Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nifti

Pris på segel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Skall köpa begagnad båt. Vad skall man räkna med att ett nytt eller bra begagnat storsegel till en Albin cumulus kostar?

 

Redigerad av Nifti

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska stort spann mellan lägsta och högsta pris, ca 16000-40000 kr.

Vad kan skillnaden i kvalitet och hållbarhet vara mellan dessa alternativ?

Håller en dyrare duk formen längre och kan då ge en lägre totalkostnad istället för att behöva köpa nya segel tidigare?

Är SPORT och SPORT-Hybrid enbart för kappsegling och behöver dessa vårdas genom rullning för att hålla länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev per_62:

Ganska stort spann mellan lägsta och högsta pris, ca 16000-40000 kr.

Vad kan skillnaden i kvalitet och hållbarhet vara mellan dessa alternativ?

Håller en dyrare duk formen längre och kan då ge en lägre totalkostnad istället för att behöva köpa nya segel tidigare?

Är SPORT och SPORT-Hybrid enbart för kappsegling och behöver dessa vårdas genom rullning för att hålla länge?

Vill du ha exakta svar, får du nog kontakta Kinneviks segelmakeri, men det är stor skillnad på duk och hur du sammanfogar den. 

Jag killgissar lite åt dig 🙂 
Det billigaste är nog crosscut dacron, det dyraste är nog något hemlig kolfiber-membran som tillverkas i ett stycke med böjda fibrer. 

 

Det billigaste är tungt, töjer sig med ökad last och börjar sakta tappa formen dag 1. Det dyraste är lätt, starkt och håller formen bra tills det helt ger upp. 
 

Så ja - ett storsegel till en Cumulus kostar mellan 16-40 kkr, beroende på vad man önskar. Det var ville visa med skärmdumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

känns som att 25 000 kan vara ett bra riktmärke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boeing presenterar också priser på sin sida: http://www.boding.se/modeller/cumulus/

 

Jag tog in lite offerter från olika segelmakeri förra sommaren och fick väldig bra pris från polska n-sails som även är omnämnda här på forumet.

 

Blev aldrig någon affär, renoverade mina gamla segel istället. Men n-sails hade otroliga priser och var snabba på att svara. https://n-sails.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dacron är DuPonts registrerade varumärke för polyester.

Med ett relativt litet storseger skulle jag välja dacron.

Det är lättare att handskas med och i ett mindre segel gör materialet inte så stor skillnad.

Till genuan som är större än stormen skulle jag välja någon bättre kvalitet på duken.

 

Det bästa är att prata med flera segelmakare och berätta vad du vill med din segling.

Då tror jag du får det bästa alternativet för just dig.

 

Boding ligger bra till prismässigt, men de syr i Kina vilket jag ogillar. Jag tycker det är bättre att spendera mina pengar inom EU.

 

Polska n-Sails och Ungerska Tuss Sails har också bra prisbild.

 

North Sails sticker ut både i kvalitet och pris, riktigt fina arbeten men 30 % dyrare än medel. Boding är lite mera "sloppy", men 30% lägre pris än medel.

Redigerad av Mackey
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gillar inte heller att de syr seglen i Kina. Men jag håller hårt i mina pengar också.

 

Hursomhelst så fick jag in offerter på storsegel från North Sails: 25000 kr

Gransegel: 22000 med en budgervariant för 16000 kr

N-sails: 10000 kr.

 

Alla tre i bra kvalitet på duk, enligt klassreglerna.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuss sails i Budapest Ungern kan jag rekommendera dig. De har sytt ett storsegel och en gennaker till mig och jag är helnöjd, bra kvalitet och låga priser. De har en svensktalande agent som bor i Lerum utanför Göteborg.

 

https://www.tuss-sails.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

North Sails... Har beställt rullgenua. 

 

Tillverkas i Turkiet, om det nu är ett alternativ till Kina. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

North Sails... Har beställt rullgenua. 

 

Tillverkas i Turkiet, om det nu är ett alternativ till Kina. 

Turkiet är något bättre än Kina, men inom EU är bäst för oss som bor i ett EU-land.

 

Nort Sails har ett stort loft på Sri Lanka. Jag vet inte hur arbetsvillkoren är där, men är de okej så bidrar man ju till någons försörjning i ett land som verkligen behöver arbetstillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke när man väljer loft kan ju vara att välja ett loft som har representatnter eller att loftet finns på orten där man bor - så man kan få hjälp, antingen att mäta upp det eller om det skulle vara något i efterhand.. 

 

Pris är absolut en stor viktig del - men kvalitet och service väger lite högre för mig när det börjar kosta - då ska det vara så bra som möjligt så man får en bra hävstång mellan pris och kvalitet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-12 vid 08:04 skrev Dava:

Jag gillar inte heller att de syr seglen i Kina. Men jag håller hårt i mina pengar också.

 

Hursomhelst så fick jag in offerter på storsegel från North Sails: 25000 kr

Gransegel: 22000 med en budgervariant för 16000 kr

N-sails: 10000 kr.

 

Alla tre i bra kvalitet på duk, enligt klassreglerna.

Klassregler, skulle man kunna få en länk där dessa finns beskrivna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Klassregler, skulle man kunna få en länk där dessa finns beskrivna ?

 

Segelmakarna har i allmänhet bra koll på klassreglerna. De gav offert som angav att klassreglerna uppfylldes. Inget jag varken påpekade eller kontrollerade själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-12 vid 11:06 skrev Hybro:

North Sails... Har beställt rullgenua. 

 

Tillverkas i Turkiet, om det nu är ett alternativ till Kina. 

Nort Sails gör nästan alla segel för Norden i Sri Lanka, berättade Nort Sails i Finalnd, på min fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som fd segelmakare makare ser man på tjöningen  ett dakronsegel  28 gr till Albin Express  så är det mindre höjning på drakonsegel än laminat segel ett laminat segel är ju mycket  tunnare duk med andra ord är det lättare det är mycket sämre slitstyrka mot ett drakonsegel segel får man vara glad om det håller i 5 år dakronsegel håller 10 år 

Det är väldigt viktigt att man rullar ett sådant segel och inte hissar det när det blåser

Det är därför dom som kapseglat på hög nivå byter segel varje år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt flera segel av N-sails som jag upplever mycket prisvärda.
Svenska representanten förefaller kunnig och är mycket lätt att ha att göra med.
Konverserade även på god engelska via mail med den polska segelmakaren angående hjultravare till genomgående lattor som failade. Han var beredd att komma från Gdansk till Sundsvall för att kolla på mina travare. Dock stoppade jag honom. Tyckte det var överkurs för ett IF-segel av "mittemellankvalitet"
Dom skickade i stället sex olika travare med post till mig, jag valde. Skickade ner seglet till Polen och fick tillbaks det efter en vecka med nya travare.
En dålig söm i en fock åtgärdades av lokal segelmakare på deras bekostnad.
Du väljer dukkvalitet och tillbehör själv bland etablerade varumärken.
Inget "Kändisloft" har kunnat erbjuda mer än N-sails med ett undantag och det är glidern jag har. Den kunde bara Gransegel erbjuda. Dom tog dock inget ansvar för en dålig söm som släppte efter tre seglingar. Det fick jag lösa själv. Grans svar var helt torrt att "den största orsaken till skador är nötning och/eller UV-strålning" Nu tog den lokala segelmakaren bara 250 spänn för att fixa det. Men ändå!
Sen berättade min kompis att han fick en rundvandring på Rolly Taskers gigantiska loft i Phuket. Där har dom stora hyllor på leveransavdelningen som är märkta med andra mer prestigefyllda segelmärken. Tydligen så syr dom billigare segel åt andra segelmakare och det verkar inte vara så hemligt heller.
Jag tror att de flesta loft syr förstklassiga segel så länge du inte har extrema high-performancekrav. Det viktigaste är nog att välja och betala för rätt duk och skärning.
N-Sails var dessutom 1 500 kr billigare än sin närmaste konkurrent på kapellet till förseglet: Det är nu inne på tredje säsongen och jag har inget alls att klaga på det. Fortfarande som nytt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Perrr:

Google vill hänvisa mig till en sida för begagnade segel:

https://l-36.com/find_used_sails.php?menu=3

(bra eller dålig ide med gamla segel?)

Dålig idé med gamla segel. 
Men - begagnade segel kan vara en bra idé om du hittar ett som är i gott skick och som passar på just din båt. Och där brukar det falla för de flesta; det är svårt att hitta bra, begagnade segel som passar ens båt om man inte har en modell som kappseglas mycket och där ägare byter segel ofta. 
Men ibland har man tur, som när jag hittade den här superfina spinnakern på Blocket för under halva priset och som hade rätt mått för min båt. 

ECE67C51-53A3-44F7-8952-C987555230BB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Perrr:

Google vill hänvisa mig till en sida för begagnade segel:

https://l-36.com/find_used_sails.php?menu=3

(bra eller dålig ide med gamla segel?)

Är det en bra eller dålig idé att köpa en begagnad bil?

 

Allt beror på seglens ålder och skick!

Om man inte har möjlighet att undersöka seglen är det en chansning.

Ska man chansa ska man nog chansa på något ganska nytt, ett segel som har använts högst 2 - 3 år skulle jag säga.

 

Räkna med att ett segel har 10 års livslängd, men om det är en chansning så kanske man ekonomiskt ska räkna med fem åts livslängd.

Ett 2 - 3 år gammalt osett segel bör då gå för halva priset mot ett nytt.

 

Jag har ingen aning om priser på begagnade segel så detta är mina spontana tankar just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peter_K:

Dålig idé med gamla segel. 
Men - begagnade segel kan vara en bra idé om du hittar ett som är i gott skick och som passar på just din båt. Och där brukar det falla för de flesta; det är svårt att hitta bra, begagnade segel som passar ens båt om man inte har en modell som kappseglas mycket och där ägare byter segel ofta. 
Men ibland har man tur, som när jag hittade den här superfina spinnakern på Blocket för under halva priset och som hade rätt mått för min båt. 

ECE67C51-53A3-44F7-8952-C987555230BB.jpeg

Just spinnaker känns som det är lättare att hitta, eftersom de flesta är oanvända, eller nästan oanvända, pga att det är ett besvärligt segel att använda och (för normala segelbåtsägare) har ett mycket snävt vindregister där det är hanterbart och säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Just spinnaker känns som det är lättare att hitta, eftersom de flesta är oanvända, eller nästan oanvända, pga att det är ett besvärligt segel att använda och (för normala segelbåtsägare) har ett mycket snävt vindregister där det är hanterbart och säkert.

Utan att grotta ner sig i en diskussion i vem som är normal eller inte - det är en enorm skillnad på en modern spinnaker och en gammal som är lite använd i form av skärning och material. Den moderna är otroligt mycket enklare att hantera än den gamla, och jag har inga problem att få min moderna spinnaker att dra bra för om tvärs, vilket ger ett vindregister på över 180 grader, och det är rätt mycket tycker jag i alla fall. I lättare vindar är den helt fantastisk och den åker därför även upp på semestrar numer sedan jag uppgraderade från min gamla från tidigt 80-tal.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Utan att grotta ner sig i en diskussion i vem som är normal eller inte - det är en enorm skillnad på en modern spinnaker och en gammal som är lite använd i form av skärning och material. Den moderna är otroligt mycket enklare att hantera än den gamla, och jag har inga problem att få min moderna spinnaker att dra bra för om tvärs, vilket ger ett vindregister på över 180 grader, och det är rätt mycket tycker jag i alla fall. I lättare vindar är den helt fantastisk och den åker därför även upp på semestrar numer sedan jag uppgraderade från min gamla från tidigt 80-tal.


Jag menar mer att man ska ha en bom, fyra linor och dessutom en stor vaksamhet på vindbyar, så man inte tvättar seglet, och däcket, ofrivilligt. Inget segel för oerfarna. Därför den goda tillgången på begagnade segel. Jag menar, vi fick med ett till vår båt, och jag gissar att det aldrig, eller nästan aldrig, har använts, och det är nog original från mitten av 80-talet.

Vanliga segel är, som du säger, svårare att få tag i begagnade, i bra skick.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev raol:

Just spinnaker känns som det är lättare att hitta, eftersom de flesta är oanvända, eller nästan oanvända, pga att det är ett besvärligt segel att använda och (för normala segelbåtsägare) har ett mycket snävt vindregister där det är hanterbart och säkert.

Håller med om det första, men att det skulle vara ett snävt vindregister, nä det håller jag inte med om. 2 - 8 m/s är väl ett ganska brett register.

Lite besvärligt är det och kanske inte det segel man sätter för ett par distansminuter fritidssegling.

 

Härlig spinnakerseglingen mellan slör och halvvind i 2 - 3 m/s och man forsar fram i fyra, fem knop. Det är magiskt.

 

Sedan mera slör upp till 7 - 8 m/s har väl ingen svårt att hantera efter lite träning.

Underbart att koppla av i solen i en nästan vindstilla sittbrunn och titta på de man möter som har sjöställ och mössa!

 

Har man en gång lärt sig är det inte särskilt komplicerat eller krävande att segla med spinnaker, men som med allt måste man ju börja öva under gynsamma förhållanden för att lära sig.

 

Jag vill absolut uppmuntra alla att försöka använda sina spinnakrar mera. Läs på och kolla på tuben vad man ska och inte ska göra och pröva och öva när det inte blåser så mycket. Första gångerna är det lite läskigt, lite som första försöken att cykla, att åka slalom/bräda eller att köra en tung (i dubbel bemärkelse) motorcykel.

 

Se bara till att det finns gott om plats och tid att få ner spinnakern...

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Håller med om det första, men att det skulle vara ett snävt vindregister, nä det håller jag inte med om. 2 - 8 m/s är väl ett ganska brett register.

Lite besvärligt är det och kanske inte det segel man sätter för några distansminuter fritidssegling.

 

Härlig spinnakerseglingen mellan slör och halvvind i 2 - 3 m/s och man forsar fram i fyra, fem knop. Det är magiskt.

 

Sedan mera slör upp till 7 - 8 m/s har väl ingen svårt att hantera efter lite träning.

Underbart att koppla av i solen i en nästan vindstilla sittbrunn och titta på de man möter som har sjöställ och mössa!

 

Har man en gång lärt sig är det inte särskilt komplicerat eller krävande att segla med spinnaker, men som med allt måste man ju börja öva under gynsamma förhållanden för att lära sig.

 

Jag vill absolut uppmuntra alla att försöka använda sina spinnakrar mera. Läs på och kolla på tuben vad man ska och inte ska göra och pröva och öva när det inte blåser så mycket. Första gångerna är det lite läskigt, lite som första försöken att cykla, att åka slalom/bräda eller att köra en tung (i dubbel bemärkelse) motorcykel.

 

Se bara till att det finns gott om plats och tid att få ner spinnakern...


I 7-8 m/s har jag redan revat storseglet. Man får vara ordentligt våghalsig för att ha flygande segel uppe i såna vindstyrkor. Mer realistiskt är att det praktiskt användbara vindregistret för icke våghalsiga vardagsseglare är under den fart där många startar motorn för att komma fram till nästa hamn i tid.

I 2-3 m/s skulle även jag kunna ha det uppe (även om 5 knops fart i så svag vind är orealistiskt - jag brukar räkna att vindstyrkan i m/s ger samma båtfart i knop, upp till 5-6 m/s). Vid 5 m/s skulle jag garanterat ha plockat ner det redan - det är alldeles för mycket vind med tanke på att det kan komma en vindby på 8-9 m/s vid såna vindstyrkor.

Gennaker, däremot, är ett smidigt undanvindssegel. En lina bara, i stället för fyra. Ingen bom. Nackdelen är att de inte klarar läns bra, men man kan inte få allt. Det går iofs att sätta en spinnaker som gennaker. Jag gjorde det på Seacaten vi hade. Inte lika bra som en riktig gennaker, men nästan.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gennaker är inget vidare undanvindssegel, det är bra på slör och halvvind. En spinnaker har betydligt större vinkel. 
Jag tror inte du kommer behöva reva ditt storsegel i 7-8 m/s på nya båten om vi talar undanvindar. Den är inte speciellt livlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Gennaker är inget vidare undanvindssegel, det är bra på slör och halvvind. En spinnaker har betydligt större vinkel. 
Jag tror inte du kommer behöva reva ditt storsegel i 7-8 m/s på nya båten om vi talar undanvindar. Den är inte speciellt livlig. 

Som jag skrev, läns funkar dåligt eller inte alls. Men det är å andra sidan en snäv andel av kompassen, och jag skrev också det ovan. Några nackdelar är det värt om man får stora fördelar. Men vi kommer inte att skaffa gennaker, och spinnakern lär aldrig bli använd av oss heller.

Om man seglar undanvind eller inte har ingen betydelse för om man revar eller inte. Man måste anpassa segelsättningen efter det värsta läget, dvs tajt bidevind, eftersom man aldrig kan veta i förväg om man plötsligt måste vända eller på annat sätt göra en undanmanöver upp i vind. Att reva tar ändå några minuter, i bästa fall, medan en kraftig gir kan behövas med några sekunders varsel om man har otur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...