Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

ST60+ visar ej djup vid uppstart

Rekommendera Poster

Hej,

 

Mätaren efter uppstart väljer att inte visa något djup (visar endast 3 streck "- - -").

Någon ide om vad det kan bero på samt hur man åtgärdar detta?

 

Har läst manualen men där går inget att finna.

 

Tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men ligger båten i sjön?

 

Om så kan det kanske vara ide att koppla loss sladden och sätta tillbaka den igen. Kanske inte logiskt, men det har hjälp mig ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev rejas:

Dum fråga kanske, men ligger båten i sjön?

 

Om så kan det kanske vara ide att koppla loss sladden och sätta tillbaka den igen. Kanske inte logiskt, men det har hjälp mig ....

Japp, båten ligger i sjön.

Saken är den att den har fungerat klockrent från det att den sjösattes (April) för att härom dagen börja visa "- - -".

Vilken sladd tänker du man bör lossa?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på de på baksidan av instrumentet. Jag tror (och lär väl bli korrigerad) att det går en sladd direkt från givaren till ditt instrument. Den är fast monterad i givaren men sitter med kabelskor på baksidan av instrumentet. Jag skulle undersöka dem.

Men jag vet inte exakt hur det ser ut i ditt fall. Men fler kommer säkert att svara ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan sitta något på givaren under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-06-08 vid 16:56 skrev Los_capitanos:

Skall till båten snart och rycka lite i kablarna....... 

Var nere vid båten idag och hällde i en del 556 i alla ”skarvar” samt kopplade av samt på alla plintar.

Vipps så visades djupet klart och tydligt.

 

En annan halvskum sak uppstod dock.

När jag ändrade trippmätaren från NM till C år säger min båt att det är ca 50,6 grader C i vattnet. 
Finns det nått man kan göra för att trimma in det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Los_capitanos:

En annan halvskum sak uppstod dock.

När jag ändrade trippmätaren från NM till C år säger min båt att det är ca 50,6 grader C i vattnet. 
Finns det nått man kan göra för att trimma in det?

Du har inte lyckats byta från grader Celsius till Fahrenheit?

50,6F är c:a 10,3 grader Celsius.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sådana här instrument brukat har en förvildad skog av olika inställningsmöjligheter.

Jag har väl egentligen bara erfarenhet av Garmin, Nordstar och Navman, men olika enheter såsom meter, nm, grader celcius, och farerenheit brukar man finna under en meny som heter just ”enheter” eller ”units”. Det brukar finnas en inställning som heter ”keel offset” eller ”köloffset” eller liknande, där ställer du in måttet från vattenytan till ekolodsgivaren så får du ett mer rättvist mätvärde.

Det brukar också ibland, men bara ibland, bli enklare om man kan byta språk till svenska, men jag kan se att vissa översättningar är lätt förvirrande emellanåt.

Kanske du kan finna en bruksanvisning här:

https://www.raymarine.se/view/index-id=10125.html

 

CRC 5-56 är kanske bra, men inte till elektriska grejer, jag tycker att den är för fet, CRC har en mindre kladdig spay som heter 3-36. Eller så kan du i fortsättningen använda vilken elektronikspray som helst.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Streck på ekolodet brukar indikera ”stort” djup, tips RTF vad som gäller ditt instrument.

 

På mitt nuvarande ST60 system sitter temperaturgivaren i loggivaren, enkelt att verifiera genom att läsa av tempen med givaren i vattnet  sedan ta ur loggivaren (montera i blindpluggen) blås varmluft på loggivaren och läs av tempvärdet.

 

Om symptomet med ”- - -” återkommer kan nedanstående var en metod att felavgränsa.

 

På förra båten med Simrad system fungerade ekolodet ibland och ibland inte efter säg 10 år.

Airmar tillverkar givare som används av flera olika företag (Simrad, Raymarine, mfl).

En båtkompis misstänkte givaren som satt igenom skrovet.

Försökte lyssna när givaren skickade sina pulser, mha en liten transistorradio bredvid givaren går det att höra störningarna  på radion när pulserna skickas.

Eventuellt går det att höra/känna klickande ljud när pulserna skickas med örat/fingret.

 

En metod kan vara med öppet köp av ny givare som kopplas till befintligt instrument för att kontrollera mha transistorradio (LW eller KW, minns inte) om du kan höra pulserna. Ger svar på om det är givaren som strular.

 

Låna/öppet köp av instrument/display som kopplas till befintlig givare ger svar om det är instrumentet som strular.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev ABC:

Du har inte lyckats byta från grader Celsius till Fahrenheit?

50,6F är c:a 10,3 grader Celsius.

Jag misstänkte att det kunde vara så. Det som förvirrade var att enheten efter 50,3 var "C".

Borde väl vara "F" tycker man. sedan verkar det något kallt för att vara i GBG regionen ;-).

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Los_capitanos:

Jag misstänkte att det kunde vara så. Det som förvirrade var att enheten efter 50,3 var "C".

Borde väl vara "F" tycker man. sedan verkar det något kallt för att vara i GBG regionen ;-).

Jag råkade utför samma sak, fast med en rektal febertermometer.

-Sluta sjåpa dig, du har ju inte ens hundra garder ännu!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

Djupmätaren fixade till sig, dock visar temp-mätaren fortfarande 50,3 grader Celsius. 
Har ni någon bra enkel idé hur man skulle kunna felsöka?

 

Semester snart så det hade varit bra om jag fick ordning på den.....

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Hej,

 

Djupmätaren fixade till sig, dock visar temp-mätaren fortfarande 50,3 grader Celsius. 
Har ni någon bra enkel idé hur man skulle kunna felsöka?

 

Semester snart så det hade varit bra om jag fick ordning på den.....

Ställ om den till Fahrenheit och se vad som händer, och sedan tillbaka till celsius. Kanske ordnar det sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ställ om den till Fahrenheit och se vad som händer, och sedan tillbaka till celsius. Kanske ordnar det sig.

Kan vara värt att testa.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Kan vara värt att testa.....

Ja testa, det är ju inte säkert det funkar, men man vet aldrig med mer eller mindre intelligent elektronik. Det verkar ju som om det är °F nu, men den visar enheten °C, bättre den då visar korrekta grader och rätt enhet F... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 15:11 skrev Georg_Ohm:

Ja testa, det är ju inte säkert det funkar, men man vet aldrig med mer eller mindre intelligent elektronik. Det verkar ju som om det är °F nu, men den visar enheten °C, bättre den då visar korrekta grader och rätt enhet F... 

nepp funkade ej.

några andra idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en NMEA-2000 givare (kombinerad logg, temp, ekolod) där temperaturen något år efter inköp sakta började stiga, typ en halv grad per vecka. När vattentemperaturen översteg 35 grader reklamerade jag den och fick en ny på garantin. Det var väl tur att det inte var havet det var fel på i alla fall  😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Los_capitanos:

nepp funkade ej.

några andra idéer?

Eftersom du hade dålig kontakt tycker jag du ska börja felsöka genom att lossa och kolla alla anslutningar till instrumentet och sensorn. Nu vet jag inte hur denna är konstruerad men många tempmätare använder ju ändrad resistans i ett termisk motstånd för att mäta temperaturen. Det kan ju vara så att dålig kontakt ger högre resistans vilket då ger felvisning. 

Ber om ursäkt om detta är helt irrelevant för din mätare, men jag skulle börja där om jag var du. 

Mvh

Jocke

Redigerad av Slowrider

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur långt har du kommit i din felsökning?

Givaren är en piezoelektrisk pryl som skall skicka pulser och sedan ta emot dem, instrumentet skall sedan räkna om tidsskillnaden till djup och visa det på displayen under förutsättning det finns elektrisk kontakt genom kabeln.

 

Eftersom displayen visar streck verkar LCD delen fungerar.

Mitt tidigare inlägg tipsar hur du kan kolla om strömmen kommer fram till givaren och pulser skickas genom att använda en radio.

 

Bifogar en länk om du vill lära dig hur det skall fungera vilket kan underlätta felsökningen.

http://www.airmar.com/uploads/installguide/Theory_of_ Operations.pdf

 

Tyvärr kan du tvingas till uteslutningsmetoden, testa ny/lånad display, koppla ny kabel mellan display och givare, skickas pulser testas med radio, låna/ny givare inkopplas tillfälligt.

 

Jag testade ny givare i en vattenhink kopplad till det gamla instrumentet och då visades värden på. Båten stod på land så nästa steg blev att demontera den trasiga givaren och få dit den nya.

Detta var runt 2015 så jag minns inte exakt alla detaljerna.

 

# # #

Runt 2005 var det en hel del LOGGIVARE som byttes på garantin då temperaturgivaren till Simrad instrumenten satt inbyggd i loggen, temperaturen ökade sakta vilket inte matchade havets temperatur.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...