Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Susie

Hur hög är Hydras mast?

Rekommendera Poster

Är det någon som vet hur hög masten på en Hydra är? Jag tror det är mellan 8 och 10 meter, men vet inte. Det känns lättare att fråga på det här underbara forumet än att ta båten till kranen och klättra upp i den igen och mina kunskaper i trigonometri går inte att lita på. Jag har kollat i information om Hydra på den här sajten, men mastens längd är inte med. Tacksam för hjälp.

Susie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett alternativ är att knyta en lina eller långt måttband till fallet och hissa upp detta till topp.

Därefter kontrollmäta hur lång linan eller måttbandet är mellan masttopp och mastfoten.

Och om det är höjden på masttoppen över vattennivån så lägg till måttet mellan mastfot och vattenyta.

Tänk på att en måttuppgift i en broschyr, på internet etc inte alltid stämmer med verkligheten. Masten kanske även inte är av standardlängd.

Och ska man passera under en bro vill man gärna veta masttoppens höjd över vattennivån och ta till lite marginal samt även ta hänsyn till vågor och aktuellt vattenstånd inför passage av bron.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi äger Hydra nr 114, tillverkad 1977 och den har fortfarande samma rigg från Seldén som levererades med båten. Mätte masten igår och på vår båt har den en totallängd på 7,45 meter. Mätt från mastfot till masttopp. Mvh az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...