Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ankanpankan

Bränslemätare som går upp på fullt

Rekommendera Poster

Hej , alla ni som kan. Jag har bytt ( min man ) tankgivare då den gamla är helt sönder och satt dit en Kus 0 till 190 Ohm . Jag har kopplat som den förra men mätaren går direkt upp på fullt och stannar där . Vad har vi gjort för fel ? Det är en Mercury mätare original på en Uttern från 2001.

Bild.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet du att du skulle ha en 0/190 och inte en 240/30?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte men vi trodde det eftersom det är det vanliga. Kan man mäta på mätaren vilken det ska vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som du skall ha en 240/30. Ta upp givaren och rör på flottören så ser ni om mätaren reagerar "baklänges".

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ankanpankan:

Hej, vet inte men vi trodde det eftersom det är det vanliga. Kan man mäta på mätaren vilken det ska vara? 

Du kanske kan se en modellbeteckning och den vägen hitta spec på den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om mätaren går i botten brukar det bero på att givaren är oansluten, alltså oändligt antal ohm, i alla fall på mätare med europeisk standard.

Enligt ditt kopplingsschema ser det ut som om du anslutit den blåa kabeln från givaren till minus och "G". Det är nog fel, undrar om inte "G" är "ground" alltså jord/minus till belysningen.

 

Svart kabel på givaren, till minus, eventuellt jordad i tanken.

Blå kabel från givaren till instrumentet, troligtvis till "S" (signal)

kabel från "1" till tändningslåset, det är plus.

Egentligen skall inte instrumentet ha minus/jord separat, det får det genom givaren, och det är det som är signalen från denna givare.

 

Däremot skall ju belysningen ha både plus och minus.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ankanpankan:

Tack:) 

Ingen ohmsak!

 

Min gode väl Pablo Picasso ritade detta schema en gång innan han gick in i den totala kubismen:

 

748386768_vanliginkopplinginstrument.jpg.d134dd91c206584ed43e9bad01d8cd32.jpg.09666326060c263bc15b5d2a30e1db45.jpg

Hoppas du kan ha användning för schemat, men det finns variationer på tankmätarkopplingar har jag förstått, denna gäller Wema, VDO och Biltemas och kanske några fler mätare.

Och detta är då den ultamoderna mätaren med lysdiodsbelysning i två färger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-11 vid 14:55 skrev Georg_Ohm:

Ingen ohmsak!

 

Min gode väl Pablo Picasso ritade detta schema en gång innan han gick in i den totala kubismen:

 

748386768_vanliginkopplinginstrument.jpg.d134dd91c206584ed43e9bad01d8cd32.jpg.09666326060c263bc15b5d2a30e1db45.jpg

Hoppas du kan ha användning för schemat, men det finns variationer på tankmätarkopplingar har jag förstått, denna gäller Wema, VDO och Biltemas och kanske några fler mätare.

Och detta är då den ultamoderna mätaren med lysdiodsbelysning i två färger.

Väcker denna tråd då jag har samma problem. 

 

Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. 

 

Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. 

Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. 

Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. 

 

Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips?

Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Väcker denna tråd då jag har samma problem. 

 

Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. 

 

Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. 

Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. 

Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. 

 

Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips?

Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder? 

Eftersom instrumentet reagerar (gör inte så igen, spänningen blir för hög på instrumentets givaringång) så är det lätt att tro att givaren lagt av.

Koppla en multimeter på givarens kablar eller anslutningar, ställ in instrumentet för att mäta motstånd, nu skall du får olika värden i displayen när du ändrar flottörens läge, om givaren är hel, om den är trasig händer det ingenting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom instrumentet reagerar (gör inte så igen, spänningen blir för hög på instrumentets givaringång) så är det lätt att tro att givaren lagt av.

Koppla en multimeter på givarens kablar eller anslutningar, ställ in instrumentet för att mäta motstånd, nu skall du får olika värden i displayen när du ändrar flottörens läge, om givaren är hel, om den är trasig händer det ingenting.

Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? 

 

Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? 

 

Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång! 

Från vilken tillverkare kommer ditt instrument? VDO? Wema?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Från vilken tillverkare kommer ditt instrument? VDO? Wema?
 

Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema.

 

Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-06-23 vid 22:21 skrev Gbgdykarn:

Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema.

 

Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare

Hur gick det för dig? fann du felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...