Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Hur bör man ersätta utspilld batterisyra?

Rekommendera Poster

Våta blybatterier är ju lite meckigt, särskilt i lutande båtar.

Vi har ändå sådana och det är inte olika batterityper jag vill diskutera nu.

 

Frågan är hur utläckt batterisyra ska ersättas för att behålla batteriet i bra skick?

När vatten kokat bort ur batteriet är det ju logiskt att fylla på med nytt vatten, men om man hällt ut batterisyra???

Jag ser två alternativ:

  1. Fyll på med batterivatten.
  2. Fyll på med batterisyra.

 

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

- - -

Frågan är hur utläckt batterisyra ska ersättas för att behålla batteriet i bra skick?

När vatten kokat bort ur batteriet är det ju logiskt att fylla på med nytt vatten, men om man hällt ut batterisyra???

Jag ser två alternativ:

  1. Fyll på med batterivatten.
  2. Fyll på med batterisyra.

- - -

Rätt svar är nr 2. Fyll på med batterisyra.

 

Om du fyller med batterivatten (destillerat vatten) så späs syran ut o batteriet tappar i effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Lintott:

Rätt svar är nr 2. Fyll på med batterisyra.

 

Om du fyller med batterivatten (destillerat vatten) så späs syran ut o batteriet tappar i effekt.

Rätt logiskt...

Så har jag gjort tidigare, men nu har jag inte längre tillgång till svavelsyra som kräver tillstånd att köpa.

 

Får väl åka förbi någon batteriinsamlingslåda och tömma ett batteri...

om inte någon har något annat förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

- - -

Får väl åka förbi någon batteriinsamlingslåda och tömma ett batteri...

om inte någon har något annat förslag.

Om du tömmer ur ett risigt batteri så har väl syran rätt låg densitet o är kanske inte effektiv att fylla på med. Sulfaterat gammalt batteri innebär ju att det är brist på S i H2SO4-lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Lintott:

Om du tömmer ur ett risigt batteri så har väl syran rätt låg densitet o är kanske inte effektiv att fylla på med. Sulfaterat gammalt batteri innebär ju att det är brist på S i H2SO4-lösningen.

Men du kan väl koncentrera syran genom att överladda och koka bort vatten samt fylla på och koka bort tills det är i nyskick.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal syra kan ju koncentreras på annat vis också.

 

Nu är jag inne på sådant som kanske inte är så lämpligt att ägna sig åt, men kokar man svavelsyran så avgår vattnet först som ånga, därefter syran som vit rök.

 

Får jag inte tag i ny batterisyra (svavelsyra) så får det väl bli lite kemilab. En glasskål på gasspis borde funka. En rostfri kastrull funkar nog inte.

 

Även avdunstning i solen bör funka, men det är svårt att hålla syran ren, särskilt nu när en massa pollen flyger runt och gör allt gult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inga stora mängder du behöver, köp ett MC-batteri (billigt) som inte är färdigfyllt och använd den syran..

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vadå, dom brukar väl ha svavelsyra i 250ml flaskor i batteriaffärerna? Eller har man tvingats att sluta med det av miljöskäl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vadå, dom brukar väl ha svavelsyra i 250ml flaskor i batteriaffärerna? Eller har man tvingats att sluta med det av miljöskäl?

Terrorskäl!

Du får inte köpa väteperoxid heller. Eller det bra konstgödslet.
För då kommer du att bygga bomber eller kemiska stridsmedel serru!

 

Egentligen borde du inte få köpa aceton eller avlopps-propplösare heller, men det finns vissa undantag för saker som folk hade lackat ut fullständigt över att inte få köpa utan att söka tillstånd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svavelsyra tror jag inte är så problematiskt ur terrorsynpunkt. Där är det nog mer hälso/säkerhetsskäl som ligger bakom.

Salpetersyra, däremot, är problematiskt eftersom det ger tillgång till nitrat på ett effektivt sett.

Natriumhydroxid verkar ha försvunnit under de senaste 2-3 åren, men även det är nog av hälsoskäl.

Isättika har varit förbjudet länge, men där vet jag inte riktigt varför.

Jag är av åsikten att det ska vara så få restriktioner som möjligt på kemikalier. De som vill få tag på saker för att ställa till med elakheter kommer att få tag på saker ändå.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Natriumhydroxid verkar ha försvunnit under de senaste 2-3 åren, men även det är nog av hälsoskäl.

Vad, finns inte Natriumhydroxid längre ?!?  Det måste jag ha för framkallningsvätska när jag gör kretskort.

Blir ju inte så ofta numera, men gör ju åt någon liter lösning om året....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Vad, finns inte Natriumhydroxid längre ?!?  Det måste jag ha för framkallningsvätska när jag gör kretskort.

Blir ju inte så ofta numera, men gör ju åt någon liter lösning om året....


Det går säkert att köpa, men det verkar ha försvunnit från dagligvarubutiker.

Det finns på Biltema, ser jag:

https://www.biltema.se/hem/stadning/rengoringsprodukter/kaustiksoda-2000035923

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle köpa antisnäckmedel till akvariet. Det är tydligen väldigt farligt. Finns inte längre. Så det blev ett stim med botior istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Mr Muscle från Ica är natriumhydroxid i alla fall :)
 

Googlade lite kvickt på vad som anses vara sprängämnesprekursorer:

Väteperoxid, nitrometan, salpetersyra och svavelsyra, kalium- och natriumklorat, kalium- och natriumperklorat, aceton, hexamin, ammoniumnitrat, kalium-, natrium- och kalciumnitrat, kalciumammoniumnitrat, magnesiumnitrat hexahydrat, aluminium- och magnesiumpulver   
 

Så jag får väl nöja mig med alla andra bomber som kan göras utan ovanstående när jag går med i al-quaida ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar när potäter, jäst och aktivt kol blir omgärdat med restriktioner?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...