Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pamaguso

Montering solcellspanel på Noa solpanelhållare

Rekommendera Poster

Köpte förra våren en 80W solpanel och till denna en Noa vridbar solpanelhållare 40mm rör.

Av olika orsaker hanns inte monteringen med förra säsongen, men nu är det dags...

 

När jag plockar upp grejorna ur emballaget ser jag att Noas "skenor" är aningen korta i mitt tycke för att passa till solpanelen. (Se bilder.)

Vad tror Maringuidens samlade expertis: Kommer det att hålla om jag borrar hål i fäst-skenan och skruvar ihop detta? 
Hur kan man annars göra?

 

Förslag mottages tacksamt!

Hela.jpg

Detalj.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser för tajt ut. Kan inte bli mycket gods kvar utanför skruvhålet...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Runt hål på ena sidan och u-spår på andra sidan. Alternativt borra 2 st 4 (eller 5) mm hål i varje ände och nya motsvarande hål i panelen.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant är:

1. Korta skenorna så de precis passar inuti ramen på solpanelen.

2. Skruva plattjärn i alu eller rf i ändarna på skenorna så plattjärnen sticker ut en aning.

3. Skruva fast de utskjutande plattjärnen i solpanelen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förläng skenan något i ena änden:

1. Flytta skenan något så att den passar inuti ramen på en sidan

2. Skruva fast plattjärn av alu i den ände som passar inuti ramen

3. Borra hål i skenan i ena änden och i plattjärnet i andra änden

4. Skruva fast

image.png.7fa2db874540d7dc681d7e1bc14ced98.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort, stort tack för förslagen!

Mycket trevlig skiss också per_62!!!

Tror att jag för säkerhets skull satsar på att komplettera med plattjärn av aluminium.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade sådan NOA- hållare på förra båten, en Nimbus 2700. Jag förstärkte hålen med aluminumbrickor som jag gjorde själv.

Men de där rattarna var en besvikelse, dom sprack i plasten. Jag ersatte dessa med skruvhandtag från Clas. Jag fick dessutom staga upp panelen genom att ha en lina från panelen till masten, annars fälldes den sakta nedåt, trots att jag spänt åt noahållarna ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade läst en del om svajiga stolpar, så jag valde att köpa hållaren med 40mm rör istället för 30mm. 

När jag nu packar upp hållaren den ser jag att det sitter ett beslag (en fot) längst ner på stolpen som är tänkt att skruvas fast med 4 skruvar i skrovet/däcket beroende på var jag placerar den. Får alltså en fästpunkt i däck och en på pushpiten.

Så jag hoppas att det ska bli någorlunda stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/15/2020 at 8:25 PM, pamaguso said:

Jag hade läst en del om svajiga stolpar, så jag valde att köpa hållaren med 40mm rör istället för 30mm. 

När jag nu packar upp hållaren den ser jag att det sitter ett beslag (en fot) längst ner på stolpen som är tänkt att skruvas fast med 4 skruvar i skrovet/däcket beroende på var jag placerar den. Får alltså en fästpunkt i däck och en på pushpiten.

Så jag hoppas att det ska bli någorlunda stabilt.

Jag skall precis beställa det Noa fästet. Alltså varianten med 40mm-rör och en "fot" nedtill.

Tänkte montera en 80w panel på.

 

Vill INTE ha det svajigt och klent - hur funkar det tycker du? Eller någon annan som har produkten?

 

Alltså denna:

https://www.seasea.se/solpanelshåll-noa-40mm-vridbar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, tyvärr. Av olika orsaker har jag ännu inte fått den monterad, så jag har ännu ingen uppfattning om hur stabilt eller svajigt det blir.

Sorry...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Vill INTE ha det svajigt och klent - hur funkar det tycker du? Eller någon annan som har produkten?

Vet inte men hjälpte en med 30mm rör med en 80W och det blev rejält svajigt. Hade en bit av en Noa-täckställning som precis rymdes utanpå 30mm röret vilket hjälpte en hel del men den bit jag hade räckte bara till mellan pushpit och solpanelshållaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...