Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
TerryN

Stigning Propeller 4-blad till Yamaha 250 - ASAP svar tack pga stöld

Rekommendera Poster

Hej

 

Så blev man drabbad av växelhusstöld i söndags natt,  växelhus och propeller förstås, 4 st drabbade på samma brygga.  Proffstjuvar som kom båtvägen troligen med båt med elmotor. 

 

Min fråga, vilken stigning ska man ha på en Turbo 2+2 th propeller? Jag hade en sån på,  men tyvärr hade jag inte skrivit upp vilken modell och ffa Stigning på den (den satt på vid köp)  orginal propellern som jag fick med har följande nummer: 13  3/4 X 21 - M.  Jag antar att 21 är stigningen. Den är 3-bladig, så det kanske är ngt helt annat på en 4-bladig.  Ni som har 4-bladig, vad rekommenderar ni?  Tack på förhand,  kära 76 dc vänner.

 

Motorn är en Yamaha F250 AETX - 2008.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du maxfart och varvtal vid maxfart så går det att räkna ut snabbt.

 

Propellrar har olika bladgeometri och därför blir inte alltid 21” just 21” i praktiken. Det är däremot en bra fingervisning och om du köper hos exvis drev.se bör du få bytesrätt tills du träffar rätt.
Fyrbladiga är ofta lite tungdragna och det brukar ofta landa i att man går ned en storlek i pitch. Jag hade nog ändå börjat med en 21” och sedan prövat en 20” om det blev för tungt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är Yamahas körfakta från 2008 för 76DC. Kan ge en viss vägledning, de hade större diameter än den du fick med som original.

 

@Mange249: På min båt körde Yama med 15x20" Saltwater Series II i körfakta (max RPM 5700) men jag har en 15x21" och den går kanske lite "tungt" (max rpm 5300-5400). Om jag skall gå till en fyrbladig skulle t.ex. 14 1/8 x 19" vara lämpligt (hittat en Solas till bra pris)?

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Kane:

Här är Yamahas körfakta från 2008 för 76DC. Kan ge en viss vägledning, de hade större diameter än den du fick med som original.

 

@Mange249: På min båt körde Yama med 15x20" Saltwater Series II i körfakta (max RPM 5700) men jag har en 15x21" och den går kanske lite "tungt" (max rpm 5300-5400). Om jag skall gå till en fyrbladig skulle t.ex. 14 1/8 x 19" vara lämpligt (hittat en Solas till bra pris)?

image.png

Det kan nog funka. Har dålig koll på Solas, men generellt sett borde en 19” 4blad kunna bli rätt. Beter den sig normalt enligt listad pitch tror jag du kan hamna på liknande siffror som 20” i körfaktan...
 

Är själv inget fan av 4blad, utan brukar hellre sikta på en storbladad 3a istället om det är marschfart som är prio, men har om jag skall vara ärlig inte gett propellertypen en ärlig chans heller:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mange249:

Det kan nog funka. Har dålig koll på Solas, men generellt sett borde en 19” 4blad kunna bli rätt. Beter den sig normalt enligt listad pitch tror jag du kan hamna på liknande siffror som 20” i körfaktan...
 

Är själv inget fan av 4blad, utan brukar hellre sikta på en storbladad 3a istället om det är marschfart som är prio, men har om jag skall vara ärlig inte gett propellertypen en ärlig chans heller:)

Tack. 19" tror jag också är "rätt". Hade den varit 15" i diameter hade jag tagit den direkt, men jag vet inte hur diametern påverkar. Den är ju nästan 1 tum mindre.

När man googlar rekommendationer skrivs nästan bara om pitchen om man skall gå från 3- till 4-bladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kör ordentligt hissat är det nog inga problem. Diameter ger mer grepp, dels pga den ökade bladytan men också då den av naturliga skäl greppar vatten djupare med mindre luft och annat greppåverkande.

På en 4blad har man redan ”för mycket” bladyta och fler blad(mer propp som greppar) så man klarar sig sannolikt med mindre diameter. Diameter/bladarea bromsar pga ökad friktion så mindre diameter är ett sätt att minska 4bladens nackdelar. 
 

För att krångla till det hela ytterligare ger ju större diameter möjlighet att hissa motorn mer, vilket i sin tur ger mindre motstånd i vattnet. Där får man väga fördelarna med hiss mot nackdelarna med ökad propellerfriktion. Där vinner nästan alltid mer hiss och vassare propp.

 

Det är dock svårt att sia om proppar innan man testat på aktuell kombo. Det finns så många variabler. Har själv råkat ut för att proppar jag sålt vidare fungerat klart sämre än vad de gjort för mig. I ett fall tom med samma båt/motor kombination. Där var det nog antingen monteringshöjd, trött maskin eller orutinerad förare som avgjorde. Mest sannolikt en kombo av dessa...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för snabba svar, låter rimligt med 19 eller 20.  Pratade med verkstan som ska göra jobbet nu, de rekommenderade 20'' , som sagt kan jag byta sen om det inte skulle vara bra. Typiskt, detta borde man ha haft koll på vad det var för propeller på motorn. Jag var mkt nöjd med den, den kommer snabbt upp i plan med bra grepp. Man tappar lite på toppfart med 4-bladig har jag fått för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...ja, och hur mycket eller hur ofta kör du toppfart?

 

Gentimot marschfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-11 vid 12:10 skrev Mange249:

Det kan nog funka. Har dålig koll på Solas, men generellt sett borde en 19” 4blad kunna bli rätt. Beter den sig normalt enligt listad pitch tror jag du kan hamna på liknande siffror som 20” i körfaktan...
 

Är själv inget fan av 4blad, utan brukar hellre sikta på en storbladad 3a istället om det är marschfart som är prio, men har om jag skall vara ärlig inte gett propellertypen en ärlig chans heller:)

Testade lite snabbt idag med 14 1/8x19 fyrbladaren från Solas. Blev bara en snabb sväng fram och tillbaka, typ samma toppvarv (fortfarande lågt)  men en knop snabbare. Rappare acc. blev det i alla fall. Skall testa lite mer med aggressivare trimning framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Testade lite snabbt idag med 14 1/8x19 fyrbladaren från Solas. Blev bara en snabb sväng fram och tillbaka, typ samma toppvarv (fortfarande lågt)  men en knop snabbare. Rappare acc. blev det i alla fall. Skall testa lite mer med aggressivare trimning framöver.

Gör gärna det och återkoppla. Speca gärna också modellen på propp som du har, så andra kan söka och få upp tråden. 4blad är lite lotto när det gäller hur tungdragna de är(iof även 3blad) men den verkar ge bättre av allt jämfört med proppen du hade innan i alla fall. Att trimma ordentligt kan göra mycket på slutet.

 

Har du testat det gamla knepet att först trimma ut ordentligt för att få in luft under båten och sedan trimma ner lite igen för att få mer horisontell vinkel på kraften från propellern? Det kan ge flera knop om man får till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-10 vid 14:04 skrev Mange249:

Gör gärna det och återkoppla. Speca gärna också modellen på propp som du har, så andra kan söka och få upp tråden. 4blad är lite lotto när det gäller hur tungdragna de är(iof även 3blad) men den verkar ge bättre av allt jämfört med proppen du hade innan i alla fall. Att trimma ordentligt kan göra mycket på slutet.

 

Har du testat det gamla knepet att först trimma ut ordentligt för att få in luft under båten och sedan trimma ner lite igen för att få mer horisontell vinkel på kraften från propellern? Det kan ge flera knop om man får till det.

Nu är det färdiglekt.....😀

Back to basic, dvs till den prop som Yamaha har i sin körfakta för min båt. Köpte en i går och satt på den i morse och var ut och testade lite, blåa siffrorna nedan. Den får vara kvar!

(All data nedan är förstås inte vetenskapliga. Jag har bottenmålning och båten är nytvättad under. Väder, sjö och last kan skilja lite mellan testerna.)

 

image.png.c7a885eb5774a68ae7b4e6178a0fd9f4.png

 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, märkte du någon tydlig skillnad i acc med 4-blad? Förmodligen skulle Solas proppen haft en något lägre stigning eftersom den inte varvar ur ordentligt. Hade samma fenomen när jag bytte till 4-blad och valde en för hög stigning först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Freez:

Intressant, märkte du någon tydlig skillnad i acc med 4-blad? Förmodligen skulle Solas proppen haft en något lägre stigning eftersom den inte varvar ur ordentligt. Hade samma fenomen när jag bytte till 4-blad och valde en för hög stigning först.

Tyckte att den accelererade bättre och var lite mindre slingrig i låga farter. Men det var enda fördelarna. En typ 15x18 fyrbladare hade kanske suttit bättre.

Kunde inte trimma ut den lika mycket heller som med 3-bladiga Yamahapropparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du med hissning av motorn? Du har en del varv till att hämta... Ser annars ut som bra siffror och stärker min tes om att 3bladare är det som gäller;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

Hur har du med hissning av motorn? Du har en del varv till att hämta... Ser annars ut som bra siffror och stärker min tes om att 3bladare är det som gäller;)

Jag har ingen hiss på båten. Den sitter som i Yamahas körfakta näst högst upp och antikavitationsplattan hamnar då en bit ovanför kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kane:

Jag har ingen hiss på båten. Den sitter som i Yamahas körfakta näst högst upp och antikavitationsplattan hamnar då en bit ovanför kölen.

Det låter lagom. Tänkte mer om du suttit långt ner i hålen och ägnat dig åt ”djuphavsfiske”...

 

Bara att åka och vara glad:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mange249:

Bara att åka och vara glad:)

Japp, det skall jag göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...