grann. Vi har sett flera trådar på senaste tiden där folk köpt båt i god tro och står sedan med enorma problem och kostnader.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sebastian

Jag har nyligen skapat en tråd för stöd till personer utan större kunskaper som ska köpa motorbåt, se 

Du kommer hitta blandade tips och olika uppfattningar i tråden, allt från att du ska göra väldigt omfattande undersökningar till att en okunnig inte bör köpa båt.
Men många har bidragit med riktigt bra tips.

 

Blir du nöjd med din undersökning på land så tycker jag att du skall skriva in i avtalet att full betalning erläggs först efter godkänd provkörning i sjön. Eventuella brister som då upptäcks skall förhandlas eller affären ska gå tillbaka.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Välkommen till MG!
Draco är välbyggda båtar och vill du ha märkesspecifik info så rekommenderar jag Draco fan club på Facebook där finns mycket kunskap om dessa båtarna men vad det gäller motorer och teknik finns det många duktiga här på MG.
Olja och filter är ju bra, sen hade jag bytt impellern om den stått still i två år samt bytt drivknutsbälg på drevet. Både AQ130 motorn och 100 drevet är ju gamla och ganska enkla konstruktioner men jag har ingen närmare kunskap om drevet så det överlåter jag åt någon annan att svara på.

 

Man bör ju ha lite mekvana om man ska skaffa en båt med såpass gammal drivlina men känner du att skruva inte är något problem så funkar det ju. Lämna bort brukar kosta bra en slant.

Behöver du nytt kapell som är mer än bara ett hamnkapell/regnskydd så tänk på att det kan bli 10-20000kr till.

 

Kolla att alla mätare till motorn funkar, länspump och lanternor.

Knacka runt på hela akterspegeln, den ska vara solid, låter det ihåligt kan det vara röta och då ska du gå därifrån. Ännu bättre är att kolla med en fuktmätare som mäter genom plasten.

 

Viss mekvana finns, så där blir jag ej bortskrämd. Tusen tack för övrig info!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

 

Båt som stått på land i flera år är i visserligen sig en varningssignal om att vara observant - men behöver inte på något sätt vara någon fara. Men att nuvarande ägare dessutom aldrig sjösatt får mig att tveka.

 

Köp aldrig båt på land om du inte har koll. Eller får garantier från en firma. Det är mitt tips. Det kan mycket väl vara en helt OK båt men försök åtminstone få med dig någon med lite koll. Eller be om provkörning - någonstans där båten flyter på vatten.

Jag förstår. Jag ska se vad jag kan göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Hamnanna:

Hej Sebastian

Jag har nyligen skapat en tråd för stöd till personer utan större kunskaper som ska köpa motorbåt, se 

Du kommer hitta blandade tips och olika uppfattningar i tråden, allt från att du ska göra väldigt omfattande undersökningar till att en okunnig inte bör köpa båt.
Men många har bidragit med riktigt bra tips.

 

Blir du nöjd med din undersökning på land så tycker jag att du skall skriva in i avtalet att full betalning erläggs först efter godkänd provkörning i sjön. Eventuella brister som då upptäcks skall förhandlas eller affären ska gå tillbaka.

 

Lycka till!

Tackar tackar, de där ska jag ta och läsa igenom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...