Jump to content
Monday 20 January 2025
Cobalt233

7.4 gi. Dör ibland vid gas avdrag. Och vid långvarig tomgångs körning

Recommended Posts


Har en penta 7.4gipwtr big block V8 med insprut från 1998. 

När man kör i planingsfart och drar av till nästan lägsta dör motorn 2av10 gånger

Åker man och glider på lägsta fart långa sträckor dör motorn 1av50 gånger.

Maxar man i 50knop och slår av helt (hastigt) dör den varige gång. (Så kör jag inte men andra V8or beter sig inte så)

Problemet har varit i flera år och blir varken bättre eller sämre.

Motorn startar på 1a eller 2a försöker efter den dött.
Tomgångsvarv och topp fart är exakt som det ska vara. Allt går klockrent 
Det händer Bara när motorn är varm tror jag.(ej helt säker)

Det jag bytt och kollat

Ingen tjuvluft 
Tomgångsmotor
Mapsensor
Gasspjällsläges givare
Lågtrycks pump
Högtrycks pump
Bränslefilter
Tändstift
Tändkablar
Rotor 
Spridare rengjorda med ultraljudstvätt
Pcv ventil rengjord
Tempgivare insug
Luftning tank ej igensatt 

Jag tror jag har bytt mer saker men inget jag kommer på nu.

Hoppas mitt första inlägg ger resultat! Har googlat flitigt i 3år

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Cobalt233:


Har en penta 7.4gipwtr big block V8 med insprut från 1998. 

När man kör i planingsfart och drar av till nästan lägsta dör motorn 2av10 gånger

Åker man och glider på lägsta fart långa sträckor dör motorn 1av50 gånger.

Maxar man i 50knop och slår av helt (hastigt) dör den varige gång. (Så kör jag inte men andra V8or beter sig inte så)

Problemet har varit i flera år och blir varken bättre eller sämre.

Motorn startar på 1a eller 2a försöker efter den dött.
Tomgångsvarv och topp fart är exakt som det ska vara. Allt går klockrent 
Det händer Bara när motorn är varm tror jag.(ej helt säker)

Det jag bytt och kollat

Ingen tjuvluft 
Tomgångsmotor
Mapsensor
Gasspjällsläges givare
Lågtrycks pump
Högtrycks pump
Bränslefilter
Tändstift
Tändkablar
Rotor 
Spridare rengjorda med ultraljudstvätt
Pcv ventil rengjord
Tempgivare insug
Luftning tank ej igensatt 

Jag tror jag har bytt mer saker men inget jag kommer på nu.

Hoppas mitt första inlägg ger resultat! Har googlat flitigt i 3år

Har du kollat mikrobrytaren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev patrikflink:

Har du kollat mikrobrytaren?

Jag har ett dp-sm drev, (kan ej siffrorna). Sitter det mikrobrytare på dom? 

läste om mikrobrytaren för några år sen och kom fram till att det var något mercury var utrustade med som inte penta körde med.
 Om vi tänker på samma sak skulle den döda motorn 1 mikro-sec vid i och urläggning av växel.

 

Min motor dör ofta innan man kommer till  läget diktan neutral. Men det händer även i hamnen när man lägger i och ur växel mycket.

 

vart skulle denna brytare sitta ifall den nu finns?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdaterar info👌
 

Det finns en liten chans att 1 till symtom är att motorn går aningens fett. Tycker det luktar tendens till soppa i avgaserna. Det är även små oljeringar ofta runt drevet (obs kan vara från fettnipplar) inget oljeläckage från drevet.

 

Men en V8 med raka rör i liv med vattennivån kanske alltid ger lite avlagringar i vattnet? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...