Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jo1234

Flipper 580 cabin kojlängd

Rekommendera Poster

Jag har varit inne på att köpa en Flipper 580, men tyvärr har jag inte hittat någon i närområdet. 

 

För att det ska kännas värt att åka en bit och titta på en hoppas jag någon kan svara några frågor som verkar vara omöjliga att hitta på nätet. 

 

Vet någon hur lång kojlängden i en Flipper 580 är, kan en person på 1,90 övernatta utan att behöva inta fosterställning? 

 

Vad är lägsta rekommenderade motoreffekt? Är en 50 hk fyrtakt tillräckligt (orkar plana osv) med tre personer och lite packning? 

 

Tacksam för svar. 

 

Mvh Jo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 580 Cabin är en trevlig båt stadig och grundgående men stötig i lite sjö. I och med att kojerna är V formade så borde en lång person kunna ligga hyggligt, enklast är väl att ta kontakt med ägaren till den båt du är intresserad av och be dem mäta kojlängden. Cabinen är ganska låg så man får gå hukad, bra med stuvutrymmen plats för mycket utrustning i den öppna delen under kapellet. 50hp är i klenaste laget även om den planar lätt, 90 - 100 HP är ett bättre val.

 

//Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Elegancej:

Flipper 580 Cabin är en trevlig båt stadig och grundgående men stötig i lite sjö. I och med att kojerna är V formade så borde en lång person kunna ligga hyggligt, enklast är väl att ta kontakt med ägaren till den båt du är intresserad av och be dem mäta kojlängden. Cabinen är ganska låg så man får gå hukad, bra med stuvutrymmen plats för mycket utrustning i den öppna delen under kapellet. 50hp är i klenaste laget även om den planar lätt, 90 - 100 HP är ett bättre val.

 

//Janne

Ok, tack för svaret. 

 

I dagsläget är det ingen specifik Flipper 580 jag tittar på utan var mest fundersam på om båtmodellen är aktuell och om jag ska fortsätta hålla utkik efter en. Men från vad jag läst gillar jag de flesta av de egenskaper som folk har angett om den. Sen ser jag om någon kan exakta mått på kojen och anger här också. 

 

Mvh Jo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enormt att jag redan kan svara i denna tråd trotts jag inte satt våran i vatten ännu. Vi renoverar hytten på våran 580 just nu faktiskt och då vi just lagt ny matta på sidorna är måtten mycket färska. Högra sidan dvs rattsidan (kan inte båtsnacket ännu) är längden 2 meter exakt.

Vänstra sidan dvs motsatt sida är exakt 2,25 meter. Detta är mätt med måttband efter väggen så den svänger ju lite så det kanske kan bli ca minus 2-4 cm fågelvägen dvs liggsidan. Högra sidan är kortare pga garderob, eller el eller vad man valt att använda det lilla utrymmet till dvs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vi har samma diskussion och jag är 1,86 så blir det tight på högersidan borde vänstra sidan ge det lilla extra utrymmet för mina ben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, precis vad jag letat efter. 

 

Tack för svaret! 

 

Mvh Jo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😃 kul att jag kunde vara till hjälp. Vi ger oss på det mesta i båten som ska göras om eller förfinas så har du mer funderingar är det bara fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar om motor är dock svår att ge. Vi har en 70 Hk 4-takts (2008) på våran. Den verkade inte ha problem att ta sig upp i plan med 4 ombord då vi testade snabbt en gång men då hade vi iregel ingen packning att tala om på båten. Den båtmodellen går snabbt upp i planing men håller med tidigare talare dvs 70 hk och uppåt är min åsikt 50 är nog i minsta lagret tror inte du kommer vara nöjd med det valet men men.. som sagt tills nån som vet eller gjort det är det ett stort ?  🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...