Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Perrr

fråga om tampar i bommen

Rekommendera Poster

Hej, jag har dock inte riggat min båt än..

 

Jag vill röna ut endel oklarheter, som om min bom, där var 2st tampar som löper inne i min bom, blå resp gul, se attached bilder.

 

Har dock enbart för mig att jag anv den gula, och det för att spänna seglet. Detta via ett block som låg inne i bommen, löper ut som stålvajer.

 

Vad den blåa anv till vet jag inte, möjligen för att reva (no ideer how, verkar omständigt)? eller möjligen extra "lazy jack"??

 

Vid närmare inspektering (öppnande av bommen), hittade jag flera avklippta knutar. Samt så går det att se på 1a bilden att 2a änden av den gula tampen har fastnat. Jag antar att det ska inte vara så? Vad ska den gula anv till egentligen?? (som har 2 ändar iom blocket inne i bommen)

20191218_180804.jpg

20191218_171619.jpg

20190928_175611.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vajern är sannolikt till bomuthalet, men någon kan ju ha dragit dit ett annat bomuthal efteråt.

 

Bäst är väl att rensa och göra om så att allt funkar som du vill ha det.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Vajern är sannolikt till bomuthalet, men någon kan ju ha dragit dit ett annat bomuthal efteråt.

 

Bäst är väl att rensa och göra om så att allt funkar som du vill ha det.

 

 

(stål) -Vajern var den som hade block inne i bommen, ifrån den gula tampen, vars ena ände hade åkt in och fastnat (vilket förmodligen tidigare bytta tampar av samma funktion gjort).

 

Enligt Seldens manual, så är den som anv blocket, är revlina:

http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf

(sida 57)

 

Så finns det flera revlinor (jag har alltså enbart 1), så flera block inne i bommen.

 

Och man bör ju inte vara allt för egensinnig väl, och följa dv färgkoder på linor (föregående sida av Selden manual, dvs Blå==Rev1, Gul==Rev3, Vit som jag saknar är "uthal")

 

Eller så kanske man kan strunta att reva segel, och strunta segla när det blåser, vara underfundig egensinnig någon annanstans?

 

Ingen av Seldens tampar är dock (stål)-vajer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din bom verkar vara en lite äldre modell med "vanlig revanordning".

Då ska du dra i linor enligt följande:

1. Bomuthal för att trimma underliket på storen. En lina i mellersta blocket vid maständen, via vagnen inne i bomen, tillbaka till blocket inne i masten (mellersta), tillbaka till vagnen o fästs där. Vajern som sitter fast i vagnen dras genom mellersta blocket i akteränden på bommen och till storseglet.

2. Revlina 1. Dras från ett av de yttre blocken i maständen av bommen, rakt igenom och ut i motsvarande block i akteränden. Sedan dras linan genom revhålet i seglet och knyts med en pålstek runt bommen. Vid revning fästs främre revhålet i revkroken som sitter i samma fäste som bommen och så drar du åt med revlinan så åker seglet ner längs bommen. du ska självfallet släppa på fallet först....

3. Revlina 2. P.s.s. som revlina 1 men via blocken på andra sidan av bommen.

 

Att ta in o segla med ett rev är inte bara en säkerhetsåtgärd, det är även en bekvämlighetsåtgärd. Båten lutar mindre och går nästan lika fort om du tar in ett rev när det börjar bli lite för mycket vind. Det brukar vara en positiv grej för att även fortsättningsvis få med oroliga medseglare (fru/fästmö/flickvän/kompisar/mm mm) på segelturer om de lär sig att du har möjlighet att visa dem hänsyn och ta in ett (eller två) rev om vindarna blir obehagliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en Seldénbom ur ungefär samma generation. Så här ser det ut med det främre ändbeslaget avmonterat (skymtar i bildens nederkant). 

De blå/vita och röd/vita linorna är revlinor 1 och 2.

Den grå/röda linan är uthalets talja. Om du tittar noga ser du en 10 mm aluminiumaxel som sitter genom ett par aluminiumflänsar som utgör del av ändbeslaget. Det löpande blocket är som synes ett fiolblock. Taljelinan är förankrad med en taglad ögla i den tvärgående axeln (till vänster) och löper därifrån till fiolblockets lilla trissa.

Därifrån tillbaka till axeln, som har en (något dold) trissa på sin mittersta sektion.

Därifrån åter mot blockets stora trissa, varifrån linan vänder och löper via avlastare och trissa för att komma ut i ändbeslagets mittersta fack.

Det är inte säkert att din bom är exakt likadan inuti, men principen lär vara densamma...

bomlinor.thumb.jpg.6e5d9658377ca12968adc282c5adffcd.jpg

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...