Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
joelfrodin

Hitta Impelleresterna vid haveri!

Rekommendera Poster

Har dubbla AD41B

 

Hade lite impellerhaveri i samband med upptag och konservering ifjol ( Märkte aldrig något på tempen, men sög inte i sig någon glykolblandning) I samband med det så rensade jag lite i systemet i värmeväxlare bla, och spolade systemet kors och tvärs, framåt och bakåt. Hitade inte jättemycket impellerrester men tänkte inte så mycket på det, utan trodde jag fick ut allt.

 

https://www.maringuiden.se/forum/topic/93933-kylkonserveringsproblem-ad41b/?tab=comments#comment-704030

 

 

Provkörde hemma med trädgårdsslang, sjösatte åkte runt i 7 knop i 15 min inga problem. Tog upp henne i plan och templarmet gick på BB motor, inget konstigt på mätaren, drog ur sladden till vakten och konstaterade att jag troligtvis får köpa en ny givare. Log lite för mig själv och konstaterade att BB motor också kan krångla, annars brukar det alltid vara SB, tog upp henna i plan och styrde hemåt efter 2m gick larmet till SB motor, Va fan! Men den mätaren hade passerat 110, drog av och slog igen. Hoppades på att hon tog emot kylvatten så jag slog igång på förhöjd tomgång, tempen sjönk sakta. Puttrar hemåt inget konstigt med tempen, men jag vågade inte dra på. Tankarna vandrar, blir det en sommar i 7knop?

 

 

Funderar på kylvattenslangen på drevet, så jag hoppade i plurret och kollade men nä den satt där. Kom att tänka på impellerrester, så jag öppnade sjöfiltret, Bingo! Impellerresterna verkar ha åkt baklänges i fjol och fastnat innan sjövattenpumpen, och släppte nu. 

 

Så tips från en som vet, kolla alltid systemet efter rester, NOGRANT! Men jag har kollat värmeväxlare, vart mer ska man öppna och kika? Nu hoppas vi bara att motorn har klarat kokningen.

IMG_20200610_231209.jpg

IMG_20200610_232821.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...