Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Northlander

Vilken 70-talsbåt, lågbudget?

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag håller på att köpa båt och står och väljer mellan lite olika objekt. Jag är nybörjare men vill kunna segla "långt", tänkte ta tjänstledigt nästa sommar (eller sommaren därefter om jag behöver med erfarenhet) och dra ner till medelhavet. Ev. även kunna åka vidare om andan senare faller på. Jag har kikat på lite olika båtar, men är väldigt osäker på vad som kan funka för långfärd.

 

Jag tänker mig en båt runt 27-30 fot i typ 50tkr-klassen, men max 65tkr (då "måste" dock plotter/gps, VHF och autopilot redan finnas). Jagvill ju att den ska gå bra att segla långt, men även vara någorlunda bekväm för en lång karl. De båtar jag kollat på är b.la.

 

  1. Nordisk Familjebåt
  2. Albin Vega
  3. Laurinkoster L-28
  4. Nord 80.

 

Här är några exempel på båtar, de är ju i varierande skick och med olika tillbehör. Även i olika prisklass.


Det jag undrar är väl egentligen om det är någon som är direkt olämplig för att segla lite längre med, eller om någon är otroligt mycket bättre. Har jag missat någon liknande båt jag bör kika efter?

 

Jag är ganska grön inom ämnet, som ni kanske förstår, önskar därför hjälp och kommentarer! Tack för er tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NF är ju inte direkt en långseglare; stor sittbrunn bl a, livlig.
Stryk den.
Alternativ till Vega är Tur 80.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag tycker det blir rätt stor skillnad på "ner till Medelhavet" och "åka vidare" som jag antar är att ta sig till Västindien.

 

Nästan vilken båt som helst skulle jag kunna tänka mig att segla till Medelhavet, men men under flera veckor över Atlanten skulle jag kräva lite mera utrustning och hjälpmedel.

 

Fundera på vad målet är tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 timmar sedan skrev Mackey:

Fundera på vad målet är tycker jag.

 

Hej!

Det blev så att jag tänkte om lite. Jag vill lära mig segla bra och kunna segla ner till och runt i medelhavet. Att korsa Atlanten känns precis som du säger som en ganska skild grej. Då kanske det inte är rimligt att köpa en båt som måste kunna klara det.

 

Jag slog då faktiskt till på en NF igår, efter det jag läst känns det som en bra seglare där jag kan lära mig mycket! Om jag sedan vill korsa oceaner får jag ta det när det kommer, men det känns bättre att hålla sig lite på jorden så här i början.

 

Tacksam för svaren :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Northlander:

Jag slog då faktiskt till på en NF igår, efter det jag läst känns det som en bra seglare där jag kan lära mig mycket!

Va kul, grattis till ny båt! Jag har ingen erfarenhet över huvud taget av NF men det ser ut att vara en god seglare.

Som jag förstått på andra är det en livlig (som Peter_K skriver) och trevlig båt att segla. Jag kan tänka mig att det kan vara en ganska bra båt att lära sig segla i, kanske ingen renodlad nybörjarbåt. Å andra sidan är det en båt att utvecklas i. Den stora sittbrunnen inbjuder till kompisseglingar och umgänge.

 

När du så småningom närmar dig den punkten då du vill kasta loss och ge dig iväg på en lite längre tur vet du lite mer vilken typ av båt du vill ha. Det kanske är din NF, men det kan också vara någon annan. Jag föredrar något stabilare men vi är alla olika.

 

Våra hemmavatten är ett av världens bästa seglarvatten så man behöver egentligen inte ha bråttom att ge sig iväg långt bort för att uppleva (även om det är ganska gött det med 😏). Här är din båt perfekt!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-12 vid 21:04 skrev McLasse:

Va kul, grattis till ny båt! Jag har ingen erfarenhet över huvud taget av NF men det ser ut att vara en god seglare.

Som jag förstått på andra är det en livlig (som Peter_K skriver) och trevlig båt att segla. Jag kan tänka mig att det kan vara en ganska bra båt att lära sig segla i, kanske ingen renodlad nybörjarbåt. Å andra sidan är det en båt att utvecklas i. Den stora sittbrunnen inbjuder till kompisseglingar och umgänge.

 

När du så småningom närmar dig den punkten då du vill kasta loss och ge dig iväg på en lite längre tur vet du lite mer vilken typ av båt du vill ha. Det kanske är din NF, men det kan också vara någon annan. Jag föredrar något stabilare men vi är alla olika.

 

Våra hemmavatten är ett av världens bästa seglarvatten så man behöver egentligen inte ha bråttom att ge sig iväg långt bort för att uppleva (även om det är ganska gött det med 😏). Här är din båt perfekt!

 

Lycka till!

Tack så mycket! 

 

Det känns otroligt bra faktiskt :) 

 

Mina tankar går precis som du beskriver, bättre att skaffa mig mer erfarenhet och njuta av våra Svenska vatten innan jag planerar allt för långa turer! När jag sedan ska iväg "på riktigt" vet jag förhoppningsvis vad jag vill ha :D 

 

Ha det gott!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-11 vid 14:11 skrev Northlander:

Tjenare!

Jag håller på att köpa båt och står och väljer mellan lite olika objekt. Jag är nybörjare men vill kunna segla "långt", tänkte ta tjänstledigt nästa sommar (eller sommaren därefter om jag behöver med erfarenhet) och dra ner till medelhavet. Ev. även kunna åka vidare om andan senare faller på. Jag har kikat på lite olika båtar, men är väldigt osäker på vad som kan funka för långfärd.

 

Jag tänker mig en båt runt 27-30 fot i typ 50tkr-klassen, men max 65tkr (då "måste" dock plotter/gps, VHF och autopilot redan finnas). Jagvill ju att den ska gå bra att segla långt, men även vara någorlunda bekväm för en lång karl. De båtar jag kollat på är b.la.

 

  1. Nordisk Familjebåt
  2. Albin Vega
  3. Laurinkoster L-28
  4. Nord 80.

 

Här är några exempel på båtar, de är ju i varierande skick och med olika tillbehör. Även i olika prisklass.


Det jag undrar är väl egentligen om det är någon som är direkt olämplig för att segla lite längre med, eller om någon är otroligt mycket bättre. Har jag missat någon liknande båt jag bör kika efter?

 

Jag är ganska grön inom ämnet, som ni kanske förstår, önskar därför hjälp och kommentarer! Tack för er tid!

Av dom där var det väl bara L28 som är över 180 cm i ruffen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-27 vid 16:41 skrev Keesen:

Av dom där var det väl bara L28 som är över 180 cm i ruffen......

 

Hehe, TS hittade sin båt i somras men det är en intressant frågeställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...