Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hamnanna

Undvika misstag vid motorbåtsköp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Läser nästan dagligen på olika forum för båtar och båtmotorer om hur nyblivna båtägare upptäcker brister på båtmotorn redan vid de första turerna efter köpet.

Jag har förståelse för hur svårt det kan vara att undersöka en båtmotor då det ofta är svårt att komma åt och att de allra flesta inte kan så mycket om motorer, ibland ingenting.

Ibland anlitar man en besiktningsman, det kostar 5-10´kr, så för båtar i lägre prisklassen tycker många det blir för dyrt. Men även om man anlitar en besiktningsman så gör de begränsade undersökningar på motorn. De kollar vätskor, provstartar, kollar rök, oljetryck och gör en enklare provkörning.

 

Hur ska en okunnig båtspekulant då göra? Kan vi samla några handfasta tips till dem här? Alltså något alla kan göra även utan motorkunskap...

 

Mina råd efter allt jag läst är följande:

1. Titta i motorutrymmet. Är det rent och torrt? Om inte så är det något som är fel.

2. Ha med en vän när du provkör. Be vännen bara studera, lyssna och lukta. T.ex. för att se om det ryker eller skramlar.

3. Kör på maxfart länge! Ut på öppet hav och pressa maxfart i minst 15 minuter. Titta att mätarna inte står på rött område. Din vän forsätter sin uppgift.

4. Stanna och växla fram-back minst 20 gånger. Varje gång skall fungera.

5. Stäng av motorn och starta igen flera gånger.

6. Kör maxfart på nytt i 10 minuter.

6. Avsluta med titt i motorutrymmet igen. Det ska vara rent och torrt!

7. Prata med din vän. Förhoppningsvis så har ev. brister noterats av någon av er. Ring då ett varv och rådfråga innan köp.

 

Fler handfasta och enkla råd som alla kan göra önskas!

Redigerad av Hamnanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra lista men jag har några invändningar. 
Full gas skulle jag inte vilja att en spekulant kör en äldre motor på om jag var säljare. Visst ska motorn palla en del men är motorn +10 år och diesel skulle jag inte vilja det. En bensinutombordare däremot skulle jag acceptera det på.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag sälja min båt så skulle provkörning ske efter att handpenning är erlagd alternativt att jag fått ett mycket bra intryck. Att en eventuell köpare skulle få ligga på max i 15min skulle jag aldrig infinna mig i även om handpenning är lagd eller inte. Skulle förmodligen skicka köparen i vattnet & sälja till någon annan. 
 

Självfallet ska du titta under motorn men med tanke på eventuell galen provkörning så lär det kunna finnas endel slagvatten...

 

Motorn i all ära men jag skulle även lägga krut på att kontrollera kölsvinet längre fram i båten. Är det torrt, fungerar länspumparna, läcker vattensystemet, toan osv osv. Fungerar all elektronik? Är batteribanken uppdaterad? Allt kablage? Ofta brukar det säga väldigt mycket om säljaren hur det ser ut bakom alla skott.. Ställ frågor som säkerställer att säljaren kan sin båt & inte har tänkt att en båt är som en bil & har behandlat den därefter. 

Drevet får ej glömmas bort. (Bälgar, olja, ej kantstötta proppar, mm mm). 
 

Vet inte vilken storlek du kikar på men tog för givet att det är inombordare med sovmöjligheter.

 

Hoppas det hjälper dig lite för självklart ska du köpa en båt - bästa som finns både på gott och ont :)

 

Mvh,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min Mercruiser 3.0 står det väldigt klart i instruktionen att den inte skall köras på mer än 75% av fullt varvtal annat än korta perioder.

Att ta med någon som inte bedåras av den nya båten utan kan tänka klart och logiskt är ett plus. Självklart skall denne vara något kunnig på båtar och motorer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS "lista" är väldigt inriktad på motorn och att köra den. Visst, det är viktigt och många punkter är bra. Dock skulle jag inte heller acceptera att en spekulant tokkör min stora dieselsexa på fullgas i en kvart. Även om den är ny (knappt inkörd). Eller just därför....

 

Och minst lika viktiga grundläggande saker innan man ens kör iväg är ju att kolla oljan (nivå, färg, lukt) och kylvattnets utseende i expansionskärlet m.m.  Samt om det är en bensinmotor kanske efter turen skruva ur stiften och se hur de ser ut, kanske t.o.m. ta ett kompressionsprov (klarar vem som helst och mätare är billiga). Och på en utombordare, växelhusoljans färg så den inte är chokladmjölk.

 

Men det finns också så mycket mer i en båt (oavsett motor eller segel) som är minst lika viktigt. Öppna elskåpet och titta. Kabeldragning, kontakter och hur säkringshållare ser ut avslöjar mycket om skick och underhåll. Titta och känn också på kranar, genomföringar o.s.v.

 

TS, har du en speciell båtaffär i tankarna, kanske en egen erfarenhet av något som upptäcktes ?  Ser också i en annan tråd att du även försöker ge juridiska tips och skriver bl.a. att "Upplysningsskyldigheten går före undersökningsskyldigheten", vilket man nog skall vara lite försiktig med att påstå. Det är inte olagligt att som säljare vara dum och inte begripa att ett fel är ett fel, men köparen har alltid en undersökningsplikt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter.

Min avsikt är att hitta sätt för en okunnig att köpa Motorbåt. Det begås allt för många misstag. Jag har gjort mina egna också. Men är man nybörjare och okunnig så vet man inget om oljekvalitet, kompression eller var tändstiften sitter. Mitt fokus på motorn beror på att det ofta är det dyraste misstaget.
 

Förslaget med maxfart under 15 minuter verkar anses som mer än vad en begagnad dieselmotor bör klara av...? Det verkar som vi hittat ett känslig område här.

Hur ska en dieselmotor typ Penta runt 200 hk som t.ex. är 20 år gammal med 700 timmar rimligen testköras så att en okunnig köpare kan känna att den levererar vad som kan förväntas? Köparen vill ju som sagt inte upptäck det på sin premiärtur med fullpackad båt med familjen.

Vid försäljning är båten ofta tom, lite i tankarna och få personer ombord. I verkligheten är det fulla tankar, semesterpackning,mat, vin, öl, gummibåt, gäster etc, ja ni vet.

Jag förstår att man som säljare vill att köparen är försiktig, men nu ska vi försöka hjälpa okunniga båtköpare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dom flesta båtmotorer är ju i grunden (inombordare) princip identiska med många bilmotorer. Det är ju inte vanligt att vid provkörning köra fullgas på en växel i femton minuter när vi vill köpa bil....

Redigerad av pismo
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har naturligtvis rätt Ingemar, köparen har en mycket omfattande undersökningsplikt. Det är den jag vill få tips om 🙂

I fallet som du refererar till där jag gett min uppfattning, så påstår köparen att verkstaden som servat båten före köpet hade informerat säljaren om vattenläckage i drevet.

Om det sedan har varit en orsak till haveriet vet jag inget om. Men om det var det och säljaren hade vetskapen, så är det ett bekymmer i fallet. Se gärna 2 punkten i  https://lagen.nu/1990:931#R19 där upplysningsplikt är avgörande.

Naturligtvis sedan svårt att bevisa, men köparen får avgöra och jag ger tipset att söka ytterligare råd med förhoppning om en rättvis lösning för båda parter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hamnanna:

Tack för synpunkter.

Min avsikt är att hitta sätt för en okunnig att köpa Motorbåt. Det begås allt för många misstag. Jag har gjort mina egna också. Men är man nybörjare och okunnig så vet man inget om oljekvalitet, kompression eller var tändstiften sitter. Mitt fokus på motorn beror på att det ofta är det dyraste misstaget.

Problemet är att en okunnig aldrig kommer kunna göra ett säkert båtköp. Då skall man låta bli eller ta hjälp av någon kunnig.

 

Eller bli kunnigare. För annars kommer båtägandet bli mycket osäkert och oftast dyrt.

Vet man ingenting om något så bör man ta reda på först. Första tipset bör istället vara att Googla för att förstå oljans funktion och titta på bilder av motorn för att lära sig var t ex tändstiften sitter. Dessa grundläggande kontroller kan aldrig fullt ut ersättas med att bara tokköra båten och lyssna efter skrammel eller titta efter rök.

 

Du skriver att dina tips är för att ha "fokus på motorn". Jag tycker istället det låter lite som att....förlåt....en blind försöker leda en blind.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar har sina brister, och det är ett stort slitage på båtar om man jämför med bilar. De som ägt båt tidigare är medveten om detta och har en tolerans för olika småfel och att det alltid finns något att fixa.

Det tror jag är den största insikten en person som är ny i båtlivet får.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Hamnanna:

I fallet som du refererar till där jag gett min uppfattning, så påstår köparen att verkstaden som servat båten före köpet hade informerat säljaren om vattenläckage i drevet.

Om det sedan har varit en orsak till haveriet vet jag inget om. Men om det var det och säljaren hade vetskapen, så är det ett bekymmer i fallet. Se gärna 2 punkten i  https://lagen.nu/1990:931#R19 där upplysningsplikt är avgörande.

Naturligtvis sedan svårt att bevisa, men köparen får avgöra och jag ger tipset att söka ytterligare råd med förhoppning om en rättvis lösning för båda parter.

Som jag skrev är det inte olagligt att vara dum och inte begripa. Säljaren kan säga att den inte förstod allvarligheten i det verkstaden sade, och därför inte förstod vikten av att föra informationen vidare.

Som du själv skriver så behöver man ju inte ens ha kunskap om var tändstiften sitter för att ha båt...😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan gå upp på fullgas en kort stund  en eller ett par minuter inte mer. Resten av tiden får man hålla sig under 80% av maxvarv på en bensinmotor. Kanske 90% på en diesel, läs instruktionsboken för den aktuella motorn.

 

Jag skulle dessutom ta ett kompressionsprov och titta på tändstiften om det är en bensinmotor. Jag har själv avstått från köp efter den operationen. Ett soprent tändstift och dålig kompression... antagligen sprucken topp. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Hamnanna:

Ibland anlitar man en besiktningsman, det kostar 5-10´kr, så för båtar i lägre prisklassen tycker många det blir för dyrt.

Om man totalt saknar kunskap och inte vill betala någon som har det samt vill göra ett tryggt köp så är nog mitt bästa tips att köpa en helt ny båt med garantier.

 

11 timmar sedan skrev Hamnanna:

Förslaget med maxfart under 15 minuter verkar anses som mer än vad en begagnad dieselmotor bör klara av...?

Eller båten, skulle jag köra min båt på fullgas så skulle den gräva ner sig ordentligt och bli ganska svårkörd. Speciellt för en totalt okunnig och ovan person.

För övrigt tror jag inte att någon motortillverkare rekommenderar att köra maxvarv konstant ens med en ny motor,

 

11 timmar sedan skrev pismo:

Det är ju inte vanligt att vid provkörning köra fullgas på en växel i femton minuter när vi vill köpa bil....

Precis, fullfart på motorvägen. Med en 30 år gammal bil. gärna med lite fullgasväxlingar. Och en totalt oerfaren person bakom ratten.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Precis, fullfart på motorvägen. Med en 30 år gammal bil. gärna med lite fullgasväxlingar. Och en totalt oerfaren person bakom ratten.

På lägsta växeln dessutom. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Du skriver att dina tips är för att ha "fokus på motorn". Jag tycker istället det låter lite som att....förlåt....en blind försöker leda en blind.

 

13 timmar sedan skrev pismo:

Dom flesta båtmotorer är ju i grunden (inombordare) princip identiska med många bilmotorer. Det är ju inte vanligt att vid provkörning köra fullgas på en växel i femton minuter när vi vill köpa bil....

1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

För övrigt tror jag inte att någon motortillverkare rekommenderar att köra maxvarv konstant ens med en ny motor,

 

Precis, fullfart på motorvägen. Med en 30 år gammal bil. gärna med lite fullgasväxlingar. Och en totalt oerfaren person bakom ratten.

 

 

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

På lägsta växeln dessutom. 

Lätt att sitta på läktaren och kritisera och göra sig lustig. Välkomna ner på planen och ge era råd om hur ni själva skulle utföra en provkörning av begagnad familjemotorbåt. Ser fram emot tipsen.

 

Men jag inser att jag nog har tagit i för mycket. Ändrar min rekommendation till att man kör maxfart i 3-5 minuter. Givetvis i säkra vatten och efter att motorn nått rätt temperatur. Före man testar max rpm så bör man ha kört på max rpm -10% i 5 min och likadant efteråt. Resten av rekommendationerna verkar fortfarande uppskattade.

 

Själv kör jag sällan med max rpm för att spara bränsle och slitage. Men det är en bra testmetod och jag gör det ibland för att jag vill veta att allt fungerar bra.

För välskötta motorer så är det inget farligt att köra max då och då. Pentas fritidsmotorer är dimensionerade för effektklass rating 5, så ni vet vad jag menar.
Har man tex en Yanmar 6LPA-STP2 så är den dimensionerad för kontinuerlig körning med maxvarv -3%, riktigt bra! Men inget man normalt gör i praktiken. Dessutom så rekommenderar Yanmar att man periodiskt går upp mot maxvarv under körning för att höja avgastemperaturen och rensa bort kolavlagringar och förlänga motorns livslängd.

 

Uppskattar om vi kan hålla oss till ämnet och min huvudfråga i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev Hamnanna:

Lätt att sitta på läktaren och kritisera och göra sig lustig. Välkomna ner på planen och ge era råd om hur ni själva skulle utföra en provkörning av begagnad familjemotorbåt. Ser fram emot tipsen.

 

Har man tex en Yanmar 6LPA-STP2 så är den dimensionerad för kontinuerlig körning med maxvarv -3%, riktigt bra! Men inget man normalt gör i praktiken. Dessutom så rekommenderar Yanmar att man periodiskt går upp mot maxvarv under körning för att höja avgastemperaturen och rensa bort kolavlagringar och förlänga motorns livslängd.

 

Uppskattar om vi kan hålla oss till ämnet och min huvudfråga i tråden.

Tror ingen av de som svarar sitter på läktaren. Snarast mer i motorrummet än de flesta kanske. Men vad du missar är att du bara fokuserar på provkörning (och tycker allt annat är avvikelse från ämnet), medan vi försöker tala om hur viktigt annat är. T.o.m. viktigare. På detta svarar du att det ligger utanför en okunniges kompetens.

Ja, det kanske är så att man helt enkelt inte skall/kan göra ett säkert båtköp om man inte har en viss kunskapsnivå, och att det inte finns någon genväg ?

 

Du är ju bra på att Googla och läsa på nätet, och du har helt rätt i värdena i specen på just den Yanmarmotorn - i bänktest. Men sedan skall man lyckas göra en installation och få till en situation där man med last, propeller o.s.v. prickar så 97% av maxvarvet hamnar just exakt på de 3682 rpm som anges, för att det som står i databladet skall vara relevant.

 

Liksom med lagar och regler finns det en praktisk sida av motordata också. Just den motorn (installerade faktiskt exakt den motorn själv i min egen båt häromåret) riskerar att få för hög avgastemp om man blåser på för hårt och för länge och kanske inte har helt optimal propelleranpassning och/eller lastförhållande. Därför finns t.o.m. uttag för avgastempmätare. Så läsa datablad på nätet är en bra början men praktisk körning i båt är verkligheten. Därför skulle jag ALDRIG låta någon äventyra min dyra motor genom att låta någon blåsa på fullgas mer än en kort stund om det inte handlar om att rädda liv eller båt !  Alldeles oavsett vad som är specat i bänktestspecen.

Motorn är f.ö. i basen en Toyota Landcruisermotor, som dock i Landcruisern har lägre effektuttag.

 

Så visst - Googla på och citera gärna vad du hittar, men det går inte komma ifrån att datablad är baserade på motorn i bänktest. Och provkörningen (som du håller fast vid) är och förblir bara en liten del i den undersökning som behöver göras.

 

Edit: Vad gäller maxvarv för att inte koksa igen så gäller det främst om man tuffat länge på tomgång, och är inget unikt för Yanmar. Och här handlar det inte om någon hårdkörning motsvarande din provkörning på max, utan mer att varva ur ett tag.

Problemet är dessutom marginellt på en modern motor. För tänk om det i bilens manual skulle stå att du måste köra på fullgas under xx min efter att ha tuffat runt på lågvarv i sta'n.....😮

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror ingen av de som svarar sitter på läktaren. Snarast mer i motorrummet än de flesta kanske. Men vad du missar är att du bara fokuserar på provkörning (och tycker allt annat är avvikelse från ämnet), medan vi försöker tala om hur viktigt annat är. T.o.m. viktigare. På detta svarar du att det ligger utanför en okunniges kompetens.

Ja, det kanske är så att man helt enkelt inte skall/kan göra ett säkert båtköp om man inte har en viss kunskapsnivå, och att det inte finns någon genväg ?

Jag tycker allt annat är viktigt också. Låt oss göra det klart! Det uppskattas nog av flera läsare.

Men jag ser att du undviker att ge ditt råd hur du skulle göra en provkörning av motorn? Eller är det inte viktigt?

Välkommen upp ur motorrummet ☀️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle en spekulant kräva att köra en längre stund på maxvarv skulle jag vända in och släppa av dem omgående.

 

Absolut bör man testköra båten under normala förhållanden, se till att få vara med vid uppstart av kall motor, göra kompressionsprov, titta på stiften så de ser ok ut osv. Sitter det drev på båten skulle jag kräva att lyfta den för att inspektera bälgar, provtrycka osv.
 

Att testa under en kort stund (någon minut) vad motorn har för maxvarv (säger ju en del om stigning på propeller är korrekt, toppfart osv) men det är inget att ligga och köra i.

 

Mina åsikter iaf gällande inombordare, bensin.

 

Redigerad av Mellqvist
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
59 minuter sedan skrev Hamnanna:

Jag tycker allt annat är viktigt också. Låt oss göra det klart! Det uppskattas nog av flera läsare.

Men jag ser att du undviker att ge ditt råd hur du skulle göra en provkörning av motorn? Eller är det inte viktigt?

Din intention med tråden - om man läser ditt första inlägg - var ju att ge råd om hur man undersöker om båtmotorn är ok inför ett köp. Råd till nybörjare och okunniga så de inte blir blåsta på den dyra investering som framförallt motorn kan vara. Eller hur ?

 

Och det är precis det alla reaktioner på ditt inlägg handlar om.

Men i din "lathund" hur man gör detta är du enbart fokuserad på just provkörningen (avslöjas ju även i svaret ovan), medan en ganska samlad "panel" är överens om att dels ditt sätt att provköra inte är ett lämpligt och kanske t.o.m. farligt universalråd (särskilt till okunniga), men också att det finns väldigt många andra minst lika viktiga saker att kolla när det gäller motorn. Saker som oftast faktiskt säger mycket, mycket mer om motorns kondition än just provkörningen.

 

Det är inte lätt att köpa båt och täcka in allt, det är helt riktigt. Men en provkörning kan se väldigt olika ut beroende på motor, båt, skick o.s.v. och är dessutom ofta det sista man gör, efter att ha kollat allt annat.

Man kan tyvärr inte hoppa direkt till detta sista (men kanske roligaste) steget, och göra sken av att det är så enkelt. Särskilt inte om det man skriver är tänkt som en lathund för de okunniga.

 

Nej, jag kommer inte svara med en "egen" provkörningsinstruktion. Inte för att jag undviker det utan helt enkelt för att det skickar fel signaler till de som bäst behöver tipsen: Kan du inte, så lär dig det nödvändigaste. Innan du köper dig en begagnad båt. För det kommer du behöva kunna.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också det har varit svårt att köpa motorbåt och vill helst inte anlita en besiktningsman. Då jag inte heller är bra på att köra båt skulle inte våga pressa en båt när jag inte äger den.

Jag vet att det låter dumt men jag tror att många känner igen sig.

 

Det är lite av lotteri att både köpa och äga båt. Fastän man sköter sin båt väl så visst fan dyker det upp ett problem som kostar pengar pengar. Det ingår i konceptet. Det viktigaste är att inte felet uppstår medans man är på semester eller att man måste lyfta båten under säsongen. 

 

Istället för att lägga energi på att upptäcka vad om inte fungerar så försöker jag hitta detaljer som gör att jag kommer gilla den så att jag kan tänka mig att lägga mer pengar på den. Då slipper man känna sig så lurad ifall man hittar något fel. Jag vill ändå lägga min egen prägel på båten.

Det blir lite som att köpa hus. Läget är viktigare är inredning. 

 

Om man sedan köper billigt eller kan pruta 50kSEK till 100kSEK, så har jag marginaler till eventuella fel. Då svider det inte lika mycket om man behöver lyfta motorn.

Sådana  affärer gör man bäst på hösten när det finns färre köpare.

 

Det viktigaste för mig är man har köpt den båten som man trivs med.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här resonerar jag.

Motorrum ger en första indikation. Skitigt eller rent o snyggt.

Kontroll av oljan, både på stickan och kika ner i oljepåfyllnad, inga oboyrester

Koll av kylvatten om färskvattenkylning, ingen olja som flyter på vattnet

Start av kall motor, lyssna efter oljud, tomgång ska kunna uppnås efter några minuters varmkörning kolla efter läckage, vatten, olja eller avgaser

Känn på avgaslimpor och knän efter varmkörning, dessa ska vara kalla. Om dessa börjar bli ljumma kan det tyda på kylproblem eller defekta avgasdelar

Provkörning i olika farter, orkar båten upp i plan eller segar det rejält. Kontroll av kylning och motorns  gång

Här kan man göra en fullgasrepa  på någon minut. Temp får ej börja skena. Direkt efter fullgastest med motorn riktigt varm ner på tomgång och kolla oljetryck. Inga varningslampor får blinka eller mätare i rött fält.

Kolla att laddningen fungerar

Efter provkörning så kan man ta ett komprov. Och kolla oljan igen.

Kan båten tas upp så kontroll av bälgar och drevolja.

Har båten axlar så kollas axelgenomföring ma på läckage, även oljan i backslaget kollas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Så här resonerar jag.

Motorrum ger en första indikation. Skitigt eller rent o snyggt.

Kontroll av oljan, både på stickan och kika ner i oljepåfyllnad, inga oboyrester

Koll av kylvatten om färskvattenkylning, ingen olja som flyter på vattnet

Start av kall motor, lyssna efter oljud, tomgång ska kunna uppnås efter några minuters varmkörning kolla efter läckage, vatten, olja eller avgaser

Känn på avgaslimpor och knän efter varmkörning, dessa ska vara kalla. Om dessa börjar bli ljumma kan det tyda på kylproblem eller defekta avgasdelar

Provkörning i olika farter, orkar båten upp i plan eller segar det rejält. Kontroll av kylning och motorns  gång

Här kan man göra en fullgasrepa  på någon minut. Temp får ej börja skena. Direkt efter fullgastest med motorn riktigt varm ner på tomgång och kolla oljetryck. Inga varningslampor får blinka eller mätare i rött fält.

Kolla att laddningen fungerar

Efter provkörning så kan man ta ett komprov. Och kolla oljan igen.

Kan båten tas upp så kontroll av bälgar och drevolja.

Har båten axlar så kollas axelgenomföring ma på läckage, även oljan i backslaget kollas.

Tack Gelis, många bra råd som är enkla för en nybörjare.👍

Tolkar det som att du beskriver en bensinmotor? Är det något speciellt man bör kolla på en diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt inombordare bensin.

 

Dock så kan ju det mesta överföras till en diesel dock ej komp.prov

 

Komplettering för diesel, ryker den mycket, är den svårstartad när den är kall.

Har motorn turbo så kan det vara ide att ta bort luftburken och känna på turboturbinen så inget glapp finns eller att den kärvar, även titta på bladen så dessa är oskadade och att det inte finns massa oljerester . OBS med avstängd motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, jag kommer inte svara med en "egen" provkörningsinstruktion. Inte för att jag undviker det utan helt enkelt för att det skickar fel signaler till de som bäst behöver tipsen: .

Ja, nog bäst att du håller det för dig själv, så att de som bäst behöver det inte får fel signaler.

  • Förvirrad 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Gelis:

Känn på avgaslimpor och knän efter varmkörning, dessa ska vara kalla. Om dessa börjar bli ljumma kan det tyda på kylproblem eller defekta avgasdelar

Temperaturen på avgaslimporna skiljer sig beroende på om man har enkrets kylsstystem eller ett två krets. Limporna bli varmare om man har sötvattenkylt. Å andra sidan är det mindre risk för korrosion. 
Jag fick lära mig det när jag sålde en båt.

En köpare var så skeptisk på grund av detta så att han hoppade av. 
Mercruiser 4.3 MPI, och säkert andra motorer, kan ha tre olika sorts kylsystem som blir lite olika varma. 

 

1. Helt sjövattenkyld = Kallare limpor. Regelbundna byten av limpor

2. Sötvattenkyld motor men sjövattenkylda limpor = Kallare limpor, Regelbundna byten av limpor

3. Sötvattenkyld motor och limpor = Varmare limpor. Längre livslängd på limporna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev anuba:

Temperaturen på avgaslimporna skiljer sig beroende på om man har enkrets kylsstystem eller ett två krets. Limporna bli varmare om man har sötvattenkylt. Å andra sidan är det mindre risk för korrosion. 
Jag fick lära mig det när jag sålde en båt.

En köpare var så skeptisk på grund av detta så att han hoppade av. 
Mercruiser 4.3 MPI, och säkert andra motorer, kan ha tre olika sorts kylsystem som blir lite olika varma. 

 

1. Helt sjövattenkyld = Kallare limpor. Regelbundna byten av limpor

2. Sötvattenkyld motor men sjövattenkylda limpor = Kallare limpor, Regelbundna byten av limpor

3. Sötvattenkyld motor och limpor = Varmare limpor. Längre livslängd på limporna. 

 

Helt riktigt, men knän är alltid sjövattenkylda och ska vara kalla. men ett bra förtydligande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Helt riktigt, men knän är alltid sjövattenkylda och ska vara kalla. men ett bra förtydligande.

Så sant. Det är krångligt med båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...