Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frestr6

Avgaslimpa eller topplockspackning

Rekommendera Poster

hej.

har precis lagt i min båt i sjön, tyvärr så verkar det blitt haveri i motorn på den.

det är en aq140 från -78.

 

•körde kamremshaveri i höstas som jag bytte ut nu i våras. Nollat alla3ställen, dubbelkollat 4ggr

 

•Stoppat i nya lågfartsmunstycken i förgasarna och gjort ren högfarten och övriga delar i förgasarna. 

 

•Hittade på kondens i tanken så den pumpa jag ur och fyllde på med färsk soppa. 

 

•ställt tändning med stroboskop.

 

nu till felet:

Den spottar ur vatten ur ventilkåpan(gissar att det kallas vevusventilation,? röret som går in i luftburken) det är inte glykolblandat vatten.

så det måste vara sjövatten.

den är grymt svårstartad, lär hälla i några suppar bensin i förgasarna och köra startmotorn länge, så hostar den i gång

och trycker då ur en hel del ”lortvatten” ur nämnda ”vevhus” ventilation.

den blandar INTE olja/vatten eller tvärt om. Och när den går så går den dåligt under 2000 varv

 

Så jag lutar åt avgaslimpan, vad tror ni?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet bara att när man gör många startförsök, eller körande på startmotorn, utan att motorn går igång rätt snart, så bör man stänga av kylvattnet som kommer in från sjön. (Givetvis sätta på vattnet så snart motorn startar, annars riskerar impellern i sjövattenpumpen att skadas, gå torr.)

 

Därför att vatten i allt för stor mängd samlas i avgassystemet. Vatten som ska blåsas ut med hjälp av avgaserna. 

 

Blir det för mycket vatten, så rinner det s a s baklänges in i motorn via grenröret och avgasventiler, när motorn stoppas. Rinner ned förbi kolvringarna och ned i vevhuset. Kan t o m bli en skvätt stående i nån cylinder. 

 

Skulle tro att detta hänt med din motor. Kanske t o m motorskador som blåst blockpackning, krökt vevstakev mm, därför att vatten är stumt. 

 

Så prio ett blir väl att byta motorolja, och dränera avgassystemet via lägsta punkt. 

Varmköra och byta olja en gång till. 

Ta kompressionsprov. 

 

Nu kan vattnet kanske ha orsakat rost på ventiler, ventilsäten o s v. Detta leder till dålig komp. 

Allt är tidsberoende så klart, gällande ev rostskador. 

 

 

Går motorn på alla cylindrar? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svar, ja den går på alla 4 vid högre varv. På lägre varv så misständer den och döar. 

 

Då ska jag kolla oljan. 👍🏻 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten kan inte rinna in i cylindrarna via avgasventilerna för att man kör länge på starten. Det gäller bara för inombordsinstallationer. Inte för motorer med drev. Det finns inte heller någon avstängningskran för vattenintaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt en eftermonterad kulventil på inkommande till sjövatten pumpen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felsymtomen som du beskriver blir motsägelsefulla.

 

Sjövatten från ventilkåpan men ingen vatteninblandning i oljan, det går liksom inte ihop.

 

Dom enda felkällorna med sjövatten är oljekylaren och avgaslimpan. Om nu inte värmeväxlaren gett sig så den får in sjövatten i glykoldelen. 

Ta bort stiften och kör runt motorn, kommer det sjövatten ur hålen då? Om ja, så ligger avgaslimpan risigt till.

 

Tänk på att vatten inte kan komprimeras så kommer det in mycket vatten i cylindrarna så slår det till slut stopp med en ev krökning av vevstakar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är mycket som är konstigt🤷‍♂️.

tagit ur stiften och gjort rent dom, dom var sotiga.

men kom inge vatten ur cylindrar när jag körde runt motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du inget vatten i cylindrarna så är det troligtvis inte avgaslimpan.

 

Om du tar bort oljepfyllnadslocket skvätter det vatten där också?

 

Om vi bortser vattenmystiken och tittar på dålig gång. Jag lyssnade på ljudfilen och tycker det låter som fel tändföljd eller tändläge helt åt helsike.

Är du säker på att allt hamnat rätt?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där är det vatten. Röret ur ventilkåpan som det duschar ur är precis vid påfyllningslocket av oljan. Jag kollade oljestickan och där ser jag bara fin motorolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Komp.prov kan ju vara ide att göra.

Men kan du inte lyfta av ventilkåpan och se var det kommer ifrån, kommer inte ihåg om främre/bakre kamaxelöverfallet är beroende av ventilkåpan på B21, annars så kan du ju köra motorn för att se var vattnet kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo komptest står först på ”priolistan” men vill man starta motorn utan ventilkåpa?

 

gjorde så på min gamla militärbil (tgb11)för att kolla lyfta då skvättade motorolja överallt, för tgb:n skull gjorde det inte så mycket vart det lite rostskydd invändigt i den😁.

men att spruta runt olja i båten känns sådär.

 

Eller menar du att bara köra runt motorn på startmotorn utan att starta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att bara köra runt motorn med starten för att se om det syns vart vattnet kommer ifrån. 

Visst det kan skvätta lite men man får täcka runt om med tex gamla lakan, och inte tokvarva motorn utan tomgång gäller.

Men om det kommer vatten från oljepåfyllnaden så kan det bara inte vara ren olja runt kamaxeln, det måste vara oboy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag en bild på motorn och markera de slangar och komponenter som det skvätter om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorgen01:

kolla på videon i mitt första inlägg, där sprutar det ur ventilkåpans framkant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick först bara igång ljudet på din video, men kollade med VLC player nu. 

Men för helv... du måste ju ha världens vevhuskomp, för att det ska spruta olja/vatten så där.

 

Du hade ju kört kamremshaveri det har inte hänt något med en kolv eller ventil. Vet inte om marin varianten av B21 klarar ett rembrott, bilmodellen har jag för mig gör det.

Det skulle kunna förklara vevhuskomp men inte sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst och förstår av det så skall aq140 och b21 klara ett kamremshaveri, men det är inget jag vet själv med säkerhet, någon här kanske vet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bifogar en film när jag kör den från separat dunk (eftersom jag då felsökte om kondens i fasta tanken) 

På land i tunna med vatten.

ända som skiljer då är att avgasportarna i drevet ej kom under vatten ytan. 

Dock så vart vattnet i tunnan lite svartsotigt🤔🤷‍♂️

Går väldigt fint och har en stabil tomgång på 800varv/minut

Redigerad av Frestr6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelis:

”kört med kamremsras”det jag gjorde var att jag drog runt med startmotorn några varv när remmen gick av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort komptest nu.

mellan 10,5 till 12 bar. Måste klassas som godkänt? 
 

Inget vatten i oljan, den ser ut som ny

5DE09E7B-1346-450D-B49E-CE6EF3CCF7F8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snacka om konstigheter.

Lite lågt med 10,5, men inget som föranleder misstanke om ventilhaveri.

Ta bort ventilkåpan och kolla hur det ser ut därunder, jag menar vattnet måste ju komma någonstans ifrån.

Som jag skrev tidigare, sjövatten kan bara komma från avgaslimpan och oljekylaren under förutsättning att värmeväxlaren är ok.

 

Avgaslimpan verkar vara ok då du inte har vatten i cylindrarna. Oljekylaren faller också bort då det inte finns vatten i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny teori, blir vilda spekulationer från min sida nu men är tacksamma för all input jag kan få.
det är nån mörkbrun sörja som pumpades ur ventilkåpan det ni ser på 1:a videon. Och det är med största sannolikhet en blandning av vatten,bensin  och lite olja.
INTE sjövatten som jag skrev tidigare. 

 

strax efter jag lagt i båten så körde jag soppatorsk. Eller närmare bestämt den slutade suga soppa ur tanken.

 

min teori lyder att Jag inte fick ur all soppa/kondens när jag tömde tanken. Och fyllde på med 20l färsk soppa.
och det sista som hände innan soppatorsken vara att motorn sög i sig en stor mängd vatten. Som fyllde upp cylindrarna och sedan trycktes genom ventilerna. 
 

behöver kanske inte vara rent vatten men tillräckligt mycket för att motorn inte skall tända på det?????????

🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤔🤔🤔🤔🙄🙄🙄
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller du vatten i cyllarna kan jag lova dig att det slår tvärstopp, vatten kan inte komprimeras.

Var skulle motorn suga i sig vatten pga soppatorsk och kondens i tanken? Du skrev ju tidigare att det fanns inget spår av vatten när du tog bort stiften.

Riv av ventilkåpan så får vi se hur det ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att den suger kondensvatten från tanken och starter inte av den anledningen så när cylindern är full med kondensvatten och bensin så trycks det genom ventilerna upp till ventilkåpan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana mängder kondensvatten i bränslesystemet så att det skulle fylla cylindrarna lär du nog aldrig uppleva. Det finns inte någon öppning mellan cylindrarna och utrymmet under ventilkåpan. Enda möjligheten för det scenariot är att en ventil lossnat helt och fallit ner i cylindern. I det läget går det inte att dra runt motorn ett helt varv. 

Skruva loss ventilkåpan och se varifrån vätskan kommer. Prognosen är dessvärre dyster när det gäller din motor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för eran inputt👍🏻.

jag kommer skruva bort ventilkåpan för att kontrollera hur det ser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen vatten som spottas ut ur ventilkåpan på filmen? Det verkar helt orimligt om oljan i vevhuset är fin. Det behövs bara lite kondensvatten från förbränningen för att oljeskvätt från vevhusventilationen ska bli brun. Däremot ska det naturligtvis inte skvätta på det viset. Jag skulle kolla att alla tändkablar verkligen sitter rätt, att jag inte fyllt i för mycket olja (kan förklara skvättandet) och att kamremmen verkligen hamnade rätt. Angående tändkablarnas placering så har jag sett exempel där ordningen på fördelaren var rätt men åt fel håll... Fördelare brukar rotera moturs men jag kan inte din motor. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld-

 

Nej,det den spottar ur sig är en blandning av bensin/kondensvatten/olja.


har inte rört tändkablarna från i höstas och då gick den.

 

remmen har jag dubbel och trippelkollat

 

men nästa steg är att ta bort ventilkåpan och köra runtmotorn som

”Faderullan” och ”gelis” tipsade om. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-13 vid 23:01 skrev Frestr6:

Tjo.

har nu tagit av ventilKåpan och kört runt motorn utan tändning och bensin, ser inga problem. 
tog med mig en dunk med soppa direkt från macken. 
då hoppar den igång utan att spotta ur sig massa ur ventilkåpan. 

går dock inte på tomgång hur jag än justerar samt så drar den jättemycket soppa. 
körde ur en 12 liters dunk tills den började  suga luft hade då kört ur typ 7 liter bensin 

På ca 10-15min.
strax innan den stannade så varvar motorn upp. 


bifogar film

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
‎2020‎-‎06‎-‎11 vid 17:26 skrev Frestr6:

Gjort komptest nu.

mellan 10,5 till 12 bar. Måste klassas som godkänt? 
 

Inget vatten i oljan, den ser ut som ny

5DE09E7B-1346-450D-B49E-CE6EF3CCF7F8.jpeg

Hur kan en 40 år gammal motor vara så ren invändigt?

Och sen spotta ur sig en sådan sörja ifrån ventilkåpan.

Är det rätt oljesticka du dragit upp?

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Hur kan en 40 år gammal motor vara så ren invändigt?

Och sen spotta ur sig en sådan sörja ifrån ventilkåpan.

Är det rätt oljesticka du dragit upp?

Precis vad jag tänkte på. Men då mina motorkunskaper sällan imponerar valde jag att vara tyst. Det brukar vara bäst 😊

 

Man brukar inte behöva låta motorn gå många sekunder för att oljan ska sluta se ny ut. 

Visst, det är skillnad på diesel och bensin vad jag förstår, men på min gamla diesel ser inte oljan kul ut efter en provkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...