Jump to content
Friday 06 August 2021
Ankanpankan

Bränslemätare som går upp på fullt

Recommended Posts

Hej , alla ni som kan. Jag har bytt ( min man ) tankgivare då den gamla är helt sönder och satt dit en Kus 0 till 190 Ohm . Jag har kopplat som den förra men mätaren går direkt upp på fullt och stannar där . Vad har vi gjort för fel ? Det är en Mercury mätare original på en Uttern från 2001.

Bild.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur vet du att du skulle ha en 0/190 och inte en 240/30?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, vet inte men vi trodde det eftersom det är det vanliga. Kan man mäta på mätaren vilken det ska vara? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som du skall ha en 240/30. Ta upp givaren och rör på flottören så ser ni om mätaren reagerar "baklänges".

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Ankanpankan:

Hej, vet inte men vi trodde det eftersom det är det vanliga. Kan man mäta på mätaren vilken det ska vara? 

Du kanske kan se en modellbeteckning och den vägen hitta spec på den.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om mätaren går i botten brukar det bero på att givaren är oansluten, alltså oändligt antal ohm, i alla fall på mätare med europeisk standard.

Enligt ditt kopplingsschema ser det ut som om du anslutit den blåa kabeln från givaren till minus och "G". Det är nog fel, undrar om inte "G" är "ground" alltså jord/minus till belysningen.

 

Svart kabel på givaren, till minus, eventuellt jordad i tanken.

Blå kabel från givaren till instrumentet, troligtvis till "S" (signal)

kabel från "1" till tändningslåset, det är plus.

Egentligen skall inte instrumentet ha minus/jord separat, det får det genom givaren, och det är det som är signalen från denna givare.

 

Däremot skall ju belysningen ha både plus och minus.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Ankanpankan:

Tack:) 

Ingen ohmsak!

 

Min gode väl Pablo Picasso ritade detta schema en gång innan han gick in i den totala kubismen:

 

748386768_vanliginkopplinginstrument.jpg.d134dd91c206584ed43e9bad01d8cd32.jpg.09666326060c263bc15b5d2a30e1db45.jpg

Hoppas du kan ha användning för schemat, men det finns variationer på tankmätarkopplingar har jag förstått, denna gäller Wema, VDO och Biltemas och kanske några fler mätare.

Och detta är då den ultamoderna mätaren med lysdiodsbelysning i två färger.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-06-11 vid 14:55 skrev Georg_Ohm:

Ingen ohmsak!

 

Min gode väl Pablo Picasso ritade detta schema en gång innan han gick in i den totala kubismen:

 

748386768_vanliginkopplinginstrument.jpg.d134dd91c206584ed43e9bad01d8cd32.jpg.09666326060c263bc15b5d2a30e1db45.jpg

Hoppas du kan ha användning för schemat, men det finns variationer på tankmätarkopplingar har jag förstått, denna gäller Wema, VDO och Biltemas och kanske några fler mätare.

Och detta är då den ultamoderna mätaren med lysdiodsbelysning i två färger.

Väcker denna tråd då jag har samma problem. 

 

Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. 

 

Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. 

Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. 

Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. 

 

Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips?

Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Väcker denna tråd då jag har samma problem. 

 

Har kopplat enligt ovan, svart kabel från givare till minus på batteri, blå kabel till signal, röd kabel till plus men mätaren visar konstant tomt. 

 

Tröttnade och kopplade rätt på batteri till mätare och sedan blå till signal, då visade mätaren helt fullt. 

Tanken är halvfull och givaren löper fint, men den visar fullt hela tiden. 

Något som är konstigt är att när jag monterar mätaren på sin plats och kopplar enligt ovan (plus via brytare istället för tändning) och slår på brytaren så hoppar mätaren upp nån millimeter men stannar kvar på tom. Testat ny mätare då jag hade en jag vet fungerar och den gör exakt likadant. 

 

Vad kan detta bero på? Någon som är duktig på givare som vill bistå med tips?

Beter sig en 0-180 ohms givare på detta sätt om den går sönder? 

Eftersom instrumentet reagerar (gör inte så igen, spänningen blir för hög på instrumentets givaringång) så är det lätt att tro att givaren lagt av.

Koppla en multimeter på givarens kablar eller anslutningar, ställ in instrumentet för att mäta motstånd, nu skall du får olika värden i displayen när du ändrar flottörens läge, om givaren är hel, om den är trasig händer det ingenting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Eftersom instrumentet reagerar (gör inte så igen, spänningen blir för hög på instrumentets givaringång) så är det lätt att tro att givaren lagt av.

Koppla en multimeter på givarens kablar eller anslutningar, ställ in instrumentet för att mäta motstånd, nu skall du får olika värden i displayen när du ändrar flottörens läge, om givaren är hel, om den är trasig händer det ingenting.

Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? 

 

Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Gbgdykarn:

Jag förstår inte skillnaden på att koppla direkt mot batteri eller att koppla den på plats. Inkopplingen blir ju densamma förutom kortare kablar? 

 

Hade inte lust att skruva av givaren idag då jag ska ut i helgen och är rädd att de krävs lite jobb att få tätt igen... ska testa att mäta samtidigt som jag har loss givaren nästa gång! 

Från vilken tillverkare kommer ditt instrument? VDO? Wema?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Från vilken tillverkare kommer ditt instrument? VDO? Wema?
 

Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema.

 

Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-06-23 vid 22:21 skrev Gbgdykarn:

Bra fråga, ett av dom är biltemas, helt nytt och verifierat från annan båt. Det andra mins jag intr, ev Wema.

 

Båda är 0-190 ohm och har enligt tidigare ägare fungerat med befintlig givare

Hur gick det för dig? fann du felet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy