Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hagman1000

Den ena mätaren visar inte motortimmarna

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har nyss köpt en båt med dubbla Tamd 63or. Problemet är att den ena mätaren bara visar hur många timmar den ena motorn har gått. Är det här något man kan fixa väldigt lätt? 

Redigerad av Hagman1000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur ser det ut i den andra displayen, svart? grått?

De där displayerna är kända för att gå sönder, finns som piratdel för någon femhundring, minns nu inte var man kan köpa dem, jag köpte på boatstuff.se men är osäker på om den firman numera har sådana. Litet pilligt, men inte svårt att byta. Antalet motortimmar är lagrade i ett minne på kretskortet och påverkas inte av displaybytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hagman1000:

Tack!

Ingen orsak!

Frågan kommer upp emellanåt här på forumet, måhända vet någon var du kan köpa displayen?
Kanske var det på drevdelar.se... 
Jag har själv bytt i min ena varvräknare, jag har två, en vid varje styrplats, men den till den yttre styrplatsen bytte jag aldrig. Jag vill minnas att Volvo-Penta bara säljer hela varvräknaren för en mindre förmögenhet.

 

Här har du! Det är samma sak som ”varsågod”!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Hagman1000:

Men återställs inte motortimmarna om man byter hela varvmätaren?

Nej, antalet timmar är lagrade i en minneskrets som sitter på varvräknarens kretskort, så det är ingenting som nollställs.

https://drevdelar.se/display-vdo-volvo-penta-varvraknare

 

Edit:

nu missuppfattade jag dig, ja om du köper en ny varvräknare så visar den 0000 timmar, men om du bara byter displayen i den gamla så får du upp antalet timmar sedan motorn var ny (eller sedan den varvräknaren installerades).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

För olika motorer har jag köpt chipet med timdisplayen av Boatstuff och VikingYachting.

Googla så finner du detaljerade beskrivningar hur man gör för de jag fixade var lite olika rent mekaniskt (VP respektive Yanmar som båda köper sk---en av VDO).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...