Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Northlander

Vilken 70-talsbåt, lågbudget?

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag håller på att köpa båt och står och väljer mellan lite olika objekt. Jag är nybörjare men vill kunna segla "långt", tänkte ta tjänstledigt nästa sommar (eller sommaren därefter om jag behöver med erfarenhet) och dra ner till medelhavet. Ev. även kunna åka vidare om andan senare faller på. Jag har kikat på lite olika båtar, men är väldigt osäker på vad som kan funka för långfärd.

 

Jag tänker mig en båt runt 27-30 fot i typ 50tkr-klassen, men max 65tkr (då "måste" dock plotter/gps, VHF och autopilot redan finnas). Jagvill ju att den ska gå bra att segla långt, men även vara någorlunda bekväm för en lång karl. De båtar jag kollat på är b.la.

 

  1. Nordisk Familjebåt
  2. Albin Vega
  3. Laurinkoster L-28
  4. Nord 80.

 

Här är några exempel på båtar, de är ju i varierande skick och med olika tillbehör. Även i olika prisklass.


Det jag undrar är väl egentligen om det är någon som är direkt olämplig för att segla lite längre med, eller om någon är otroligt mycket bättre. Har jag missat någon liknande båt jag bör kika efter?

 

Jag är ganska grön inom ämnet, som ni kanske förstår, önskar därför hjälp och kommentarer! Tack för er tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NF är ju inte direkt en långseglare; stor sittbrunn bl a, livlig.
Stryk den.
Alternativ till Vega är Tur 80.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag tycker det blir rätt stor skillnad på "ner till Medelhavet" och "åka vidare" som jag antar är att ta sig till Västindien.

 

Nästan vilken båt som helst skulle jag kunna tänka mig att segla till Medelhavet, men men under flera veckor över Atlanten skulle jag kräva lite mera utrustning och hjälpmedel.

 

Fundera på vad målet är tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 timmar sedan skrev Mackey: