Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MickeF

Bella 9000 AC

Rekommendera Poster

Hej. Har kollat in lite lätt på Bella 9000 AC, som jag tycker ser fantastiskt fin ut på bilder iaf.

 

Är det någon som har erfarenhet av denna och vet varför den inte tillverkas mer. Fick bra kritik av Hamnen.se vid ett test och tycker det verkar konstigt att den blev nedlagd.

Bella9000_940x600_02.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Ser trevlig och välplanerad ut. Tittade på bilderna på den enda som verkar finnas till salu i Sverige nu.

Att den är nedlagd kan ju bero på hur man styr sortimentet i koncernen. Det är ju andra starka varumärken i den som Aquador och Flipper. Och den kanske är för lik/nära Aquadors HT-båtar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, precis köpt en Bella 9000 AC och söker andra ägare för utbyte av erfarenheter och tips. Såhär långt, efter tre helgers användning levererar båten starkt; fantastisk layout och komfort. Ovant att manövrera med roder och rak axel, men akterpropeller underlättar enormt. Enda nackdelen vi noterat så här långt är, med en förbrukning upp emot 2 l/nm (260 hk Mercuiser 3,0 diesel), utmaningen med bara 260 liters tank. 

Redigerad av MatLin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Vi är glada ägare till en Bella 9000 (2015) med en V6 TDI 260 hk mercruiser. Jag och vi i familjen är mycket nöjda med vår Bella och har varit ute i flera veckor på långtripp, två vuxna och två tonårsdöttrar. Fungerar klockrent! 

Finns mycket gott att säga om den här båten, men jag vill kommentera bränsleförbrukningen som Landkrabba nämner. 

 

Ja, den drar ca 2 l/NM när man ligger i 16-18 knop och strax däröver när man kör i 20 knop. Vi ligger normalt sett i låg fart (6,3 knop) och då drar den endast 3 liter i timmen!! helt galet bra! Det innebär alltså ca 0,5 l/NM i den farten. Med mixad körning, dvs att vi ibland har gasat på lite för att hinna till broöppning eller för att flytta på oss i farleder etc (och ibland för att det är roligt) så ligger vi på ca 1, 2 l/NM och tar oss alltså en bit över 200 NM på en tank. 

 

Hör gärna av er om ni har frågor om Bella 9000. Grym båt som jag gärna marknadsför. Men att det är så få till salu kanske talar för sig själv :-).. många nöjda ägare där ute! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har precis köpt en Bella 9000 (2015). Jag tar gärna emot praktiska tips från er som har erfarenhet av båten. Vidare har jag aldrig kört en båt med rak axel så det blir spännande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-12 vid 21:24 skrev Bella9000:

Hej på er,

Vi är glada ägare till en Bella 9000 (2015) med en V6 TDI 260 hk mercruiser. Jag och vi i familjen är mycket nöjda med vår Bella och har varit ute i flera veckor på långtripp, två vuxna och två tonårsdöttrar. Fungerar klockrent! 

Finns mycket gott att säga om den här båten, men jag vill kommentera bränsleförbrukningen som Landkrabba nämner. 

 

Ja, den drar ca 2 l/NM när man ligger i 16-18 knop och strax däröver när man kör i 20 knop. Vi ligger normalt sett i låg fart (6,3 knop) och då drar den endast 3 liter i timmen!! helt galet bra! Det innebär alltså ca 0,5 l/NM i den farten. Med mixad körning, dvs att vi ibland har gasat på lite för att hinna till broöppning eller för att flytta på oss i farleder etc (och ibland för att det är roligt) så ligger vi på ca 1, 2 l/NM och tar oss alltså en bit över 200 NM på en tank. 

 

Hör gärna av er om ni har frågor om Bella 9000. Grym båt som jag gärna marknadsför. Men att det är så få till salu kanske talar för sig själv :-).. många nöjda ägare där ute! 

Hej, behövdes inte så många resor in under säsongen för att börja uppskatta den lägre farten du beskriver kring 6-7 knop, både bekvämt och ekonomiskt. Otroligt bekväm båt som man bor hel hel familj i med små kompromisser.

 

En fråga, vi har problem med att bogpropellern lägger av redan efter kort användning, ibland efter ca 10-15 sekunder, för att komma igång först uppemot en minut senare. Detta trots bra kondition på batteri. Teorin är att ett gemensamt batteri för bog och akterpropeller är för lite, dessutom monterat i aktern med lång kabeldragning till bogpropellern innebär effektförluster. Upplever du motsvarande problem, eller har du en annan batteriinstallation? Planerar att montera ett separat batteri till bogpropellern, placerat i fören, hoppas det löser problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den bli överhettad? Jag har aldrig haft det problemet, men jag kör aldrig min bogprop mer än korta stötar på max 1-5 sekunder. Det räcker för att rikta upp båten dit man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Boatsson:

Vet inte vad du har för bogpropp men vissa modeller får inte vara igång så länge.

 

Ja, 10-15 sek låter som en ganska lång tid. Brukar ju mest vara duttande med bogpropparna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropellern är en Thruster och enligt manualen skall ha en drifttid på totalt 3 min, men rekommenderas att vila lika mycket som den körs, ex 10 sek aktiv och därefter 10 sek vila. Min går kanske 15 sek totalt (oavsett vila eller ihållande), sedan lägger den ned i flera minuter.  Att bara dutta med korta stötar är naturligt om man har en båt med drev, men en båt med rak axel blir mycket svår att manövrera i låg fart utan hjälp av bogpropeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm, ok.

Ja, då blir det nog till att felsöka. 

 

Är elen ok så hade jag nog skruvat loss locket på den å kikat inuti. Är det svart damm efter borstarna så blås rent det (inte i båten). Kanske att det gör så att den överhettar eller tappar kontakt? 

Eftersom den kommer igång igen så gissar jag nån form av överhettning. Kanske finns nån termostat (eller vad den använder för att stänga av efter 3min) där inne som är paj?


Vet inte om "Thruster" är ett märke? Vetus?  :)

Redigerad av Boatsson
,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boatsson:

Hmm, ok.

Ja, då blir det nog till att felsöka. 

 

Är elen ok så hade jag nog skruvat loss locket på den å kikat inuti. Är det svart damm efter borstarna så blås rent det (inte i båten). Kanske att det gör så att den överhettar eller tappar kontakt? 

Eftersom den kommer igång igen så gissar jag nån form av överhettning. Kanske finns nån termostat (eller vad den använder för att stänga av efter 3min) där inne som är paj?


Vet inte om "Thruster" är ett märke? Vetus?  :)

Fabrikatet är nog SidePower när jag tänker efter. Tack för bra tips, ska felsöka dessa i helgen samt även dubbelkontrollera kabeldimension från batteriet. Hittar jag inget misstänkt kontaktar jag Sleipner som saluför dem i Sverige, innan jag sätter mitt båtvarv på felsökning. 

 

Var mest nyfiken på om det var normalt och fungerande att ha bog och akterpropeller på samma batteri, eller om det är mer brukligt att ha separat batteri fram i båten till bogpropellern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. 

 

Är väl normalt för den båtstorleken, inte optimalt och klart bättre med ett till i fören om du har akterprop. 

Kan vara lösningen för dig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående bog/akterprop som bara gick i 15 sekunder. När vi köpte båten hade vi precis det problemet. Tog hjälp av Bil- & båtel i Västerås som kopplade om elen. Tydligen hade man i fabriksmonteringen gjort/tänkt lite tokigt och uttaget blev för stort utifrån eldkopplingarna. Det som hände var att motorns laddning inte omhändertogs på rätt sätt och batteriet orkade inte med mer än en kort stund i taget.  Fråga mig inte vad det var som ändrades men efter det fungerade det hela fint! Kan vara värt att kolla upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visade sig vara ett brott på bulten som anslöt minuspolen i bogpropellern. Efter att den gått och blivit lite varm glappade den och tappade kontakten. Tack Tymar Marinelektronik på Bullandö Marina för effektiv felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...