Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
steffo100

MD7 som vägrar starta - mycket tacksam för tips!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en MD7 som inte vill gå igång, den har inte varit startad sedan ungefär ett år sedan.

Dieseln är ca 3 år gammal och är av typ för båtar.

Startmotorn drar runt motorn och jag har kört med kompressionslyftaren uppe och sedan stängt ner men det händer ingenting.

Har luftat finfiltret.

Det som oroar mig är att den inte ens tänder med startgas, sprutade in gas i luftfiltrets "tratt" (ca 10 sekunder) när motorn drog runt på startmotorn men inte ett liv.

Kan det vara kompressionen som är dålig när den inte ens tänder på startgas?

Jag har hört att kolvringarna kan fastna men vet inte om det kan vara fallet.

Ska jag ha gashandtaget på tomgång eller full gas när jag försöker starta en MD7?

 

Mycket tacksam för tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänder den inte på startgas verkar det märkligt, då spelar det ingen roll i vilket läge du har gasreglaget.

Då måste du ha riktigt usel kompression.

 

Stänger dekompressionsventilen?

 

Kan du vrida runt svänghjulet för hand har du för dålig kompression.

Kolvringarna kan fastna, ventilerna kan fastna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag ska prova dra runt svänghjulet för hand imorgon.

Menar du med veven eller att bara snurra på hjulet?

 

Jag tror dekompressionsventilen stänger, motorn snurrar i alla fall på mycket fortare när jag lyfter den och saktar ner / går tyngre när jag släpper ner den.

Startgasen sprutar jag in i "pipen" som går in i luftburken, ska man försöka ta bort luftburken och spruta in i insuget direkt (tänker om det kan vara tjuvluft nånstans"..

 

För många år sedan hade jag en encylindrig diesel jag fick ta av spridaren på och hälla i några centiliter olja som jag tror tätade för att få igång. Kan en sådan övning vara ett alternativ?

Jag misstänker dock att det är ett elända att få loss spridarna :(

 

Om ringar alt ventiler fastnat, kan man göra något åt det när båten är i sjön eller måste motorn ut?

Ska prova filma lite så kanske det kan höras av någon erfaren om kompressionen verkar "normal"

 

Tusen tack för ditt svar!

Mvh Steffo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte världsbäst på visslar, så hoppas du får några flera svar.

 

10 sekunder med startgas borde absolut vara tillräckligt för att få motorn att tända.

 

Kör inte mera startgastycker jag utan fortsätt att felsöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta omedelbart med startgas!

Hade nyss en grävmaskin i verkstaden som varit lite allmänt svårstartad, hade man gett den lite översyn för ett par tusenlappar hade fortfarande maskinen gått, efter några startförsök med startgas small det och man kunde se de flesta delarna som brukar vara osynliga för gemene man.

Det var då jag blev inkopplad, det skulle kosta drygt 100000 för att komma igång igen.

 

Detta var bara för att varna för startgas.

 

Lyft på ventilkåpan för att se om ventilerna stänger, det bör bli lite spel när ventilerna stänger.

Kolla så att fjädrarna inte är av, kolla även stötstänger så att ingen är krokig, blir alldeles för stort spel då.

Lufta ordentligt, på samtliga luftpunkter från tank till insprutningspump i denna ordning, alltså inte lite här och där, utan förvissa dig om att det är luftfritt bränsle fram till insprutarna.

 

Lite varmluft in i insuget kan göra underverk på en vårtrött maskin.

 

Ligger du i sjön så stäng kylvattenintaget, så du inte får fler bekymmer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Då slutar jag med gasen och ger mig på luftningen och försöker vrida runt svänghjulet för hand.

 

Bränslet är 3 år (typ) men båtdiesel (rengjorde tanken innan). Är detta OK?

Motorn ligger i en gammal Vega så det är trångt, tror inte jag får av ventilkåpan utan att ta ut motorn.

 

Sitter det någon avluftning på insprutningspumpen eller lossar jag vid spridarna och kör runt motorn?

Det kommer fin diesel från finfiltret ser jag när jag öppnar och pumpar för hand.

Ska även ta med varmluftspistolen och se om jag kan värma in i luftburken!

 

Tack för all input!

Mvh Steffo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har varit nere vid båten nu och testade dra runt motorn för hand med svänghjulet och det var lätt.

Märkte ingen större skillnad när jag hade dekompressionsventilen öppen eller stängd (dock hör jag att startmotorn jobbar lite tyngre när ventilen är stängd när jag kör på den och vippar ventilen fram och tillbaka)..

 

Jag såg att det kom ut lite diesel när jag lossat skruven på spridar-röret vid spridaren så pumpen kanske är OK.

 

Jag tänker så här nu:

1) Det kan vara ventilerna men eftersom det går lätt att snurra svänghjulet varv efter varv borde mins en ventil per cylinder ha fastnat.

2) Det kan vara kolvringarna men då i bägge cylindrarna - om ringarna fastnat, blir det så lätt att dra runt då (all komp försvinner)?

3) Om stötstängerna är krokiga och spelet för stort gissar jag det skulle ge kompression och antagligen inte felet.

4) Om inte dekompressionsventilen stänger som den ska kan det bete sig som det gör nu..

 

Verkar det rimligt?

Någon som kan ge förslag på hur jag kan komma vidare härifrån?

 

Igen mycket tacksam för tips och hjälp.

Mvh Steffo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst i tusan går, det att ta, av ventilkåpan. 

 

Justera ventilerna / kolla ventilspel gör man ju varje år, såvida inte båten pensioneras. 

 

Så ta nu några bilder, får vi se hur det ser ut. Alltså åtkomsten av ventiler mm. 

 

Ligger båten i sjön, så kan det nu vara läge att stänga ventilen för kylvatten till motorn. 

Annars fyller du avgassystemet allt mer, och inga avgaser blåser ut vattnet. 

D v s, att till slut, efter många, startförsök, så rinner vatten in bakvägen in i cylindern. 

 

Kolla noga oljenivån, så det inte redan hänt. Motorn kanske är dränkt med vatten. 

 

 

När motorn startar öppnar, du ventilen omedelbart. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Hybro, har du plats att fälla upp dekompressionshandtaget har du plats för att få av ventilkåpan. Då kan du direkt se om någon ventil fastnat i öppet/nereläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dekompressionsanordningen är inte justerbar på MD7. Har man fräst säten och slipat ventilerna kan man behöva montera dubbla ventilkåpspackningar för att dekompressionsanordningen inte ska ligga på ventilerna så att de inte stänger riktigt. Om du lossar muttrarna till ventilkåpan lite kan du känna om det blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tusen tack för alla tips, det hjälper mycket!

Jag ska packa verktygslådan och ge mig iväg och kolla oljan samt försöka ta bort kåpan så fort jag kan!

Kan det vara ventilerna som inte är justerade när kompressionen är så låg som den är i detta fall eller tror man att ringarna/ventiler fastnat?

Den fungerade bra (men var lite trögstartad) för ca 1.5 år sedan när den var igång sist.

Tack igen så ska jag återkomma med foto!

Mvh Steffo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På en gammal MD2B jag hade för några år sedan fick jag tipset att istället för startgas spruta in smörjolja i luftintaget. Det gav mer kompression i startögonblicket och det "torkar inte ut" som startgas ev. gör. Jag tog givetvis av "luftburken" och sprutade direkt in i motorn så långt in jag kom med oljekannan.

Redigerad av MarkusF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det kan vara ett tips att prova - tusen tack!

En fråga till er, om det är så att ringarna "fastnat" eller att det är torrt - skulle kompressionen kunna bli så dålig att man lätt drar runt för hand med svänhjulet eller indikerar den lättsnurrande motorn annat fel?

Jag är inte speciellt stark kan nämnas..

 

Mvh Steffo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I din situation skulle jag ta av topplocket och titta, oavsett vad problemet är tror jag du får göra det i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...